Bromma
flygplats har utökat sin skyddszon vilket innebär att det påverkar vilken höjd
ny bebyggelse får ha inom en mycket vid radie kring flygplatsen. Det framkommer
i dagens ABC-nyheter.
Folkpartisten
Lennart Ekberg (fp), kommunalråd i Solna, är bekymrad. Det hindrar kommunen
från att genomdriva byggprojekt med höga hus.
Inte heller
kommer det att kunna bli några ”gröna skyskrapor” som socialdemokraten Tomas
Rudin drömmer om.
Tidigare har
ju också moderaterna talat högt om höga hus. Bland andra Kristina Alvedal när
hon tillträdde som stadsbyggnadsborgarråd 2009 som då uttryckte saken som att
det var ”förlegat” att låta kyrktorn vara högst i Stockholm.
Däremot har
både moderaterna och socialdemokraterna har uttryckt sitt motstånd mot
Miljöpartiets förslag att lägga ned flygplatsen och istället bygga 50.000 bostäderpå den mark som flygplatsen tar i anspråk.
De tycker
att Stockholm behöver en citynära flygplats och ser en utvecklingspotential för
flygplatsen.
Snacka om
att skjuta sig själva i foten!
Inte för att
jag är någon ivrig förespråkare för höghus. Men det måste ändå betraktas som
tämligen absurt att en gammal mossig flygplats ska ligga i vägen för det som
kanske är Stockholm just nu allra största bristvara; bostäder.
Förlegad är
väl ändå rätta ordet om denna flygplats som måste betraktas som en avlagring av
tidigare infrastrukturutveckling för staden. I synnerhet nu när alliansen med
buller och bång har lanserat nya spår och tåglinjer (till Skavsta flygplats
bl.a.), när man kan ta både pendeltåg eller snabbtåg till Arlanda, när
flygbolagen går på kryckor och flygtrafiken ändå måste minskas om klimatmålen
ska nås.
Då talar de
största partierna i staden om utvecklingspotential för Bromma flygplats. När
sanningen är att den ligger i vägen för hela stadens utvecklingspotential.
Lägg ned!
Jag håller med. Lägg ned snacket om att avveckla Bromma. Bromma behövs!
SvaraRaderaJa en del tycker ju det. Själv anser jag, som du noterat, att Bromma behövdes men inte i framtiden. Eftersom jag själv jobbar med resor vet jag att en stor flygplats är en klar fördel för resenärer som ska byta plan. Det finns ingen som helst fördel för dessa att byta flygplats mitt i resan. Dessutom servar flygplatsen många destinationer som ligger i spannet för x2000, inte minst Malmö och Göteborg. En resa med tåg dit bör snart vara snabbare än flyg om man räknar från city till city. Förutom då att den, som sagt, ligger i vägen för byggande av bostäder och en akut nödvändig expansion av Stockholm. Men det framgår ju av mitt inlägg.
SvaraRadera