”Modellen
verkar inte fungera, sa borgarrådet i Stockholm Sten Nordin (m) till Dagens Eko
om avknoppningarna av kommunala verksamheter till privata aktörer. Så sant.
Efter åratal av utförsäljningar av stockholmarnas ägodelar till vrakpris har
plötsligt poletten ramlat ned, borde man då kunna konstatera? Eller hur ska
egentligen detta uttalande tolkas?
Vad var det
modellen tänkte åstadkomma egentligen? Kanske var det oklart från början?
Åtminstone för de beslutande politikerna. De utgick från en modell som byggde
på ekonomiska teorier om konkurrens och privat vinstdrift som skulle uppmuntra
till effektiviseringar och därmed höja kvaliteten på verksamheterna som också
skulle bli billigare, enligt modellen, genom att vinstdrivande företag alltid
söker besparingar och försöker maximera vinsten på så vis.
Är det detta
som inte fungerar? I så fall måste man ju ifrågasätta varför motståndet mot
vinstförbud för skattefinansierad välfärdsverksamhet är som kompakt. Trots en
väljaropinion som visar att det dessutom skulle vara givande att fiska röster
med en begränsning av vinstdriften av välfärdstjänster. Röstfiske brukar ju
annars praktiseras friskt.
Avknoppning
brukar betyda att ett företag säljer ut delar av sin verksamhet oftast för att
renodla vad som anses vara huvudverksamheten. Detta tänkande är också en del av
de borgerliga politikerna teoretiska grund när de talar om förvaltning.
Staten/kommunen ska inte ägna sig åt annat än kärnverksamheten. Detta har dock
aldrig riktigt definierats vad det är. ESV gjorde 2006 en utredning där bl.a.
just detta konstaterades.
ESV ansåg i
denna rapport att det inte är alla verksamheter som lämpar sig för
konkurrensutsättning och att det bör analyseras närmare exakt vilka
verksamheter som är lämpliga eller inte att konkurrensutsätta.
ESV framhöll
då också att omfattningen av det statliga åtagandet ytterst är en politisk
fråga. Det bör rimligen också gälla det kommunala åtagandet. Det är med andra
ord en politisk idé om vad som är kärnverksamheten som också styr vad som bör
avknoppas. Vad avser den statliga politiska uppfattningen om detta klargjordes åtminstone
riktningen senast i den förvaltningspolitiska propositionen 2010 då det uttalas
att ”renodlingen av den statliga verksamheten bör fortsätta genom ytterligare
omprövningar av det offentliga åtagandet”.
Är Sten
Nordins uttalande då att tolka som en omprövning av idén om den minimala
staten? Eller ett minimalt offentligt åtagande om vi nu ska hålla oss till
kommunal verksamhet.
Det är hur
som helst mycket intressant eftersom hela idébasen till mycket av de politiska
diskussioner som förs (nu bl.a. Alby-utförsäljningar av bostäder) av borgerliga
partier bygger på ekonomiska teorier som utgår från den privata entreprenörens
överlägsenhet och det offentligas misslyckande. En svällande offentlig sektor
på 1960- och 70-talen finansierade med ett relativt högt skatteuttag ställdes
mot den minimala staten/kommunen som ägnade sig åt sin absoluta kärnverksamhet
och överlät allt annat till privata aktörer.
Utförsäljning
och upphandlingsmodeller följde med detta tänk och därtill sådant som kvalitetskontroller,
uppföljningar, resultatrapporter etc etc. Är det denna modell som inte
fungerar?
ESV framhöll
också i den rapport jag talat om att modellen med upphandling ställer höga
kompetenskrav på upphandlaren. Är det möjligen där skon klämmer i fallet med
utförsäljningarna också? När personer som har en bräcklig uppfattning om vad
verksamheter handlar om (och vad de är värda) säljer ut offentligägda företag
till hittepå-priser kanske det inte är modellen som är fel, egentligen.
Fast det var
ju just detta Sten Nordin sa; - Modellen verkar inte fungera.
Intressant fortsättning
bör följa. Kanske fler modeller som inte fungerar...?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar