Jag fortsätter här min serie inlägg om att vi måste tala mer om nedväxt eller, om man så vill, ifrågasätta det odelbart positiva med
tillväxt, alltså tillväxtkritik. Mitt förra inlägg handlade om den heliga tillväxten som också kan uttryckas som kapitalismens inneboende drivkraft att
ackumulera kapital. Trots att den eviga exponentiella tillväxten rent
förnuftsmässigt ses som en omöjlig av de flesta så lever vi och agerar i
motsats till denna förnuftsmässiga förståelse.
Mark Fisher , föreläsare vid Goldsmiths, University of
London med bloggen k-punk) har en hel
del intressant att säga om styrningen av vårt sätt att tänka och om
alternativen som inte får finnas. Han skriver i sin bok ”Kapitalistisk realism” om den enda vägens politik som har kopplat
ett grepp om våra medvetanden på ett sätt som alltså motsäger förnuftet.
Kapitalistisk
realism/den enda vägens politik
Ett påstående som jag tror kan spåras till Slavoj Zizek - och som
Mark Fisher använder för att beskriva den rådande politisk-ekonomiska mentala
föreställningen om verkligheten - är att det är lättare att föreställa sig
jordens undergång än kapitalismens slut. Det tangerar Fukuyamas berömda utrop om historiens slut,
eller Thatchers doktrin om att det inte finns några alternativ eller Bildts
enda vägens politik och får sina praktiska politiska förlängningar i EU:s
regler för frihandel (rivande av barriärer som exempelvis nationella
miljöpolitiska) eller europaktens lösningar för Grekland som enda vägen ut ur
krisen (som i förlängningen ska skapa nya marknader för privat kapital).
Mark Fisher kallar det kapitalistisk
realism. Det vill säga uppfattningen om kapitalismen som det enda
realistiska politisk-ekonomiska systemet. Det är en tolkning av postmodernismen
vars aversion mot metaberättelser yttrar sig i en individualism och förlamande
självironi som vi matas med dagligen i reklamsnuttar och tidningsreportage om
mode, mat och resor etc. Den kapitalistiska realismen är motsägelsefull men bär
på den grundläggande uppfattningen om en kärna av ”sanning” om kapitalismen och
marknadsekonomins oskrivna regler som de enda gångbara för att hålla det
moderna samhället igång. Det är en mycket subtil form av indoktrinering som
pågår i stort som smått som jag kallar marknadsstalinism.
Uttrycket lånar jag av Mark Fisher, som med detta menar den PR som styr vår uppfattning om kapitalismen och
marknadsekonomin och som i sin avsaknad av centralmakt förefaller vara den
frihet som liberalismen föreskriver men i realiteten innefattar en järnhård
likriktning. Enligt Fisher förvandlar kapitalismen ”allt fast och beständigt till
PR”, och att ”senkapitalismen definieras i minst lika hög grad av denna
ständiga tendens till PR-produktion, som av inrättandet av marknadsmekanismer”.
Denna artifiiciella intelligens kan beskrivas som, med Mark
Fishers ord (i en referens till verk av Nick Land), ”ett enormt, mjukt och oändligt
delbart system som gör den mänskliga viljan obsolet".
Just avsaknaden av centrum gör att vi ofta riktar kritik mot
individer (tjänstemän, myndighetschefer, politiker, företagsledare eller
möjligen enstaka företag) istället för att ägna oss åt systemkritik (ta
Carema-diskussionen som ett exempel av oändligt många).
Den ensamt ansvarige
individen
Kapitalistisk realism driver upp förväntningar om framtiden
där framgång är materiell rikedom och misslyckandet endast tillskrivs
individen. Oliver James uttrycker det så här:
”I entreprenörens
fantasisamhälle livnärs illusionen att vem som helst kan bli Alan Sugar eller
Bill Gates trots att den faktiska sannolikheten att någonting sådant skulle
kunna inträffa har minskat sedan 1970-talet...
om du inte lyckas är det bara en människa som står att skylla”.
Mark Fisher framhåller psykisk sjukdom som ett exempel på
detta fenomen i senkapitalismens kölvatten genom att uppfattningen om
mentalsjukdom som ”ett individuellt
kemisk-biologiskt problem” ger uppenbara fördelar för kapitalismen eftersom
det dels bekräftar ”kapitalets strävan
efter atomiserande individualisering (att du är sjuk beror på din hjärnas kemi)”
och dessutom skapar ”en extremt
lukrativ marknad där multinationella läkemedelsföretag kan kränga sina
läkemedel (vi kan bota dig med våra SSRI).”
I och med denna avsaknad av centralitet kan också ansvar läggas
på individen som får bära skulden för misslyckandet att nå miljömål och uppnå ett
ekologiskt hållbar konsumtionsbeteende istället för att reglera
produktionsledet och ta (och ta ansvar för) politiska beslut. Mark Fisher
skriver bland annat om en artikel av Campbell Jones (”The Subject Supposed To Recycle”) där denne menar att subjektet som förväntas
återvinna ”förutsätter strukturen som inte antas återvinna”. Att lägga ansvaret
på alla är egentligen detsamma som att säga att ingen är det, påpekar Fisher:
”Miljökatastrofens
orsak är en opersonlig struktur som, trots att den är förmögen att ge upphov
till alla typer av effekter, just precis inte är ett subjekt förmöget att utöva
ansvar”.
Att låta strukturen bestå kommer alltså att reproducera
problemen och leder inte till någon lösning utan i bästa fall endast en
fartminskning mot undergången.
Gröna företag och en
Grön ekonomi
Ett citat uppsnappat från Fria Tidningen (19/5) levererat av
koncernstrateg på Polarbröd, Anna Borgeryd:
”Medan penningmängdslogiken
kräver en fortsatt tillväxt, svarar realekonomin, utifrån priset och tillgången
på energi, att tillväxt är svår att prestera på riktigt. Och den allra
viktigaste aspekten på försörjning, den som har att göra med biosfärens förmåga
att försörja liv, svarar: - Planeten har inte råd med mer tillväxt.”
I samma tidning idag (26/5) skriver den tillväxtkritiske civilingenjören
och författaren Stellan Tengroth i en krönika om sina erfarenheter från
föredrag han hållit. Den initiala misstänksamhet han mötts av från
mötesdeltagare vid ett Rotary-möte på golfklubben i högborgerliga Hovås som
slutade med att de gamla högergubbarna uttryckte sin frustration över
näringslivets feghet att ta tag i miljöfrågor och ett allmänt pläderande för
småskalig solenergi och liknande. Eller mötet med tjänstemän på länsstyrelsen i
Stockholm som föreföll helt eniga med honom om det omöjliga med tillväxt och ”det
tokiga i att bygga en dyr motorvägstunnel kring Stockholm”. Helt i motsats
alltså till Landshövdingens hyllning av tillväxt och stolta förklaring om ett
Stockholm som ledande region och drömmar om kraftig expansion.
Hur klokt och insiktsfullt än de enskilda företagens eller offentliga
institutionernas reprepresentanter tänker och tycker så mäktar de emellertid inte med att
förändra något i grunden eftersom alla uppenbart nödvändiga miljöhänsyn måste
underkastas den konkurrenssituation (det gäller alltså inte bara företag utan
också exempelvis städer eller stater) som är marknadsekonomins bas.
Därför är också den Gröna Ekonomin ett bländverk eller en
alibiskapande illusion av handlingskraft som kommer att misslyckas, även om det
möjligen bromsa utvecklingen mot ekologisk kollaps något. Edgaro Lander,
professor i sociologi vid Central University of Venezuela, har formulerat denna
insikt väl:
”... det tilltagande
underkuvandet av varje annan social logik, som demokrati, jämlikhet,
solidaritet eller ens bevarandet av liv, under ett enda kriterium: maximeringen
av kortsiktiga profiter för kapitalet.” Men om utgångspunkten är att
miljöproblem är ”marknadsmisslyckanden” har alla systemkritiska hypoteser
rensats undan. Då begränsar sig svaren till att optimera marknaden.”
Vad
som krävs är politiska beslut och ett mod att agera på tvärs emot
marknadsstalinismens förutsägbara logik, för att inte säga diktat. Men hur nå
dithän utan att införa en diktatur? Är det ”socialism eller barbari” som gäller
eller finns det andra vägar? Om den komplicerade frågan om vägar till
förändring tänkte jag skriva om i mitt nästa inlägg om nedväxt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar