Jag har hela
tiden undrat över vad de omfattande protesterna mot regeringen i Turkiet
egentligen handlat om. Några träd i Geziparken vid Taksimtorget? Protester mot
ett bygge av ett köpcentrum? Tja, det kan ju framkalla en del ont blod men
normalt sett brukar det tilldra sig intresse endast från en begränsad skara
miljöaktivister och närboende, knappast de tusenden vi har sett senaste veckan.
Ett allmänt
missnöje med regeringen Erdogan är en annan förklaring som brukar läggas till.
Inte heller denna svepande förklaring har tillfredställt min nyfikenhet.
Därför var
det lite befriande att läsa Ülkü Holagos artikel i SvD igår (8/6-13). Hon
lägger fram en mycket mer klarläggande förklaring som verkar fullt trovärdig.
Det Istanbul-borna protesterar mot är en omfattande, statsledd
gentrifieringsprocess. Det är en kamp om rummet som pågår.
Hon berättar
i artikeln om hur Istanbul sedan en längre tid genomgår en
gentrifieringsprocess, eller Dubaifiering som vissa kallar det där. Gamla och
nedgångna men tätbefolkade stadsdelar som Beyoglu och Tarlabasi genomgår en
förvandling/sanering och får undan för undan lämna plats för moderna byggnader
med moderna lägenheter och bl.a. köpcentra. Istanbulbor vräks och sätts på
gatan eller erbjuds nybyggda lägenheter utanför centrum mot lån de inte klarar
av att betala. Premiärminister Erdogan talade under sin tid som borgmästare i
staden om ”inkomstbaserade visum till staden” och chefen för Myndigheten för
masshusbygge (TOKI) har uttalat att ”de som inte har pengar behöver inte komma
hit”. Förnyelsen ingår i visionen som formulerats av Istanbuls Metropolitplaneringskontor
om att ”anpassa staden till världskulturmetropolers standard” och ”till det
globala systemets dynamik och EU-processen”.
Det handlar
alltså naturligtvis inte bara om några träd.
Vision Stockholm 2030
Tankarna går
osökt till ”Almbråket” i Stockholm på 1970-talet som naturligtvis inte heller
bara var en strid om några träd utan uttryck för ett sedan länge pyrande
missnöje med stadens omfattande och i många fall hänsynslösa sanering av
citykärnan som pågått under hela 1960-talet och början av 70-talet.
Tankarna går också till de nuvarande stockholmska visionerna, Vision Stockholm 2030. Den som säger att Stockholm år 2030 ska vara ”en stad i
världsklass”. Planerna är grandiosa. Det låter exempelvis så här;
”Stockholm är inte bara Sveriges huvudstad. Vi
menar
att vi också är Skandinaviens huvudstad.
Vi
vill vara navet i en framväxande Östersjöregion”.
Ett av
delprojekten i det här arbetet är Vision Järva 2030 som innefattar omfattande
renoveringar och rivningar som kommer att kunna innebära hyreshöjningar långt
över vad alla nuvarande hyresgäster kommer att kunna klara av.
Tankarna
vandrar vidare till kravallerna i Husby. Parallellen ska inte dras alltför
långt men det finns onekligen beröringspunkter att fundera över. Brinnande
bilar fick ledarskribenter att gå i taket av indignation. En helt irrationell
reaktion på något diffust missnöje var den allmänna reaktionen från pressen.
Svårigheten att se bredden och djupet i ett pyrande missnöje är uppenbarligen
mycket större när det kommer nära. Den intressanta reflektionen gjorde nyligen
den brittiska filosofen Nina Power i en DN-artikel nyligen där hon jämförde hur
den engelska pressen tog upp Husby-kravallerna, sakligt utforskande sociala och
politiska faktorer bakom upploppen i svenska förorter, medan de för endast ett
par år sedan skrek på mer polis och ondgjorde sig över huliganer när det var
upplopp i ett antal stadsdelar i London.
Svenska mediers förklaringsmodeller
Samtidigt är
den svenska rapporteringen full av förklaringsmodeller av de turkiska protesterna som utelämnar det som
Holago skriver om i sin artikel.
Upproren handlar
då om missnöje med Erdogans stora ego och/eller sunnireligiösa moralism, att
försvara en urban kultur, att få ta sig en öl eller cigarett i fred, landets
ökande censur etc.
En tidning
skriver att ”Erdogans bulldozer-attityd hotar den tillväxtekonomi som
AKP-regeringen så framgångsrikt stått för” och Peter Wolodarski uppehåller sig
i en DN-ledare helt kring Erdogans arrogans och journalisters självcensur och
uttrycker sin förhoppning att EU ska ”sträcka ut handen till demokratins
försvarare” så att dessa ”vet att det finns en gemenskap för dem som till fullo
bejakar mänskliga fri- och rättigheter”. Det är lite tänkvärt att denna
Erdogan-regering fick 50 % av rösterna i demokratiska val senast. Mer alltså än
den svenska alliansregeringen som nyligen fick erfara det folkliga motståndet i
förorter över hela landet och som reagerade ungefär som Erdogan med
beskyllningar om huliganism istället för självkritik.
Jag
betvivlar förvisso inte alls riktigheten i denna rapportering om Turkiet. Det
finns säkert många skäl till missnöje men det som utelämnas är egentligen det
mest intressanta. Det som jag endast stött på i Ülkü Holagos artikel.
Kampen om rummet, globalisering och
EU-anpassning
Det är alltså
många förklaringar till missnöjet med regeringen Erdogan men jag tror ändå det i
grunden hänger ihop med en mer allomfattande globalisering vilket i högsta grad
påverkar det lokala rummet.
De
transnationella företagen spelar ut länder mot varandra i kohandel om lägsta
skatter och bästa infrastrukturen och bestraffar länder som är för ”investeringsfientliga”.
Det gäller alltså att anpassa sig och bli en ”vinnare” för de alltmer
osjälvständiga nationalstaterna. Den egna kontrollen över ekonomin är numera
långt ifrån fullständig och staterna försöker istället ta kontroll över rummet
för att kunna förändra det så som den globala marknadsekonomins stora aktörer
vill att det ska se ut. Institutioner som IMF, Världsbanken, WTO och OECD
driver på utvecklingen på olika sätt vilket inte minst innefattar möjligheter
till krediter till hyggliga räntor men också öppnande av dörrar som tidigare
varit stängda för finansvärldens aktörer. Fastigheter har också spelat en
oerhört stor roll i att absorbera de enorma kapitalöverskott som finansmarknaderna
genererat och (trots allt) fortfarande genererar.
Citykärnorna
omformas då till reservat för penningstarka grupper med en konsumtionsinriktad
livsstil, kontor och affärslokaler med stor övervikt för restauranger, kaféer, gallerier,
inrednings-, mode- och designbutiker men också stora shoppinggallerior som
slukar hela kvarter.
Kritiken av Turkiet – ironisk
dubbelmoral?
Strävan
efter EU-medlemskap och en inkludering i ett marknadsekonomiskt globalt system i
vilket det lokala rummet måste inordnas präglar regeringen Erdogans urbana
politik. Turkiet vill bli en spelare om investeringar från kapitalstarka
företag världen över och måste anpassa sig därefter. Det vill säga till ”det
globala systemets dynamik och EU-processen”.
Ironiskt nog
får Turkiet nu kritik av EU och Wolodarski skriver om hur svårt det kan bli för
Turkiet att bli medlemmar med den nuvarande regeringen. Detta trots att den har
ansträngt sig under ett helt decennium för att inordna sig i det liberala marknadssystem
som EU omhuldar i sina portalparagrafer.
Så medan den
svenska pressens beskrivning av de turkiska protesternas orsaker handlar om
Erdogans muslimska moralism i motsats till en modern urban livsstil så är det
kanske just försöken att omforma det urbana rummet i enlighet med ”världskultursmetropolers
standard” som protesterna vänder sig emot?
Det är
förstås inte lika bekvämt för vissa tidningars ledarskribenter att tala om detta
eftersom det redan skett och ständigt sker här på hemmaplan och i övriga EU,
den gemenskap som ”till fullo bejakar mänskliga fri- och rättigheter” . Då protesterna
sker här är det bättre att kalla dem för vandalism och de protesterande för
kriminella. Ungefär som Erdogan gör.
Det är lite lustigt att kritisera Turkiet som verkligen vill vara multikulturellt men då erkänns det inte utan ni och andra politiskt intresserade stöder kurderna så att de kan bli så självständiga som möjligt som ex. Multikulti i Sverige men splittra Turkiet ifrån just detta!
SvaraRaderaFV,
SvaraRaderaNu förstår jag inte riktigt. Har inte skrivit ett ord om kurder. Inlägget handlar om gentrifiering, globalisering och kampen om det urbana rummet.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera