SvD gick 18 oktober ut med uppgiften att ett nödanrop
uppfattats från en förmodad undervattensfarkost och att det skulle kommit från
Kanholmsfjärden och vara riktat till Kaliningrad. Dessutom att det skulle
finnas ett krypterat svar därifrån.
”Uppgifterna är tillräckligt säkra för att publicera dem”,
säger SvD:s Mikael Holmström på en chatt-fråga i nättidningen ett par dagar
senare.
Dagen efter att SvD släppt uppgiften dementerade dock
Försvarsmakten dessa uppgifter och har inte ändrat sig sedan dess. SvD däremot
fortsätter att ta upp nödanropet och det krypterade svaret i sina beskrivningar
av händelseförloppet för den nyligen avslutade u-båtsjakten i Stockholms
skärgård.
Detta med nödanropsuppgiften är det jag själv tycker är mest
märkligt i denna ubåtshistoria. Det är också märkligt att inte fler har ställt
kritiska frågor om dessa påstådda signaler. Nu har dock DN vaknat och påstår
istället självsäkert att det aldrig funnits något nödanrop och att SvD har
fantiserat ihop allting. De hänvisar till ”en källa på Marinens
underrättelsetjänst”. En enhet som inte finns... enligt SvD som framhärdar i
sina påståenden om nödanropet och svaret från Kaliningrad. Enligt
chefredaktören finns ”inga skäl att misstro uppgifterna” men vill inte uppge
någon antydan om källan med hänvisning till sekretessen. Han tillägger också
att den säkerhetspolitiske reportern Mikael Holmström har hög trovärdighet och ”gjort
viktiga avslöjanden kring försvaret” förut.
Här ser det ut som att något av ett morgondrakarnas
skyttegravskrig har uppstått vilket inte stillar behovet av klarlägganden
precis. Ju mer tidningarna valsar runt i spekulationer och mothugg baserade på
dubiösa källor desto mer skrattar väl ryssen. Ja, övriga världen också kanske?
Det här med nödanropsuppgiften har hur som helst gnagt i mig
sedan den släpptes 18 oktober. Jag har ställt mig själv flera stycken frågor. Men
jag är inte säker på svaren. Därför ställer jag dem här så att jag får dem ”ur
systemet” så att säga. Kanske är det någon som har intelligenta gissningar
åtminstone om hur de ska besvaras?
Om vi som utgångspunkt har att uppgifterna stämmer så
infinner sig dessa frågor:
1) Varför skulle Försvarsmakten förneka uppgifterna om de
stämmer? Vad skulle det strategiska vara att undanhålla konkreta bevis om
sådana fanns och istället publicera ett suddigt foto på något som lika gärna
kan vara en kanot? Det vore ju trumf på hand om det fanns konkreta bevis för
undervattensverksamhet i svenska vatten som dessutom pekar ut nationaliteten
för undervattensfarkosten. Sökningen hade kunnat begränsas avsevärt kring
Kanholmsfjärden och regeringen hade genast kunnat skicka en protestnot till
Ryssland och avkräva en förklaring. Istället irrade sökstyrkan omkring längs
mer än halva skärgårdens kustlinje och lät media och andra civila röra sig
fritt i Kanholmsfjärden med sina båtar. Regeringen uttrycker sig fortfarande
mycket försiktigt i allmänna ordalag utan utpekande av nationer.
2) Har SvD andra källor än Försvarsmakten? I så fall vilka?
I normala fall gäller ju källskydd men om det gäller rikets säkerhet lär det
kunna undantas. Har SvD kanske utsatts för medveten desinformation? I så fall
från vilken källa (nation)? Har SvD i och med detta gjort sig skyldiga till
tryckfrihetsbrott enligt tryckfrihetsförordningens kapitel 7; § 4:4,5 samt 9?
3) Har SvD medvetet fabricerat uppgifterna eller medvetet eller
av ren okunskap feltolkat information de fått? Är det i så fall försvarbart att
gå ut med uppgifterna i ett potentiellt allvarligt läge? Är det inte att
äventyra rikets säkerhet att lägga fram anklagelser på falsk eller svag grund
som pekar ut en främmande nation som olovlig inkräktare på svenskt territorium?
Bör inte vår gemensamma public service tv och radio här
fylla en viktig funktion? Hittills under denna ubåtsaffär har de mest läst högt
ur morgontidningarna. Kan det inte vara dags för en klargörande genomgång för
vad som är troligt och sannolikt i signalsoppan? Någon mer som undrar, undrar
jag?
Påminnelse om tryckfrihetsförordningens kapitel 7; § 4:4
samt 5 samt 9:
4 § Med
beaktande av det i 1 kap. angivna syftet med en allmän tryckfrihet skall såsom
tryckfrihetsbrott anses följande gärningar, om de begås genom tryckt skrift och
är straffbara enligt lag:
4. obehörig befattning med hemlig uppgift, varigenom någon utan syfte att gå främmande makt till handa obehörigen befordrar, lämnar eller röjer uppgift rörande något förhållande av hemlig natur, vars uppenbarande för främmande makt kan medföra men för rikets försvar eller för folkförsörjningen vid krig eller av krig föranledda utomordentliga förhållanden eller eljest för rikets säkerhet, vare sig uppgiften är riktig eller ej;
stämpling till sådant brott, om detta
är att anse som grovt, vid vilken bedömning särskilt skall beaktas om gärningen
innefattade tillhandagående av främmande makt eller var av synnerligen farlig
beskaffenhet med hänsyn till pågående krig eller rörde förhållande av stor
betydelse eller om den brottslige röjde vad som på grund av allmän eller
enskild tjänst betrotts honom;
5. vårdslöshet med hemlig uppgift, varigenom någon av grov oaktsamhet begår gärning som avses under 4;
9. ryktesspridning till fara för rikets säkerhet, varigenom, då riket är i krig eller eljest i lag meddelade bestämmelser om sådant brott äger tillämpning, någon sprider falska rykten eller andra osanna påståenden, som är ägnade att framkalla fara för rikets säkerhet, eller till främmande makt framför eller låter framkomma sådana rykten eller påståenden eller bland krigsmän sprider falska rykten eller andra osanna påståenden som är ägnade att framkalla trolöshet eller modlöshet;
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar