Jag har just sett en film om Lech Walesa. Många minns honom
nog. Fackföreningsmannen som ledde Solidaritet i en envis kamp för fria
fackföreningar i Polen och som därmed utmanade den kommunistiska diktaturens
järngrepp om landet vilket så småningom ledde till demokratins införande i
Polen. Ja, han är fortfarande vid liv och gör ibland inlägg i samhällsdebatten.
Men för de yngre är han möjligen okänd. Filmen handlar också om Solidaritet.
Inte bara fackföreningen som sådan utan om begreppet solidaritet. Minns vi?
Fackföreningen Solidaritet som fortsatte strejka vid varvet
i Gdansk trots att kraven uppfyllts; 2000 zloty mer och kollegan Anna återfick
jobbet. De fortsatte strejka för att hjälpa buss- och spårvagnsförarna att få
igenom sina krav. Av solidaritet med andra strejkande.
Före detta Leninvarvet i Gdansk nuförtiden |
Så hopplöst omodernt det känns. Ta pengarna och stick skulle
vi väl säga idag?
De tog risken att förlora allt de förhandlat fram, förlora
sina jobb, hamna i fängelse, få stryk av polisen eller rentav mista livet. Av
solidaritet med andra arbetare. Istället för att ta sina 2000 zloty och sticka.
Solidaritet, kommer vi ihåg vad det är?
Jag tänker på vallöften som singlat genom luften nyss. Hur
mycket förlorar eller vinner du? Så frågar tidningarna. What´s in it for me?
Jag tänker på flyktingdebatten. Bäst att hjälpa dem där, men
inte här, säger vissa. Vår välfärd räcker inte till. Nimby! Kom inte hit! Vart
som helst men bara inte hit.
Solidaritet; ett så omodernt ord.
Kanske har vi blivit alltför goda EU-medborgare. Som sådana
är vi flexibla, konkurrenskraftiga, effektiva, välutbildade, språkkunniga,
ständigt studerande och anställningsbara. Så definieras den gode europén av
EU-kommissionen. I alla fall om man får tro en avhandling som NE refererar
till.
Det finns inte mycket plats för solidaritet i det här
idealet. Den gode europén satsar på sig själv och sin egen ekonomi. Kanske har
vi gjort oss av med alla gamla ideal och anammat nya eller förnekar att de gamla
längre har någon betydelse? Göran Rosenberg resonerar klokt i sin bok Plikten, profiten och konsten att vara
människa om värden. Bland annat så här:
”Att under livets gång
byta värden eller bryta med dem är svårt och smärtsamt, eftersom de
erfarenheter som en gång skapade dem så starkt präglat vår självuppfattning.
Radikala värdebrott är därför ofta förknippade med radikal förnekelse, antingen
av tidigare värden eller av varje värdes vikt”.
De nyliberala vågorna sköljer fortfarande över oss och har
gjort så ända sedan Walesa kämpade i Gdansk. Vi har varit duktiga elever och lärt
oss att sätta individen främst och att var oss själva närmast. Att ta pengarna
och sticka. Arvet efter Margaret Thatcher, säger Gunnela Björk som författat Margaret Thatcher - En biografi, handlar
inte minst om en ”ny berättelse om samhället, genom vilken hon lyckades komma
åt våra själar, fick oss att förkasta allt som luktar socialism eller
kollektivism, avvisa jämlikhet och solidaritet som bärande principer för att
istället sätta individualismen i högsätet”. Det kan för övrigt tilläggas att
Thatcher sägs ha varit mycket misstänksam mot Walesas Solidaritet.
Solidaritet; så märkvärdigt otidsenligt.
Har socialismens reträtt efter murens fall gjort ordet solidaritet till en relik från förr? Solidariteten är ju en
hörnsten i den socialistiska ideologin. I Socialdemokraternas program har
ordet/begreppet förvisso fortfarande sin plats. Där står redan i inledningen: ”Fria
och jämlika människor i ett solidariskt samhälle är den demokratiska
socialismens mål”.
Men begreppet bör väl bära på en mer allmänmänsklig
betydelse och inte endast vara reserverat för socialismen? Rosenberg resonerar
vidare i ovan nämnda bok om plikten, ett ord som kanske inte genast får en att
associera till solidaritet;
”Förpliktelse är ett
starkt ord som gränsar till tvång, men banden som formar oss knyts inte bara av
tillfällig lust utan också av långsiktig nödvändighet. Nödvändigheten av en
kedja som sträcker sig bortom vår egen person och vår egen livstid. I sista
hand nödvändigheten av att hantera vårt tillstånd av beroende, inte bara av
människor i vår omedelbara närhet eller i vår omedelbara intressesfär utan
också av människor som vi inte känner och inte kommer att känna, människor i en
tid före oss och en tid efter oss, människor som gör det samhälle möjligt utan
vilket vi själva inte skulle vara möjliga.”
Är inte solidaritet en nödvändighet för att möjliggöra
fortsatt mänskligt liv på den här planeten? Solidaritet som ansvarstagande,
eller plikt, som Rosenberg talar om.
Det finns anledning att fundera lite över solidaritet till
exempel så som det definieras enligt wikipedia där solidaritet innebär;
”för kollektiv att gemensamt ta ansvar för något, inbördes gemenskap,
att i egenskap av del av en grupp verka hänsynsfullt utan egenintresse för
denna grupps bästa”
Solidaritet – kommer vi ihåg?
Läs gärna också mitt inlägg om Solidaritet-Solidarnosc som jag skrev efter ett besök i Gdansk 2012
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar