Den statliga
utredningen Att hyra, från en rätt för
allt färre till en möjlighet för allt fler (SOU 2012:88) släpptes strax
före jul. Hyresrättens kräftgång behandlas där och den hyresmarknad som
åtminstone i storstäderna fungerar allt sämre. Det byggs alldeles för få hyresrätter
och de som finns blir därmed alltmer attraktiva och svåra att få tillgång till,
inte minst i innerstadsområden.
Verklighetsbeskrivningen
framträder redan i titeln. Utredaren Per-Anders Bergendahl menar att om hans förslag
genomförs så kommer allt fler att få en möjlighet att få en hyresrätt.
Förslagen är att hyrorna ska kunna sättas helt fritt när en ny hyresgäst
flyttar in i en lägenhet. Hyresgästföreningens inflytande raderas därmed ut och
med tiden blir förstås hyressättningen helt enligt fastighetsägarens smak och
tycke.
Bostadsministern
verkar inte helt övertygad men fastighetsägarna är förstås odelat positiva.
Vid en
debatt i Svt-Aktuellt försökte Jonas Sjöstedt (V) antyda att orsaken till
bristen på hyresrätter är år av borgerlig politik. Nej, så är det inte alls,
menade motdebattören, Fastighetsägarnas VD Reinhold Lennebo, som förstås
hävdade att den fria hyressättningen som utredningen föreslog skulle vara
lösningen för en illa fungerande hyresmarknad. I den egna branschtidningen
menar han att det skulle leda till att ”fler hyreslägenheter byggs där behoven
är som störst...”.
Det är en
intressant analys. Fastighetsägarna skulle alltså främst drivas av hänsyn till
behovet av bostäder och inte till vilket bestånd som mest gynnar den egna
avkastningen på investerat kapital? Jag tillåter mig att tvivla på detta nobla
motiv för deras verksamhet.
Hur såg det
då ut innan vi fick en mer reglerad hyresmarknad? En historisk tillbakablick
kanske kan ge lite perspektiv? Den bostadspolitiska delen av
socialdemokraternas program 1944 talar om ”socialisering på områden där enskild
företagsamhet medför misshushållning eller monopolism” och den Bostadssociala
utredningen som kom ungefär samtidigt klargjorde att bostadsbristen skulle
byggas bort med hjälp av planhushållning eller som den uttryckte; ”göra bostadsförsörjningen
oberoende av det spekulativa vinstintresset”.
En jämnare
och stabilare produktion över konjunktursvängningar var målet som skulle nås
med statliga lån och normer, ny teknik och de kommunala bostadsbolagen. De
sistnämnda blev huvudrollsinnehavare för planering och genomförande av
bostadsbyggande. Det höll i ungefär 40 år.
Rent konkret
kunde alltså den bostadssökande, om jag går till min egen erfarenhet vid
skiftet mellan 1970- och 80-talet, ställa sig i kö under gymnasietiden och
efter ett par-tre år få erbjudande om en hyresrätt inom kommunen. Den som ville
bo i innerstaden kunde, som en av mina goda vänner, nöja sig med att hyra i
andrahand under ett antal år och sedan med den längre kötiden (cirka 5-6 år) få
ett förstahandskontrakt på Södermalm. Inte helt okomplicerat således men
åtminstone fullt möjligt trots de låga inkomster vi då hade. För en ung
bostadssökande idag låter detta förmodligen som ren science-fiction.
Så vad hände
då som fått det att gå så snett?
Mitt eget svar
på denna fråga tänker jag ge i mitt nästa inlägg...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar