Med stort
buller och bång lanserade Allianspartierna sin stora järnvägssatsning.
Järnväg som för bara ett par år sedan låg i botten på finansdepartementets
att-finansiera-lista är nu plötsligt mäkta populärt (Ostlänken var ju ”robust
olönsam” enligt finansminister Borg). Kanske måste lite godis delas ut till
Centerpartiet som går kräftgång i väljarmätningarna? Men man kan också se en
tendens på sistone att regeringen vill framstå som de stora samhällsbyggarna.
Det är nu dags att putsa bilden av den ansvarsfulla men lite tråknjugga image
som byggts upp där ett hårt grepp om plånboken varit den främsta ideologin.
Särskilt när det handlat om offentliga satsningar.
Nu börjar
emellertid infrastruktursatsningarna stå som spön i backen. I alla fall
lanseras de hårt. Bilden av samhällsbyggarna ska inplanteras i lagom tid före
nästa val, kan tänkas. Det är bara det att regeringen har en grundhållning som
innebär att marknaden ska styra och därför är de lite valhänta när det gäller
genomtänkta framtidssatsningar. Det ingår liksom inte i ideologin att staten
ska bestämma hur framtiden ska se ut. Det sköter ju marknadskrafterna. Det blir
liksom lite som det blir.
Den stora
järnvägssatsningen exempelvis lägger inte grunden för framtida höghastighetståg
utan bygger på gårdagens tågbestånd. Dessutom handlar det dåliga underhållet inte bara om brist på pengar utan också en brist på samordning och
effektivitet som konkurrensutsättning och marknadisering under en mängd år
sakta men säkert har åstadkommit.
När den
hopplösa bostadssituationen i storstäderna (inte minst i Stockholm) ska
åtgärdas talas det om att underlätta för bostadsrättsinnehavare att hyra ut i
andra hand. Fler bostäder blir det inte av detta och inte heller av att ta bort
prövningsrätten mot ockerhyror. Ett trubbigt verktyg för de politiker som
slopat statliga investeringsstöd till billiga hyresrätter och lämnat ut allmännyttan
att drivas helt på marknadsekonomins villkor. Konkurrensutsättning och
omvandling till bostadsrätter är viktigare än bostadsbyggande. Marknadshyror
tycks för övrigt vara det främsta instrumentet för allianspartiernas
bostadspolitik. Ingen har ännu kunnat lämna en godtagbar förklaring till hur
högre hyror ska avhjälpa den skriande bostadsbristen.
När
alliansregeringen bygger infrastruktur tas inte heller hänsyn till klimatmålen
och att bygga för ett framtida hållbart samhälle. Ambitiösa mål och
högtidliga tal har däremot producerats i imponerande takt. Agerandet däremot
tycks slumpartat och godtyckligt eller taktiskt.
För i
grunden är det ju inte ett framtida ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart
samhälle som de glada allianskamraterna planerar för utan ett samhälle där
privat företagande, privat ägande och tillväxt till varje pris alltid lämnas
företräde. Då fungerar lite järnväg här och lite tunnelbana där som
röstmaximering inför kommande val. Det gäller att plocka poäng i alla läger.
Det är samhällsplanering enligt kvartalsrapportslogik.
Buller och bång var ordet, sa Bull. 55 miljarder låter ju mycket, men utslaget per år handlar det om 3,7 miljarder per år - kaffepengar jämfört vad som behövs. Nästa år satsas inte ett öre extra! Att Alliansen dessutom prioriterar spår till flygplatser känns ganska symptomatiskt.
SvaraRaderahttp://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article15330093.ab
Hej Olof,
RaderaMan kanske får vara glad att inställningen till järnväg har svängt åtminstone. För fyra år sedan dömde Reinfeldt helt ut järnvägssatsningar som dessa och Borgs kommentar från 2010 ("robust olönsam") är ju numera väl känd.
Det är för övrigt mycket intressant att lyssna till den gamle moderatledaren och SJ-generalen Adelsohn som tycker att "viktig infrastruktur ska vara statlig" och att "staten ska ansvara för ett stort nationellt järnvägsbolag". Han talar nog dessvärre för döva öron. Marknadsprinciperna är ju heliga numera.
Adelsohn i Agenda:
http://www.svtplay.se/video/269385/2-9-21-15
Sant, det är ju onekligen ett steg framåt. Och heja Adelsohn!
Radera