Ukraina går med snabba steg mot ekonomisk ruin, trupper dras
tillbaka från strategiska Debaltseve i öst och den ukrainska armén har inga
resurser mer för några offensiva operationer, säger president Poroshenkos
rådgivare Yury Biryukov.
Någon form av sammanbrott tycks inte långt borta och den
ryska reaktionen på ett eventuellt sådant är inte så svårt att förutse. Min
gissning är att om den ukrainska ekonomin totalt bryter ihop (och därmed även
armén) lär EU knappast överge landet utan pumpa in stödpengar på ett eller
annat sätt. Dessa kommer förstås inte att komma utbrytarrepublikerna i Donetsk
och Luhansk tillgodo som istället då lär vända sig mot Ryssland för liknande
ekonomisk hjälp till uppbyggnad av en förstörd infrastruktur till att börja med.
Den definitiva splittringen av Ukraina lär därmed vara fullbordad och Donetsk
och Luhansk troligen autonoma republiker i Ryssland snarare än i Ukraina.
Folkomröstningar liknande den i Krim skulle kunna legitimera en sådan
utveckling även om detta skulle ske till stora ukrainska protester.
Naturligtvis även sådana från USA och EU. Men vad skulle EU göra? Det är nog det mest oberäkneliga
och svåraste att förutse.
Jag skrev häromdagen om diskussionen i USA om vilken linje
som skulle intas i Ukraina-frågan och om kritiken mot Obamas rådgivare framför
allt för att aningslöst ha drivit Ukrainas framtida Nato-anslutning utan några
strategiska tankar om den eventuella ryska reaktionen. Nu börjar också en del
självkritik inom EU att framträda på olika håll. EU:s agerande i Ukrainakrisen
har inte imponerat. Framför allt förvånar denna förvåning över Rysslands
hållning. Jag skrev på denna blogg för nästan precis ett år sedan (5 mars-14) ett
inlägg med titeln ”Liberal
revolutionsromantik och reservationslös EU-propaganda tillför föga konstruktivt
för att lösa krisen i Ukraina”. Jag fortsatte så här:
Frågetecknen
är många och personligen undrar jag nästan mer över vad interimregeringen i
Kiev har för planer för framtiden än vad Putins nästa drag kommer att bli.
Putins agerande är realpolitiskt mer förutsägbart. Det är förvisso min egen
uppfattning men som jag förstått är det många professionella bedömare som
blivit tagna på sängen av Putin. Jag har själv lite svårt att förstå varför.
Att NATO-frågan varit brännande i många år förefaller alltså ha fallit i en bråddjup minneslucka hos en hel del. Medan exempelvis George W Bush vid NATO-mötet i Bukarest 2008 pressade på för att de skulle "bereda väg" för Ukraina och Georgien i försvarsgemenskapen så kontrade Putin då med att rikta kärnvapenspetsar mot dessa länder om det gick med i NATO och att det för Ukrainas del skulle kunna innebära att landet bryts upp längs regionala gränser. Efter Rysslands intervention i Georgien blev också oron i Ukraina stor och i en artikel i Ukrayinska Pravda 12 aug 2008 (tycks inte finnas på nätet längre men citeras i ett dokument publicerat för ECFR, European Council of Foreign Relations) skrev Oleksandr Sushko om detta och klagade över Västvärldens "svaghet" och menade att de var mer intresserade av att "fridfullt titta på OS" än att stå upp för sina värden. Krim blev ju invaderat av ryssarna bara ett par veckor efter sitt vinter-OS i Sotji så det ser nästan ut som en profetia. Samma ECFR-dokument talar också om den tålmodiga ryska strategin för Krim:
"Russia has also built a functioning “kickback economy” relationship with key political and economic groups in Ukraine. It is likely to play on sharp cleavages within Ukraine on the ‘Russia question’ so as to influence the country’s future. This would go hand in hand with Russian attempts to encourage separatist movements in Sevastopol and Crimea."
Trots att den här typen av dokument har producerats inom EU:s institutioner i flera år togs alltså många av dess högsta utrikespotentater på sängen. De hade helt enkelt inte hängt med på lektionerna (?).
En av de förvånade var vår egen utrikesminister Carl Bildt som på sin blogg den 18 mars-14 skrev att ”Ryssland har nu blivit en oberäknelig makt...”. Hans eget agerande i frågan har väckt kritik och undergrävde länge diplomatiska initiativ för att finna en fredlig lösning på konflikten. Istället blev hans ständiga twitter uppmuntran för ukrainska nationalister som sökte konfrontation. Tillsammans med polske utrikesministern Sikorski blev han en av de främsta företrädarna för en konfrontativ EU-linje, åtminstone retoriskt, vilket rönte internationell uppmärksamhet och säkerligen inte helt utan betydelse för utvecklingen även om det inte ska överdrivas heller. Hans engagemang var det inget tvivel om och enligt rykten lär personalen vid svenska ambassaden i Kiev ha blivit närmast irriterade över alla utrikesministerbesök som tog tid och resurser i anspråk från annat.
"Russia has also built a functioning “kickback economy” relationship with key political and economic groups in Ukraine. It is likely to play on sharp cleavages within Ukraine on the ‘Russia question’ so as to influence the country’s future. This would go hand in hand with Russian attempts to encourage separatist movements in Sevastopol and Crimea."
Trots att den här typen av dokument har producerats inom EU:s institutioner i flera år togs alltså många av dess högsta utrikespotentater på sängen. De hade helt enkelt inte hängt med på lektionerna (?).
En av de förvånade var vår egen utrikesminister Carl Bildt som på sin blogg den 18 mars-14 skrev att ”Ryssland har nu blivit en oberäknelig makt...”. Hans eget agerande i frågan har väckt kritik och undergrävde länge diplomatiska initiativ för att finna en fredlig lösning på konflikten. Istället blev hans ständiga twitter uppmuntran för ukrainska nationalister som sökte konfrontation. Tillsammans med polske utrikesministern Sikorski blev han en av de främsta företrädarna för en konfrontativ EU-linje, åtminstone retoriskt, vilket rönte internationell uppmärksamhet och säkerligen inte helt utan betydelse för utvecklingen även om det inte ska överdrivas heller. Hans engagemang var det inget tvivel om och enligt rykten lär personalen vid svenska ambassaden i Kiev ha blivit närmast irriterade över alla utrikesministerbesök som tog tid och resurser i anspråk från annat.
EU:s nästa drag?
Som jag inledde med kommer nu inte bara från amerikanskt
håll kritik mot västvärldens reaktionssvaghet och agerande i
Ukraina-konflikten. Häromdagen släpptes en rapport från brittiska Överhusets
(House of Lords) EU-kommitté om EU:s hantering av Ryssland och Ukrainakrisen.
Den är mycket kritisk berättas det om i en artikel i the Guardian:
” The UK is guilty of sleepwalking into the
crisis in Ukraine and has not been as active or visible as it should be,
according to a damning report into the British and European approach to the
crisis by the main House of Lords committee on foreign
affairs.”
Kommitténs
ordförande, Lord Tugendhat, framhåller för the Guardian en bristande expertis i
det egna utrikesdepartementet vilket han menar lett till; “a catastrophic misreading of the
mood in the run-up to the crisis.”
Kritiken riktas inte bara mot det brittiska
utrikesministeriet utan även mot EU. I en intervju i Euronews (hittar den
tyvärr inte på nätet) säger en av de mest framträdande kommittémedlemmarna,
Lord Lamont, att EU agerat som vore Ukraina helt deras egen bakgård och att det
inte funnits en tanke på att det faktiskt även är Rysslands. Han efterlyser
därför mer insikt om ryska avsikter och förståelse för den ryska inställningen
till skeendet i det grannland som utan tvivel ligger det ryska hjärtat närmast,
det vill säga Ukraina. I
själva rapporten uttrycks det bland annat så här:
” We also observe that there has been a strong
element of “sleep-walking” into the current crisis, with Member States being
taken by surprise by events in Ukraine. Over the last decade, the EU has been
slow to reappraise its policies in response to significant changes in Russia. A
loss of collective analytical capacity has weakened Member States’ ability to
read the political shifts in Russia and to offer an authoritative response.
This lack of understanding and capacity was clearly evident during the Ukraine
crisis, but even before that the EU had not taken into account the exceptional nature
of Ukraine and its unique position in the shared neighbourhood.”
Rapporten kritiserar inte EU:s sanktioner mot Ryssland men framhåller
att det måste finnas en tydlig ”exit” för Ryssland, det vill säga belöningar
för tillmötesgående aktioner från deras sida. Förvisso ett sorts maktspråk men en
genomtänkt strategi och bättre än vapenskrammel naturligtvis. I rapporten
påpekas också det länge varit ett faktum att NATO:s utvidgning österut varit en
vass sten i skon för Ryssland och att planerna på att införliva Ukraina (samt
Georgien och Moldavien) i NATO i Moskva ses som ett allvarligt hot mot ryska
kulturella, ekonomiska och inte minst säkerhetspolitiska intressen. Rapporten konkluderar enligt
följande:
”While we are clear that NATO is a defensive
alliance, for the Russians NATO is seen as a hostile military threat, and
successive rounds of NATO’s eastern enlargement have, as the Russians see it,
brought it threateningly close to the Russian border. EU enlargement, as it has
become conflated with NATO enlargement, has also taken on the aspect of a
security threat. These views are sincerely and widely held in Russia, and need
to be factored into Member States’ strategic analyses of Russian actions and
policies.”
Rapporten framhåller också misstaget att ignorera
språkfrågans vikt för den ukrainska nationens överlevnadsutsikter. En mer
uppmärksam analys från EU:s rådgivare till den nya ukrainska koalitionen efter
maktövertagandet för ett år sedan hade kanske kunnat förmå denna att undvika
det ödesdigra misstaget att inta en oförsonlig linje i språkfrågan och
deklarationer om att bannlysa ryska språket i Ukraina. Modersmål för flertalet
på Krim såväl som i de östra provinserna. Även om det ryska agerandet med allra
största sannolikhet styrts främst av säkerhetsskäl har omsorgen om etniska
ryssar och ryskspråkiga tjänat som den perfekta officiella förevändningen för
våldsanvändning. Minoriteters rättigheter är något som den liberala västvärlden
har svårt att argumentera emot utan att därmed underkänna den liberala
demokratins egna värdegrund. Överhusets
rapport formulerar det så här:
“ The treatment of Russian-speakers was a key
theme in Russia’s discourse regarding its actions in Crimea and eastern
Ukraine. His Excellency Vladimir Chizhov, Permanent Representative of the
Russian Federation to the EU, said that the local population in Crimea were
very concerned by the antiRussian sentiment evident in declarations to ban the
Russian language(subsequently not implemented, but discussed further in Chapter
5). In the circumstances, the Ambassador said, President Putin was compelled to
act, because if he had turned a blind eye he would never have been forgiven by
the ethnic Russians in Crimea.”
Här hemma noterar jag också en artikel i SvD där
östeuropaexperten Stefan Hedlund på liknande vis kritiserar västvärldens
hantering av Ukrainakrisen. Han formulerar det så här:
”Det finns förvisso inget som helst försvar
för Rysslands agerande. Men samtidigt kan inte västvärldens politiska ledare
frånsvära sig en betydande del av det moraliska ansvaret för det som skett.
Genom att utgå ifrån att Ryssland passivt skulle se på när Ukraina integrerades
i väst har man visat prov på ett totalt sammanbrott av allt strategiskt
tänkande, och av alla ambitioner att söka förstå motparten.”
Han menar att väst uppmuntrat en ukrainsk västorientering
som ”ofelbart skulle leda till kraftfulla ryska motreaktioner” och när dessa nu
kommit drar sig västmakterna undan. Han avslutar sin salva med att medvetet
cyniskt konstatera att ”politiska ledare i väst har stått redo att slåss för
Ukrainas frihet, fram till sista droppen ukrainskt blod”. Jag utgår ifrån att
han med detta kritiserar moralen i västmakternas hållning och inte att de
istället borde bistå med trupp och vapen.
Gemensamt för både den ovan nämnda amerikanska som för den
brittiska och svenska däremot är att framhäva de analytiska bristerna som legat
till grund för rådgivningen till den ukrainska regeringen. Det finns starka
skäl avgörande för Ukrainas framtid att se till att detta inte upprepas under
den närmaste tidens känsliga läge med ett bräckligt eldupphör och ett kritiskt
läge vid frontlinjen för striderna. Det kan innebära att sätta lite kortare
koppel till den ukrainska regeringen och se till att de konfrontativa retoriska
utspelen reduceras.
Ukrainas nästa drag?
Under tiden pågår vad som ser ut som en intern ukrainsk politisk
konflikt om vilken linje som ska följas. Premiärminister Jatsenjuk uttalade sig
häromdagen, enligt TASS, om ett program för att utöka banden med NATO vilket
skulle presenteras för president Porosjenko i onsdags.
Han lär också, enligt Interfax Ukraine, nyligen uttalat en
bestämd vilja att bygga en mur vid gränsen till Ryssland. Han citeras enligt följande:
"The European wall is being
constructed and will be constructed, the security line is being arranged (along
the contact line in Donbass), it operates and we will not give a chance to
terrorists, mercenaries, bandits and other accomplices of Russian terrorism to
transport weapons, cross the border and the security line and send sabotage and
reconnaissance groups there."
Samtidigt kommer mer självkritiska
kommentarer från president Porosjenkos parti. Sergey Kaplin, parlamentsledamot
för Porosjenkoblocket, säger, enligt TASS, i ukrainsk tv i onsdags att det
vilar ett stort ansvar för den inflammerade konflikten i öst på Oleksandr Turtjynov,
ordförande för det parlamentariska Rådet för Ukrainas nationella säkerhets- och
försvarspolitik, och premiärminister Jatsenjuk.
Nu bör man vara lite försiktig att
använda TASS som källa men jag har fått länkarna av en ukrainsk oberoende källa
så jag utgår ifrån att detta stämmer. Kanske mer förvånad över att det inte
finns en enda träff på Google om detta. Vilket möjligen blottlägger hur
bristfällig kunskapen är i västmedia om vad som sker i ukrainsk och rysk
mediadebatt. Kanske samma språkliga brist som det brittiska överhusets rapportörer
menar finns i det brittiska utrikesdepartementet och som försvårar
analysförmågan? Även Reuters noterar ”illavarslande” oenigheter inom
koalitionen om beslut rörande ekonomiska reformer och Reuters/Euronews
rapporterade för en dryg vecka sedan om (nya) slagsmål i parlamentet mellan ledamöter
från koalitionspartierna Samopomich och Batkivsjtjyna efter oenighet om en
reform rörande korruptionsbekämpning.
Allmänheten i Ukraina börjar också
ifrågasätta vitsen med att blir kanonmat i öst och en del har börjat ifrågasätta även den juridiska grunden till inkallelserna då den ukrainska regeringen vägrat officiellt erkänna att det
råder krigstillstånd utan konsekvent kallar striderna i öst för ”anti-terrorist
operationer”.
Hur som helst tycks den
konfrontativa linjen ännu ha överhand vilket bekräftades i veckan av den
ukrainske EU-envoyén Konstiantyn Yelisieiev som i Euronews efter lyste ”mer
action och mindre prat” från EU med vilket han främst avsåg militär hjälp eller
”åtminstone defensiva vapen”.
Krim kan Ukraina glömma. Det lär inte återfås annat än genom
militärt maktspråk och då med direkt NATO-understöd vilket skulle få allvarliga
konsekvenser för världsfreden. Däremot finns fortfarande en liten möjlighet att
behålla Donetsk och Luhansk inom den ukrainska nationens gränser men med viss
autonomi. Det lär dock inte ske genom byggande av murar och militära medel utan
genom seriösa förhandlingar med utbrytarrepublikerna Donetsk och Luhansk. Dessa
republikers representanter har dock inte visat någon större diplomatisk förmåga
hittills så för att sådana förhandlingar ska kunna bli framgångsrika lär det
ryska deltagandet vara vitalt då de förefaller ha en betydligt mer balanserad
realpolitisk hållning till framtida lösningar för Ukraina.
Vad EU kommer att inta för hållning förefaller alltså
tämligen oklart men för att en fredlig lösning av konflikten i Ukraina och en
fredlig utveckling i hela regionen ska kunna skönjas bör den ligga nära den som
det brittiska överhusets rapport förordar, nämligen:
”A strategy to promote reform in the
neighbourhood must be matched with a new effort to rebuild relations with
Russia. We recommend that the upcoming review of the European Neighbourhood
Policy, to be undertaken by the High Representative and the Commission, should
consider forums whereby Russia, the EU and the neighbouring countries can work
together on regional issues.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar