lördag 27 oktober 2012

USA:s presidentkampanj: Demokrati i en tvåpartistat



Tack Birger Schlaug som uppmärksammat mig på fallet Jill Stein. Naturligtvis finns ett Grönt parti även i USA. Men i mediernas presidentvalskampanj i USA och kanske i ännu högre grad utanför USA förefaller endast två kandidater och två partier existera, Obama och Romney, demokrater och republikaner.


Någon kanske undrar om Jill Stein förtjänar mer uppmärksamhet. Vad har hon egentligen för ”galna” idéer som gör att hon inte når fram i medierna?
 
En del framkommer i en artikel i Washington Post:

“Her platform includes Medicare for all and a “Green New Deal” that she says would cost less than the first stimulus package and put millions of Americans to work weatherizing homes and businesses, installing solar panels, building bike paths, upgrading public transit systems and constructing safe sidewalks. The only benefits, of course, would be lowering unemployment as well as our dependence on fossil fuels and making us healthier. Cuh-razy, right?”



Hennes valplattform innehåller med andra ord sådant som är vanligt förekommande förslag hos de flesta gröna europeiska partier, inklusive vårt Miljöparti. 


Att det är sådan ensidig fokus på Obama/Romney är förstås till viss del att resultat av den amerikanska demokratimodellen, first-past-the-post. Det blir bara vinnaren som räknas om man förenklar det. 


Men det är också en fråga om pengar. Två domstolsbeslut 2010 har öppnat upp för ett ohämmat flöde av pengar från företag som i och med domsluten gavs samma rätt att donera till politiska kampanjer som individer. 


Martin Gelin beskriver i ett kapitel av den högintressanta boken Den amerikanska högern – Republikanernas revolution och USA:s framtid om hur detta gav möjlighet att bilda s.k. Super Pac:s (PAC= Political Action Committee). Dessa får inte direkt bidra till presidentkampanjerna men däremot till politiska budskap vilket ju i praktiken ofta sammanfaller med någon kandidats kampanj. En sådan Super-PAC benämnd Restore Our Future satsade stora belopp på negativa annonser mot Newt Gingrich under Republikanernas primärval i Florida. Mitt Romney vann och Gingrich konstaterade bittert efteråt att han ”bara hade en miljardär” medan Romney hade 16 stycken.
 

Ett annat exempel på pengarnas makt som Gelin tar upp är hur de stora fonddrakarna på Wall Street flyttat sina donationer från Obama till Romney vilket. De enorma pengadonationerna hotar, menar Gelin, ”att undergräva en presidentkandidats chanser att blir omvald, om hans ekonomiska politik inte är tillräckligt gynnsam för donatorerna”.

Detta innebär också, avslutar Gelin resonemanget, att kongressledamöter och senatorer i lika hög grad står till svars för sina finansiärer som för medborgarna i sitt valdistrikt, som ju är grundtanken i systemet.

Knutet till detta är också den enorma apparat som lobbyverksamheten i Washington DC utgör. Enligt Martin Gelin spenderas mer än tre miljarder dollar varje år på lobbying. En summa som fördubblats under Bush-åren i Vita Huset. Alla de 20 största lobbyorganisationerna utom en representerar näringslivet. 

Dessa finansiärer och lobbyister (vilka ofta sammanfaller på ett eller annat sätt) är knappast särskilt intresserade av politisk mångfald och pluralism utan fullt nöjda med att ställa två duellanter emot varandra och donera till den högstbjudande.    

I detta system drunknar andra presidentkandidater och partier - som Jill Stein och The Green Party - i floden av pengar som strömmar till de två stora.

Det tål att tänka på när vi nu följer slutspurten i det amerikanska valet.





Andra bloggare om USA-valet:







 

  

Se också Birger Schlaugs blogg för ett antal inlägg (förutom det länkade i mitt inlägg) om Jill Stein och The Green Party:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar