Är just
hemkommen från en resa till Krakow. Inte många mil därifrån ligger
Auschwitz-Birkenau, det nazityska dödslägret där över en miljon judar, romer,
ryska krigsfångar och andra blev mördade med nästan alla metoder som finns. Det kändes oundvikligt att se detta förintelsens minnesmärke trots att det är den kanske värsta platsen en kan tänka sig att besöka, som en av mina reskamrater påpekade.
- En
dödsindustri, som en av de yngre i mitt resesällskap så träffande utbrast vid
utgången därifrån.
Lägret har
beskrivits av så många, vittnesmålen är smärtsamt detaljerade och utredda och
otaliga är de böcker, filmer och tv-produktioner som gjorts om lägrets fasor. Nazisternas
försök att sopa igen spåren lyckades inte. Ändå är det svårt att begripa idag
att det som skedde i och omkring de här gamla tegelkasernerna i Auschwitz eller
träbarackerna i Birkenau var alldeles på riktigt. Grymheten och brutaliteten
blir ogripbar i soldiset en januaridag 2014. Mer påtaglig blir då resterna av den
iskalla byråkratin kring dödshanteringen. Långa listor med namn på människor
som ska likvideras och en röd bock i kanten. Kanske för att markera
likvidationen. Avhumaniseringen är total. En process som påbörjats långt före
kriget och troligen en nödvändighet för att kunna möjliggöra denna ohyggliga
hantering av medmänniskor.
I staden
Krakows gamla judiska kvarter Kazimierz finns flera hundra år gamla synagogor
som märkligt nog undgick nazisternas härjningar till skillnad från kvarterens
befolkning. I en av de äldsta (1500-tal) Höga
synagogan finns en utställning om familjer i dessa kvarter före andra
världskriget. Gamla foton visar hur människorna bakom namnen på nazisternas
dödslistor såg ut; en tioårig Edward Mosberg provar en mc, Krakows
handelsorganisation travar stolt på stadens stora torg efter sill och vodka på
Hawelka nyårsdagen 1938, Alexandra Lauterbach och Stefa Brandstetter i soligt vinterlandskap
i närbelägna Zakopane 1937/8, småbarnen Tad och Nita Taube i ett
leksaksflygplan i en av stadens parker 1936, osv. Vardagsliv som de flesta av
oss känner igen.
Alla
försvann de bara några år efter dessa foton togs utom några få som nu lever
eller har ättlingar som lever i framför allt USA och Israel. Ett flertal tack
vare Oscar Schindler som genomgick en transformation från girig kapitalist till
listig räddare av liv, beskrivet i den välgjorda filmen ”Schindlers list” som till
stor del filmades på plats i Krakow.
Hemma i
Sverige igen läser jag om att hakkors sprayats på moskén på Södermalm, att Bo
Rothstein vill kriminalisera medmänsklighet och att Expressens Anna Dahlberg
tycker att debatten om invandring borde breddas. Det vill säga (återigen) att
det som inte får sägas måste få sägas, en av Sverigedemokraternas käpphästar
och en ständigt återkommande flashback-kommentar.
Auschwitz
var naturligtvis en omöjlighet att tänka sig före kriget. Till och med under
kriget fanns inom den judiska gruppen stort tvivel om att historierna om
dödslägren verkligen kunde vara sanna. Vi kan däremot idag ta lärdom av
historien. Att avfärda risken för framtida dödsindustrier är kanske det värsta
misstag vi kan göra. Dylika monstruösa dödsstrukturer lär dock inte uppstå redan
imorgon. Första steget är att vi ändrar våra gränser för vad som får sägas...
”Fler var de som visserligen tog avstånd från
nazismen, men som ändå ansåg att judisk invandring hotade såväl ´svensk
kultur´som den ´svenska rasen´. Än fler tycks ha burit på en vag men oartikulerad
känsla av att judar på något sätt utgjorde ett ´problem´.
´Judeproblemets´lösning var en fråga som sysselsatte många skribenter i
1930-talets Sverige. Och även författare som tog avstånd från antisemitismen
menade ofta att ´lösningen´var judarnas assimilation...” (Ingvar Svanberg & Mattias
Tydén, Sverige och förintelsen: debatt
och dokument om Europas judar 1933-1945, Arena, Stockholm, 1997)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar