”Svenska kyrkans kampanj för bojkott
av varor från Israel producerade på ockuperat område väcker många frågor och
bär på en obehaglig slutsats”.
Det skriver
Ulf Öfverberg, ordförande för Samfundet Sverige–Israel i Stockholm, i
Sydsvenskan strax före nyår och dessförinnan i Expressen. Den obehagliga
slutsatsen är att kyrkan är antisemitisk. Han avslutar sin artikel med att säga
att kyrkan har ”en lång och ful historia av antisemitism. Han fick svar från
företrädare för Svenska kyrkans styrelse i Sydsvenskan 8 januari.
Stefan
Sturesson, samfundet Sverige-Israel han också, skriver en liknande artikel i
Dagen den 8 januari. Han antyder också att Svenska kyrkans kampanj för nämnda
bojkott är antisemitisk eller antisionistisk.
De hävdar
båda en hel del saker varav en är tämligen viktig. De pekar ut 1967 som källa
för konflikten. Den uppstod då som en följd av ett av arabvärlden
framprovocerat krig skriver både Öfverberg och Sturesson och den sistnämnde framhåller
också att Israel i sin storsinthet skulle ha erbjudit 95 % av Västbanken till
palestinierna vid förhandlingar år 2000. Det må så vara men konflikten har sin
startpunkt vid andra världskrigets slut då staten Israel tillkom på
världskartan. En plötslig comeback efter ett par tusen år av frånvaro.
Att segrarna
i världskriget kände dåligt samvete över den historiskt usla behandlingen av
judar och en fullt berättigad avsky för tyskarnas försök att utplåna den
judiska befolkningen i Europa är fullt förståeligt. Det ledde dock till att den
majoritet som då bebodde mandatet Palestina, araberna, fick maka på sig.
UNSCOP:s (FN-kommittén
som förvaltade mandatet Palestina) förslag om delning av Palestina i en judisk
och en arabisk stat skulle inneburit att judarna som uppgick till knappt
hälften så många som araberna tilldelats 56 % av territoriet, varav de var
lagliga ägare till endast 6 % av marken. Förslaget vann emellertid omröstningen
i FN:s generalförsamling 29 november 1947 vilket gav resolution 181. Sionisterna
jublade medan araberna omöjligt kunde förstå hur någon rättvisa fanns i att
minoriteten skulle erhålla 55 % av landet och varför araberna skulle behöva
sona Förintelsens fasor. Det förefaller vara en rimlig invändning som jag ser
det.
När araberna
alltså inte självmant gav upp land de bebott i upp till tusen år utförde
israeliska trupper och milis 1948 en etnisk rensning och runt 7-800.000 palestinska
araber drevs på flykt från sina hem. Många av dem och deras ättlingar bär
fortfarande på nycklar till sina hus som dock idag troligen är demolerade eller
konfiskerade av nya judiska invånare.
Där
någonstans finns konfliktens ursprung som samfundet Sverige-Israel vill
förlägga till 1967. Sannolikt är dock att lösningen står att finna i en delning
som respekterar 1967 års gränser, det vill säga före den israeliska
ockupationen av Västbanken och Östra Jerusalem. Det är emellertid inte - enligt
fjärde Genévekonventionen - tillåtet för en ockupationsmakt att expropriera
mark på ockuperat område och att förflytta sin egen befolkning till det. Ändå
bor det kring en halv miljon israeler på Västbanken och i Östra Jerusalem och
cirka 30 % av de israeliska bosättningarna låg 2007 på privatägd palestinsk
mark.
Sturesson
betraktar Jerusalem som Israels huvudstad och ser det därmed som självklar rätt
att bebygga och bebo östra delen. Jerusalem som Israels huvudstad är dock en ensidig
deklaration av Israel genom en lag som stiftades 1949. Det är också ett brott
mot FN:s resolutioner och har aldrig erkänts internationellt.
Så långt det
historiska skeendet. Av historien kan vi dock lära att det oftast är segrarna
som skriver historien. Segrarna har också genom tiderna tagit sig rätten att
göra som de behagar i områden de erövrat. Det är emellertid i stort sett därför
FN kom till och de konventioner tillkommit som är tänkta att tygla krigsmakters
egenmäktighet gentemot civilbefolkning i ockuperade områden.
Slutligen
tillbaka till det där med antisemitism-kortet som så ofta spelas ut när Israel
kritiseras. En skulle kunna säga att den s.k. Israelvänliga opinionen har en
lång och ful historia av antisemitismbeskyllningar, för att använda Öfverbergs
vokabulär. Det är ett osakligt och slarvigt sätt att bemöta kritik som riskerar
att urvattna innehållet i epitetet. Lika osakligt och slarvigt vore det att
kalla Öfvermark och Sturesson för islamofober för att de anser att Israel har
rätt att ockupera palestinsk mark. Förhoppningsvis har de andra
bevekelsegrunder för den åsikten. Likaväl som de flesta som kritiserar just
denna ockupation har andra motiv för detta än att avsky judar. Exempelvis det
faktum att FN-organet UNHCR (United Nations Human Rights Council) har antagit
fler resolutioner som fördömer Israels agerande än de antagit mot alla andra
nationer sammantaget.
Kan inte de
Israelvänliga skribenterna godta detta som skäl till varför Svenska kyrkan
manar till bojkott mot israeliska varor producerade på ockuperad mark?
Eller är det
en alltför obehaglig slutsats för dem?
Tidigare
inlägg om Israel/Palestina på denna blogg:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar