Med anledning av att Ship to Gaza med fartyget Estelle nu börjar närma sig sitt mål tänkte
jag i en serie inlägg uppmärksamma situationen i Israel/Palestina. Estelle ska i skrivande stund vara på
väg till Barcelona och jag kommer att publicera nya inlägg i takt med att hon
närmar sig Gaza.
Jag kommer att göra det med hjälp av ett antal olika källor
varav den viktigaste är Susan Nathans bok Ett
annat Israel, som, eftersom hon själv är judinna som emigrerat från England
till Israel, får en alldeles särskild tyngd och autenticitet. Hon chockades av
den systematiska och förödmjukande diskriminering som landets araber utsätts
för och valde att flytta till en israelarabisk stad, Tamra, för att därifrån
starta en mödosam kamp för den arabiska minoritetens rättigheter. Hon avkläder
i sin bok hela den judiska historieskrivningen och avslöjar detaljrikt den
diskriminering som hon liknar vid Sydafrikas apartheid, ett land hon själv bott
i en kort tid under sin barndom.
Det är alltid riskfyllt att kritisera staten Israel. Väldigt
ofta får kritikern stämpeln antisemit. En risk jag själv står inför med denna
serie inlägg. Susan Nathan är själv judinna och kan därför knappast pådyvlas
detta epitet. Just därför, kan jag tänka mig, är hon så farlig för staten
Israel. Just därför kommer jag att luta mig mycket mot de fakta som hennes bok
mycket grundligt och detaljerat lägger fram.
Det är märkligt att notera likheterna mellan den judisk-Israeliska
förnekelsen av det palestinska folkets lidanden och just antisemiters
förnekelse av Förintelsen och det judiska folkets lidanden. Det känns otäckt
att behöva göra den parallellen, men Susan Nathan lyfter fram den så klart att
det inte går att undvika. Hon betonar också vikten av att göra just paralleller
istället för jämförelser. Jämförelserna fastnar ofta i kvantitativa bedömningar
som ”mitt lidande är större än ditt”. Medan paralleller istället ger plats för
erkännanden av varje situations unika egenskaper. Hon skriver: ”En parallell innebär istället att de
villkor som människor lever under kan vara likartade eller att ett visst
händelsekomplex kan påminna om ett annat. Än viktigare är att de känslor som
människor upplever under sådana villkor kan vara likartade” (S Nathan s
78).
Hon menar vidare att oförmågan hos judar i Israel och i
förskingringen att ta itu med konfliktens rötter och ”acceptera sin roll i
palestiniernas lidande” får ett alibi genom deras rädsla och berättelsen om det
ständiga hotet från antisemitismen. Kritiker av Israel smutskastas med
automatik som antisemiter. Susan Nathan: ”En
oproportionerlig del av mediebevakningen om antisemitismen koncentreras till
att svärta ner kritiker av Israel med denna obehagliga etikett. Var och en som
har obehagliga saker att säga om vad Israel gör mot palestinierna är enligt
denna tolkning antisemit” (S Nathan s 77).
Det går nämligen inte att undvika att prata om Israel utan
att komma in på etnicitet. Israel är utropat som en judisk stat och åtskillnaden
är konstituerad i dess lagar och i självständighetsförklaringen från 14 maj
1948 då det brittiska mandatet över Palestina löpte ut. I den apartheid-regim
som Israel nu utgör finns åtskillnaden mellan judar och icke-judar både som
explicit uttalad i lagar och förordningar och outtalat i den judiska
befolkningens medvetanden som bearbetats med den sionistiska berättelsen om
Israel.
Två lagar, återvändarlagen från 1950 och nationalitetslagen
från 1952, definierar rätten till israeliskt medborgarskap och gäller inte
automatiskt för araber. Barn till par där bara ena parten är jude förvägras
ofta medborgarskap och det har under flera år varit omöjligt för personer från
de ockuperade områdena att få medborgarskap genom giftermål med en israelisk
medborgare. Att konvertera till judendomen är en möjlig väg, men konvertiter
måste godkännas av den krävande ortodoxa
rabbinkåren. Ett speciellt förhållande är att ingen medborgare anses ha
israelisk nationalitet utan registreras som andra nationaliteter för att föreviga
tanken om att Israel som nation är identisk med den judiska nationen.
Självständighetsförklaringens proklamerar ”inrättandet av en judisk stat i
Palestina” och avlägger också ett löfte om att ”upprätthålla alla sina
medborgares fulla sociala och politiska jämlikhet oberoende av religion, ras
eller kön. Inrättandet av ”en judisk stat” är i sig exkluderande men löftet om
jämlikhet skulle kunna vara frö till en framtid i samförstånd med landets
minoriteter (läs araber). Detta löfte har dock aldrig infriats. Någon riktig
konstitution skrevs aldrig och rätten till jämlikhet, yttrandefrihet och frihet
från religiöst tvång liksom sociala rättigheter som rätten till utbildning,
hälsovård, arbete och social välfärd är har aldrig blivit garanterade i lag.
Ockupationen av Västbanken, Östra Jerusalem och Gaza som
pågått sedan 1967 och Israels uppförande gentemot befolkningen på den
ockuperade marken har fördömts i flera hundra FN-resolutioner. Den är numera
även kritiserad inom Israel och betydligt mer belyst än den historia som ligger
bakom staten Israels födelse 1948 som innefattade fördrivning av cirka 750.000
arabiska palestinier som sedan dess aldrig fått återvända till sina forna hem
eller återfått de tillgångar som helt enkelt konfiskerades och förvaltats av myndigheten
med namnet Förvaltaren av frånvarandes
egendom.
Jag kommer i min serie inlägg naturligtvis att lyfta fram
ockupationen för att belysa vad det är Ship to Gaza handlar om. En
protestaktion mot ett övergrepp som bara fortgått och till och med eskalerat,
med byggandet av muren (”skyddsbarriären”) och det brutala angreppet på Gaza
(”Operation Gjutet Bly”), i 45 år nu. Men jag kommer också att rikta fokus mot
de förhållanden som den arabiska minoriteten inom staten Israel lever under.
Dessa är mindre kända och för mig har Susan Nathans bok Ett annat Israel avtäckt en rad fakta och oförrätter som dolts
under tystnadens slöja.
Mina inlägg syftar
till att ge en tämligen heltäckande bild av situationen i Israel samt de
ockuperade områdena på Västbanken och slutligen till Estelles destination Gaza.
Hoppas ni vill följa med på seglatsen. Särskilt ni som
känner att kunskapen om Israel/Palestina har luckor och känner på er att det
finns något viktigt att fylla dem med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar