- Det är
inte en kepsutredning utan en skolkommission som behövs.
Så sa
Miljöpartiets Gustav Fridolin vid riksdagsdebatten om Pisa-rapporten 17
december.
- Kräv gärna
nya forskarrapporter, men läs först de som redan finns, svarade
utbildningsminister Jan Björklund.
Under
julhelgen har han tydligen funderat på sin kammare och uppenbarligen fått en
revolutionerande idé; att tillsätta en skolkommission!
Nå, det är
bra att han tar till sig goda tips. För det är ju på tiden att forskning
används innan han brakar på med nya skolreformer. Ett utbildningsvetenskapligt
råd med svenska forskare och experter ska också bildas för att kunna ge
Björklund goda råd i fortsättningen och tillsammans Skolforskningsinstitutets
utvidgade uppdrag som innebär egen utförd eller beställd forskning på området
så ska väl folkpartiledarens departement bli fyllt av intressant läsning.
En god idé
skulle väl då också vara att ge lärare och rektorer det reformlugn de
efterfrågat och invänta alla dessa nya forskningsresultat innan han galopperar
iväg med nya reformer (?). Men icke! Nu väntar två nyheter om Björklund får
bestämma; förstatligande av skolan och betyg i lägre årskurser. Det förstnämnda
kan ju möjligen ha en långsiktig effekt för likvärdigheten över landet men om det
där med betygen finns ju forskning sedan tidigare som han - att döma av
riksdagssvaret ovan - uppenbarligen tagit del av redan.
Om nu Jan
Björklund hoppat över den delen av forskningsfältet eller möjligen glömt vad
han läst så kan han ta del av de av Grön Ungdom utpekade forskningsresultaten
som visar att skriftliga omdömen sannolikt är bättre än betyg.
Björklund
har ju också beslutat sig för att ta internationell hjälp och kommer då
sannolikt att stöta på den israeliske forskaren Dylan Williams resultat som
visat att inte ens kombinationen betyg och skriftliga omdömen (som vi haft i
svenska skolan ett antal år) ger bättre resultat men däremot om endast
skriftliga omdömen används. Den svenska forskningen är överlag tämligen
knapphändig om betyg men en som tittat närmare på saken är Anders Jönsson vid
Malmö Högskola. Enligt honom ger betygen endast ytliga kunskaper, riskerar att
ge dålig självkänsla för lågpresterande elever som därmed ”stänger av”
inlärandet och fungerar egentligen bara bra för en sak; sortering. Men
Björklund har struntat i Jönsson tidigare så kanske blir det bättre om
internationella forskare får delge honom denna information?
Jag tyckte
jag - i något av nyhetsprogrammen på tv häromdagen - hörde Jan Björklund yttra
något i stil med att en orsak till svenska skolans kräftgång är att regeringen
möjligen väntat lite för länge med vissa reformer för att det är bättre att
vara grundlig än snabb i reformarbetet. Hans läppar rörde sig i alla fall och
det var hans röst som hördes och ansikte som syntes i rutan. Men det kanske
bara var en ironiskt elak dröm?
Dessutom:
Ni har säkert också sett kuppen som Åsa Romson utförde i riksdagens debatt idag där hon påminde Folkpartiet om en valaffisch de lanserade inför valet 2006. Den som löd:
"Framtidens nyheter. Svenska skolan världsbäst på kunskap. Folkpartiet: Tidigare betyg gjorde vändningen möjlig."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar