torsdag 22 mars 2012

Jan Björklund – en gul person

Kommer just hem från ett kvällsevenemang på jobbet. En föreläsare höll en sån där säljarkurs där kunderna delas in i olika typer. Dessa gavs olika färger, gul, grön, röd och blå. Är väl allmänt skeptisk till dylika kategoriseringar men som en lek med schabloner kan det ibland vara lite kul. Den gula personen kännetecknades hur som helst av att ständigt ha nya projekt på gång, sprudla ur sig förslag och idéer men utan tanke på hur säcken ska knytas ihop så att säga.

- Nämn en gul offentlig person, uppmanade föreläsaren.

- Jan Björklund, föreslog jag. Han har massor av idéer och de leder ingen vart.

Vet inte om det gick hem hos föreläsaren (han var kanske folkpartist?). Lustigt nog slog jag på bussen hem upp Aftonbladet och fick genast se en ledare om just Jan Björklund och hans skolfiasko. Tänkte då på hans ständiga prat om den usla skolan och alla hans uppslag för att ställa allt till rätta.

- Svenska skolor har världens största ordningsproblem, röt Jan. Han ägnar sig åt onyanserad svartmålning och blandar ihop undersökningar, röt Lärarförbundet tillbaka.

- Lärarlegitimation, det kommer höja statusen på yrket, hojtade Jan. För snäv tidsram, sa Skolverket. Mer komplext än vi anat, suckade statssekreteraren på utbildningsdepartementet.

- Skolor måste kunna utfärda generella slöjförbud, skrek Jan. Bryter mot lagen, säger DO, och varje fall måste bedömas för sig. Det har inte hindrat Björklund från att ständigt återkomma med samma utspel, senast i januari i år.

- Bättre lärarutbildning, ropade Jan, medan stolarna gapar tomma på de nya lärarutbildningarna. Debatten har skadat läraryrkets status, menar Högskoleverket.

Ja, så där skulle man kunna fortsätta några år bakåt i tiden. Detta ständiga klankande på skolan som Jan Björklund ägnat sig åt började redan när han var i opposition och har sedan bara fortsatt. Under tiden går lärarna på knäna och måste ägna allt mer tid åt administration. Något säger mig att det är konkurrensutsättningen som kräver mer dokumentation för att uppföljning och utvärdering av kvalitet ska kunna göras. Ett sisyfosarbete som går ut över undervisningen och alltså, ironiskt nog, kvaliteten.

Hur som helst har nu Björklund haft ganska många år på sig och de svaga resultaten av alla hans idéer kan knappast längre skyllas på 70-talets flumskola. Snarare är det Jan Björklund som måste sluta flumma om skolan. Alla hans utspel och idéer ställer bara till förargelse bland lärare och skadar yrkets status och leder framför allt inte till något resultat, alltså bättre kunskaper hos eleverna.

Jag tror helt bestämt att Björklund faktiskt är en riktigt gul persontyp i alla fall!?


Andra bloggare om Björklund och skolan:

http://www.skolaochsamhalle.se/skolpolitik/sten-svensson-nar-verkligheten-hinner-ifatt-jan-bjorklund/

http://lagen.net/index.php?s=ordningsbetyg

http://www.alliansfrittsverige.nu/2012/02/bjorklund-okunnig-om-sin-egen.html

http://lrbloggar.se/zoran/2012/02/16/lararnas-pressas/

http://pestosilvestri.blogspot.se/2012/03/svenska-skolan-pa-dekis-mangfaldens.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar