Max
hamburgerkedja försöker nu med skrämseltaktik få sina anställda att avstå från
att rösta på S och V. En röst på dessa partier kan betyda att de förlorar
jobbet, menar vd Richard Bergfors. Det här har blivit uppmärksammat i sociala
medier.
Så här stod
det i företagets månadsbrev till de anställda:
”Det är valår och om oppositionen
(S+V) vinner valet vill de höja både restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna
för unga. Det vore fullständig katastrof för oss och branschen och det kommer
att få stora konsekvenser för tillväxten”
Det luktar inte bra med valpropaganda
från hamburgerkedjor eller andra företag. Jag riktigt ser hur valrörelsen
förvandlas till ett bombardemang av reklamsnuttar i tv och radio från olika
företag som pumpar ut domedagsprofetior om vad som kommer att hända om ”fel”
valsedel stoppas i kuvertet av deras anställda.
Men hur
befogad är deras rädsla för höjd moms och höjda arbetsgivaravgifter för unga.
När det gäller det förstnämnda kunde SCB i somras konstatera att det efter 1,5
år knappast gick att urskilja någon ökning av antalet restauranganställda.
Momssänkningen hade alltså gått till ökad vinst i högre grad än
nyanställningar.
Arbetsgivaravgiften
för unga då? Jo, den reformen undersöktes nyligen av IFAU och de kom även de
fram till att den skapat mycket få och mycket dyra jobb.
Nu står det
ju faktiskt inte riktigt vilken tillväxt som avses egentligen i det där
månadsbrevet från Max. Möjligen har de bara varit lite otydliga? Budskapet till
de anställda borde kanske snarare förtydligats och istället ha varit:
”Det är valår och om oppositionen
(S+V) vinner valet vill de höja både restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna
för unga. Det vore fullständig katastrof för oss och branschen och det kommer
att få stora konsekvenser för tillväxten på våra bankkonton”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar