tisdag 11 december 2012

Bromma flygplats i vägen för Stockholms utveckling



Bromma flygplats har utökat sin skyddszon vilket innebär att det påverkar vilken höjd ny bebyggelse får ha inom en mycket vid radie kring flygplatsen. Det framkommer i dagens ABC-nyheter.


Folkpartisten Lennart Ekberg (fp), kommunalråd i Solna, är bekymrad. Det hindrar kommunen från att genomdriva byggprojekt med höga hus. 


Inte heller kommer det att kunna bli några ”gröna skyskrapor” som socialdemokraten Tomas Rudin drömmer om.


Tidigare har ju också moderaterna talat högt om höga hus. Bland andra Kristina Alvedal när hon tillträdde som stadsbyggnadsborgarråd 2009 som då uttryckte saken som att det var ”förlegat” att låta kyrktorn vara högst i Stockholm.


Däremot har både moderaterna och socialdemokraterna har uttryckt sitt motstånd mot Miljöpartiets förslag att lägga ned flygplatsen och istället bygga 50.000 bostäderpå den mark som flygplatsen tar i anspråk. 

De tycker att Stockholm behöver en citynära flygplats och ser en utvecklingspotential för flygplatsen. 

Snacka om att skjuta sig själva i foten!

Inte för att jag är någon ivrig förespråkare för höghus. Men det måste ändå betraktas som tämligen absurt att en gammal mossig flygplats ska ligga i vägen för det som kanske är Stockholm just nu allra största bristvara; bostäder. 

Förlegad är väl ändå rätta ordet om denna flygplats som måste betraktas som en avlagring av tidigare infrastrukturutveckling för staden. I synnerhet nu när alliansen med buller och bång har lanserat nya spår och tåglinjer (till Skavsta flygplats bl.a.), när man kan ta både pendeltåg eller snabbtåg till Arlanda, när flygbolagen går på kryckor och flygtrafiken ändå måste minskas om klimatmålen ska nås.
Då talar de största partierna i staden om utvecklingspotential för Bromma flygplats. När sanningen är att den ligger i vägen för hela stadens utvecklingspotential.

Lägg ned!
 

 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Jag håller med. Lägg ned snacket om att avveckla Bromma. Bromma behövs!

    SvaraRadera
  2. Ja en del tycker ju det. Själv anser jag, som du noterat, att Bromma behövdes men inte i framtiden. Eftersom jag själv jobbar med resor vet jag att en stor flygplats är en klar fördel för resenärer som ska byta plan. Det finns ingen som helst fördel för dessa att byta flygplats mitt i resan. Dessutom servar flygplatsen många destinationer som ligger i spannet för x2000, inte minst Malmö och Göteborg. En resa med tåg dit bör snart vara snabbare än flyg om man räknar från city till city. Förutom då att den, som sagt, ligger i vägen för byggande av bostäder och en akut nödvändig expansion av Stockholm. Men det framgår ju av mitt inlägg.

    SvaraRadera