Socialdemokraterna
och Miljöpartiet har enats om en linje friskolekommittén avseende vinstuttag.
Något förbud föreslås inte och inte heller veto för kommuner avseende
etablering av nya friskolor. Däremot ska det framgå av friskolornas
bolagsordning att huvudsyftet med verksamheten är att bedriva undervisning.
Samtidigt lämnas ändå utrymme för vinstuttag. Jag är inte särskilt förtjust
eller imponerad.
Å ena sidan
visar den här hållningen att det finns en medvetenhet om vad vinstdrivande
skolföretag har för huvudsyfte, nämligen att ge vinst åt ägarna. Det kan ju
annars tyckas ganska självklart att huvudsyftet med en skolas verksamhet ska
vara att ge våra barn utbildning. Men här anses det alltså behövas en skrivning
i bolagsordningen för att understryka detta. Att detta anses behövas kan
knappast bottna i något annat än en insikt om att det framför allt i de av
riskkapitalbolag ägda skolorna finns en högt ställd ägarförväntan på
vinstutdelning.
Att då ändå
lämna kvar utrymme för sådan ger dessa bolag ett kryphål som med all säkerhet
kommer att användas mycket kreativt. Eftersom vinstdrivande företag strävar
efter största möjliga vinst. Det ligger liksom i själva idén.
Det är lite
beklämmande att detta faktum är så svårt att förhålla sig till för S och Mp.
Allra märkligast egentligen avseende S, men även mitt eget partis inställning
till friskolor handlade ju egentligen från början om pedagogiska stiftelser och
inte riskkapitalbolag.
De flesta är
nog överens också om att skolundervisning handlar om en långsiktig verksamhet
som är oerhört viktig för det framtida samhällsbygget. Det är således inte bara
en fråga om föräldrars och elevers högst privata preferenser utan också av ett
allmänt intresse hur skolorna fungerar. Således ingen verksamhet som det är
lämpligt att utsätta för kvartalsrapportslogiken som styr finansvärlden där det
också är vanligt att tämligen snabbt lägga ned olönsamma enheter eller flytta
dem till mer lönsamma platser.
Sten
Svensson, f.d. chefredaktör för Lärarnas Tidning, är en av många som kritiserat
idén om vinstuttag i skolan. Han sammanfattade läget mycket bra i en
debattartikel i somras. Sammanfattningsvis så att syftet med konkurrens till
kommunala skolor var att det skulle ge bättre studieresultat och lägre
kostnader men att det istället blivit tvärtom. Sedan friskolereformen
genomfördes har studieresultaten försämrats avsevärt medan segregationen ökat,
vilket i sin tur kan ha förstärkt försämringen av resultaten som helhet. Han
framhåller också forskning som visar att valfriheten är kostnadsdrivande. Det
har inte heller tillkommit nya pedagogiskt ideella skolor som tanken kanske var
från Miljöpartiets sida inte minst.
Just segregationen framhölls som den stora
skillnaden mellan 1990-talets och 2010-talets skolor i Skolverkets stora
undersökningsrapport från 2009 ”Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?”.
Utbildningsforskare visar också alltmer samstämmigt att elevernas socialt och
kulturellt blandade klasser har positiva effekter på den samlade
studieresultatbilden och att segregerade klasser och skolor sätter igång
negativa spiraler.
Jag har
kritiserat mitt partis hållning i den här frågan tidigare och är lyckligtvis
inte ensam i partiet om denna kritik.
Jag anser
att det även är tveksamt om partiet följer skrivningarna i partiprogrammet som
än så länge lyder:
”Vi tror att organisationsform och
ägande påverkar skolans innehåll och kvalitet i allra högsta grad”
samt
”Vi vill motverka att fristående
skolor ska kunna drivas i vinstsyfte”.
Det finns all
anledning att hålla koll på det nya partiprogrammets skrivning. Ny chans till synpunkter kommer 28 november.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar