Jag har svårt att släppa detta med att Ukraina har antagit
nya lagar som kriminaliserar en viss historiesyn och kommunistiska och
nazistiska symboler. Som jag skrev nyligen lär det föra Ukraina längre från EU
(eller bör göra det i vart fall) och framför allt föra Donbass närmare
Ryssland. Det som är så fascinerande, förbryllande och samtidigt frustrerande
är att så många ukrainare själva tycks tro att de nya lagarna innebär det
motsatta. Åtminstone avseende närmandet till Europa och de europeiska
värderingarna, som de själva så ofta talar så varmt om. Själv tror jag detta
beror främst på att sättet att tänka är så starkt präglat av Sovjet-erans sätt
att tänka. Som jag skrev i ett inlägg nyligen förefaller de flesta ukrainare
fortfarande tillhöra arten Homo Sovjeticus. Det finns en vana vid att regera
och regeras enligt ett visst mönster och med vissa metoder där just förbud och
centralstyrning av tänkandet är bärande inslag.
Ytterligare en aspekt av detta kom till mig idag då jag
tänkte på hur företrädare för den ukrainska regeringen, som bland andra
premiärminister Arsenij Jatsenjuk, till EU klagat på hur mycket pengar som
dessa satsar på Grekland i förhållande till Ukraina. En del EU-företrädare har försiktigt
påpekat för honom att EU:s satsning på Ukraina är den största som gjorts på ett
icke-medlemsland. Men det tycks alltså inte vara nog. Ukraina vill bli fullt ut
försörjt av EU. Jag kan inte låta bli att tänka att det handlar om en djupt
liggande vana, en undermedveten reflex, att söka hjälp från en ”storebror”. En
undermedveten önskan, på gränsen till krav, att bli omhändertaget.
Uppenbarligen tror den nuvarande Kiev-regimen att dessa nya
förbudslagar för dem närmare sin nye storebror eftersom den tar avstånd från
sin gamla. Rimligen bör det vara tvärtom. Eller tänker jag kanske helt bakvänt
här? Är det ett visst mått av självbedrägeri jag ägnar mig åt? Kanske är det
Europa som har förändrats i totalitär riktning? Är det möjligen så att det är
den europeiska inställningen till de högt aktade värderingar som innefattar
yttrandefrihet, åsiktsfrihet och pluralism som EU och de flesta andra
europeiska länder svurit sig så bundna vid sakta men säkert har tömts på sitt
innehåll? Kanske har John Pilger rätt när han säger att den sekulära
liberalismens största triumf är ”skapandet av illusionen om fri och öppen
information”...(?)
Det är i alla fall svårt att göra sig helt fri från
misstanken att det avseende Ukraina finns en amerikansk/europeisk underliggande,
säkerhetspolitisk och marknadsekonomisk plan för landet som verkar parallellt
med den offentliga EU-politiken?
Det ukrainska politiska informationsministeriet Ministry of Policy of Ukraine är ett regeringsorgan
som skapades i början av december av den nyvalda regeringen efter valet i
höstas är . Dess främsta mål är att kontraslå mot ”rysk informationsaggression”.
Det uttalade syftet med ministeriet är att motverka rysk propaganda och ”ofullständig, utdaterad och oriktig information”. Det kallas, med ett
Orwellskt språkbruk, för att ”värna yttrandefriheten”. Som så mycket annat som
händer i ukrainsk inrikespolitik drog inte detta särskilt mycket uppmärksamhet
till sig bland västvärldens media trots att det väckte protester bland
ukrainska massmedia där kritiska röster jämförde det nya ministeriet med just
Orwells Ministry of Truth (från
dystopin ”1984”). Journalister i Ukraina oroade sig för styrning av medieinnehållet
och en del röster höjdes för att i värsta fall ta till gatuprotester om inte
ministeriet upplöstes. Reportrar utan Gränser publicerade förvisso ett
uttalande i protest mot ministeriet vilket passerat tämligen obemärkt förbi
radarn hos både svenska journalister som den ukrainska regeringen. Dess ordförande uttryckte protesten
så här:
“In a democratic society, the media should not be
regulated by the government. The creation of an information ministry is the
worst of all possible responses to the serious challenges that the government
is facing.”
Adam Nathan är ett av de utländska inslagen i den nuvarande
ukrainska regeringen. Han är britt och tidigare BBC-researcher och medlem av UK
Defence Forum. Numera arbetar han inom detta informationsministerium. I arbetsuppgifterna
för det nya ministeriet ingår uppenbarligen också att föra ukrainska
regeringens talan i förhandlingar med EU. Så här skrev han efter EU-konferensen
om internationell support för Ukraina i slutet av april:
” The EU made its position
clear this week at "International Support for Ukraine" conference,
when EU Commission President Jean-Claude Juncker said that a "contract had
been signed" and that increased support would only come in direct relation
to progress in reforms. For this Ukraine should grateful, is the subtext. But
as Yatsenyuk pointed out to an audience of EU member state dignitaries at a
conference where zero new money was pledged for Ukraine from the EU, total aid
to Ukraine to date amounts to billion whereas more than 0 [Sic] billion has
been spent on bailing out Greece.”
Han fortsätter med att lägga ut texten för EU och IMF hur de
måste agera för att möjliggöra för den ukrainska regeringen att behålla makten;
”And with the impact of reforms dragging
down the People's Front poll ratings and local elections due in October, it is
more than a cliché to say that there is no point in being popular in Brussels when
you are out of office back home.”
Han syftar alltså på premiärminister Jatsenjuks parti
Folkfronten som tappar i popularitet i takt med att svångremspolitiken blir
allt mer kännbar för det folk som partiet sägs representera. Vill man vara lite
elak kan man säga att det var ju detta de slogs för på Majdan. Förväntningarna
kanske har kommit på skam men det har ju förstås att göra med hur dessa byggts
upp. Här kan man fråga sig vem som har lurat vem? Och enligt vilka syften?
I den ukrainska regeringen sitter också tre utländska ministrar
som på ett mycket ovanligt sätt gavs ukrainskt medborgarskap - bara timmar före
utnämnandet av dem - för att beredas plats enligt det konstitutionella
regelverket. Bland dem finansminister Natalie Jaresko, en amerikanska med
ukrainska rötter som tidigare arbetat åt den amerikanska staten och för olika
investeringsfonder i Kiev. Samt ministern för ekonomisk utveckling och handel,
litauern Aivaras Abromavicius, som tidigare varit anställd inom Swedbanksfären
och åt East Capital, en svensk investeringsfond med inriktning på ”uppåtgående
marknader” i öst.
Ska EU och USA nu ”rulla in” i Ukraina kanske det är bäst med
asfaltläggare som vet vad som efterfrågas? Porosjenko sägs personligen ha valt
ut dessa tre och valet - enligt bland andra Bloomberg News - lär ha gjorts med
ett underliggande budskap: ”Ukraina har för avsikt att vara en allierad
till USA och en god IMF-klient”.
Alldeles nyligen bildades också ett Internationellt konsultativt
råd (International Advisory Council on reforms).
Det är tänkt att ge råd om reformer och öka det internationella stödet för
Ukraina. På namnlistan över dess medlemmar finns bland andra den georgiske före
detta presidenten och NATO-vännen Mikhail Saakashvili, som är under utredning
av georgisk åklagare för överträdelse av befogenheter som president, samt vår
egen före detta utrikesminister Carl Bildt, en av de främsta antiryska krigshetsarna i
väst. Dessa båda är också inblandade i en mutaffär och har haft
täta personliga kontakter. På listan finns också den svenske ekonomen Anders
Åslund, som tidigare varit rådgivare åt Boris Jeltsin och enligt vissa bedömare
genom sin ”chockterapi” indirekt delansvarig för skapandet av oligarkväldet i
Ryssland. John McCain, den amerikanske republikanen och tidigare
presidentkandidaten som eldade på massorna på Majdan i december 2013, har
däremot sett sig tvungen att tacka nej. Det är med andra ord en alldeles
särskild sorts konsultationer som kan tänkas komma från detta råd.
De personella banden till EU och USA är alltså många. Väst har
investerat en hel del i den nuvarande ukrainska regeringen. Inte bara pengar utan
också säkerhetspolitiska och ekonomiska intressen.
Då är det naturligtvis illa om planen störs av skador för denna regerings image och legitimitet. På så vis är beslutet om förbudslagarna aningen förbryllande. Antingen har de europeiska och amerikanska rådgivarna gjort ett dåligt jobb eller också är brytningen av alla ryska/sovjetiska band helt enligt planen, även de historiska. Ingetdera av alternativen är förstås något vidare gångbart som material för den antiryska agitation som mediehusen också satsat mycket på att ägna sig åt. Här finns även trovärdighet och prestige investerat.
Då är det naturligtvis illa om planen störs av skador för denna regerings image och legitimitet. På så vis är beslutet om förbudslagarna aningen förbryllande. Antingen har de europeiska och amerikanska rådgivarna gjort ett dåligt jobb eller också är brytningen av alla ryska/sovjetiska band helt enligt planen, även de historiska. Ingetdera av alternativen är förstås något vidare gångbart som material för den antiryska agitation som mediehusen också satsat mycket på att ägna sig åt. Här finns även trovärdighet och prestige investerat.
Den slutliga, något provokativa, frågan är då om det möjligen är
så man ska tolka den öronbedövande tystnaden från europeiska politiker och
medier nu när Ukraina tagit beslut om att lagstadga vad folket ska tycka och
tänka?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar