Valfrihet.
Att ha ett
val. Att ha frihet.
Positivt
laddade ord. Ställ dem mot motsatsens tvång och ofrihet så blir det ännu
tydligare.
För
förortens folk har de dock alltid beskrivits som behäftade med problem på än
det ena eller andra sättet. Samtidigt som mycket av det som sker i samhället i
stort och med extra tydlighet i utsatta områden är effekter av en valfrihetens
politik.
Nedläggningarna
av Bredbyskolan och Bussenhusskolan, Skattekontoret i Tensta, Husby Träffs
krympande av verksamheten, utförsäljningen av Svenska Bostäders lägenheter i
Hjulsta, kommunens utförsäljning av Tensta/Rinkeby centrum till skandalomsusade
Boultbee etcetera är exempel på oönskade (?) effekter av en valfrihetens och
konkurrensens överordning som genomsyrar hela samhället. Helt enligt den
nyliberala diskurs som sakta men säkert tagit över dominansen i det politiska
samtalet sedan 80-talets början. Nu när konsekvenserna börjar blottas är det
inte alltid så bekvämt att se dem för vad de är.
Valfrihetens
heliga sakrament tillämpas på många sätt selektivt och skapar en lite märklig
ambivalent hållning till förortsproblematiken som jag tror många politiker
aldrig reflekterat över fullt ut.
Flytta eller inte flytta
Redan 1975
formulerade Ingvar Carlsson, den gamle socialdemokraten och dåvarande bostadsministern,
lite av valfrihetens problematik när han vid SABO-kongressen konstaterade att ”de lediga lägenheterna återfinns i allt för
stort koncentrat på vissa orter i vissa bestämda områden” och att det ibland
berodde på att ”människorna utnyttjat den nya valfriheten på bostadsmarknaden
till att flytta från vissa bestämda områden” vilket ledde till att ”de lediga
lägenheterna upphört att vara en garanti för valfriheten”. De som kunde
välja med plånboken valde redan då att lämna miljonprogramsområden för lite
finare adresser. Omvandlingen av hyresrätter i framför allt innerstaden har
öppnat upp för en acceleration av denna långa process. Ibland glöms det
också bort att reell valmöjlighet förutsätter ett visst bostadsöverskott. Den
punkten hade miljonprogrammet åstadkommit, oavsett vad annat man tillskriver
projektet.
Ibland
betraktas det fria valet emellertid som ett stort problem. Folkpartietlanserade ju förra året idén att sänka ersättningen för nyanlända invandrare
som tackar nej till jobb på annan ort. Integrationsminister Erik Ullenhag sa då
att han inte ville avskaffa ebo-lagen, som överlåter val av bostadsort till
invandraren men att han vill ”skapa verktyg för att styra bosättningen”.
Verktyg för
att styra bosättningen ses däremot i andra sammanhang som en särdeles dum idé. Bostadsmarknaden
ska till varje pris avregleras och jag har aldrig hört någon föreslå att exempelvis
höja skatten för dem som väljer att flytta till områden som har högre
medelinkomst än stadens genomsnitt eller något annat i den stilen.
Ulf Stahre
skriver i ”Den globala staden – Stockholms nutida stadsomvandling och sociala
rörelser” om hur människors boendekarriär präglas av olika behov men också en
önskan att komma till platser som speglar den personliga framgången i livet.
Eller också handlar det om en flykt från sociala problemområden och hur detta
förstärker segregationen. Han säger vidare att frågan då blir ”hur man skall få
människor som är framgångsrika att förverkliga sina boendeideal där de redan
bor”.
Samtidigt
pekar han på ”positiva effekter” av Stockholms bostadsbrist som ska ha gett
upphov till lägre omsättning av hyresgäster i miljonprogrammens förorter och
därmed en starkare lokal förankring för de boende och starkare sociala nätverk.
Vision Järva
I Järva är hyresrätter
den dominerande upplåtelseformen. Det sågs i projektdokumenten om Vision Järva
som ett bekymmer. En strävan efter fler bostads- och äganderätter tänktes ge ”ökad
variation och därmed ökad valfrihet för både dagens och morgondagens Järvabor”.
Omvandling av hyresrätter till bostadsrätter har varit en strategi för
gentrifiering av centrala Stockholm, och det är något som gärna ses även i
Järva. ”Inom bostadsbeståndet breddas ägandet…”, heter det till exempel.
Breddat ägande är när allmännyttan, ägd av alla, blir enskilt ägda lägenheter.
Det går
förvisso helt i linje med Moderaternas programförklaringar där en öppen bostadsmarknad ses som en förutsättning
för frihet och trygghet till skillnad från den svenska bostadsmarknadens
tidigare prägel av ”planhushållningens och regleringsekonomins klassiska
misslyckanden beträffande rörlighet, rättvisa och valfrihet”. I Moderata
programförklaringar har också hävdats att det är politiken som är hindret för
bidragsberoende och lågavlönade och för stagnerade regioner. I segregerade
bostadsområden, exempelvis, förvandlas ”initiativrika människor” till
”passiviserade klienter”. Den enskilde räknas inte ”när de stora offentliga
systemen, det gemensamma som det ibland kallas, tar överhanden”, heter det
vidare. ”Ideologiska irrläror” har spelat alltför stor roll i samhällsarbetet
och hindrat mycket gott från att göras, fortsätter argumentet. Det kollektiva
behövs inte på samma sätt som ”många trodde och ansåg förr”, hävdas det också.
Samtidigt vill de, vilket framgår av
Vision Järva, få människor att vilja bo kvar i Järva.
Valfriheten – ett problem eller inte?
Sällan eller
aldrig beskrivs det som ett problem (förutom möjligen ett trafikproblem) att
människor boende i exempelvis Djursholm, Saltsjöbaden eller Bromma pendlar till
sina arbeten i innerstaden. Det ses inte heller som något problematiskt att
vissa av dem flyttar lite då och då och kanske skaffar sig ännu större hus på
andra platser i länet. Tvärtom omhuldas rörlighet på bostadsmarknaden av samma
politiker som vill få Järvaborna att stanna där de är. Inte heller ses det ofta
som ett problem att människor av samma etnicitet och i samma inkomstskikt
klumpar ihop sig i ghetton av välbeställda.
Men
valfriheten är ett problem när många av samma etnicitet söker sig till varandra
i storstädernas förorter, hävdas det. Samtidigt ska bostadsmarknaden avregleras
och hyror göras marknadsmässiga för att ”öka rörligheten”.
Arbeten
måste skapas i miljonprogramsområdena så att folk kan stanna där, heter det
vidare. Samtidigt drar arbetsmarknadspolitiken åt ett annat håll och strävar
efter en ”ökad rörlighet” geografiskt. Ett villkor för att få ekonomisk
ersättning vid arbetslöshet är exempelvis att du måste söka de jobb som anvisas
av Arbetsförmedlingen, oavsett var i landet det finns. Vilket innebär, med Arbetsförmedlingens
egna ord, ”att du kan behöva dagpendla, veckopendla eller
flytta”. EU:s inre marknad är skapad enligt samma tanke om en flexibel
och geografiskt obunden arbetskraft som snabbt kan sättas i rörelse i riktning
mot platser där jobben finns.
Den
samhällsstruktur som uppstår är egentligen ganska logisk och det fungerar
ungefär på samma sätt med det nu så omdebatterade skolvalet. De
ungdomar/föräldrar med ambitioner och studielusta väljer skolor utanför
hemområdet och bidrar till en dränering av studiestarka ungdomar och barn på
skolor i utsatta förorter vilket förstärker intrycket av sämre kvalitet för
dessa skolor. Vilket inte alls behöver betyda att undervisningen är sämre där.
Däremot resultaten som sedan ”benchmarkas” och jämförs i floden av material som
de skolsökande översköljs med varje år.
Med detta
vill jag alltså säga att det fria valet kan problematiseras. Jag påstår också
att det görs. Även av alliansens politiker. Men i stort sett bara när det
handlar om val som ska göras av låginkomsttagare, arbetslösa och nytillkomna i
landet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar