Tre populära
teser som brukar malas entonigt på nätet av högerextrema kommentatorer är dels
att muslimerna i Europa är föremål för någon form av förmånlig och positiv
särbehandling. Detta skulle då drabba de ”infödda” som därmed missgynnas. Den
andra är att de ”infödda” skulle vara utsatta för någon form av latent hot från
de invandrade muslimerna i landet. Vi ”infödda” skulle därmed ha alldeles
särskilt starka skäl att frukta muslimernas närvaro. Den tredje är att all
kritik av konspirationsteorier av typ Eurabia, islamofobiska uttalanden och
åsikter skulle vara någon form av censur från politisk, akademisk och
intellektuell elit och från mainstreammedia. Att det inte skulle vara tillåtet
att diskutera problem med invandring, islam och muslimer etc.
Under tiden
som dessa kommentarer med tröttsamt hög frekvens och låg variation rinner
igenom nätets olika forum börjar nu statistik och fakta samlas på hög. Fakta som
talar ett helt annat språk.
Hatbrott i siffror
Bengt
Westerberg konstaterar i sin utredning Främlingsfienden
inom oss (SOU 2012:74) att islam och muslimer är ”tveklöst den idag
viktigaste måltavlan för främlingsfientliga budskap, inte bara i Sverige utan
över hela Europa”.
40 % av
landets muslimska församlingar har utsatts för våld, hot och vandalisering
enligt Brottsförebyggande rådet (Brå). En undersökning av Mittuniversitetet
visar samma siffra.
I Brå:s
rapport Hatbrott 2011 framkommer att 43
% av alla brott med antireligiösa motiv identifierats som islamofobiska. Vart
sjätte av dessa begås på internet. Nätet blir en allt vanligare brottsplats
enligt rapporten.
Mörkertal – upplevelsen av hot
Brå:s
statistik rör bara anmälda brott. Hur många som sker utan att bli anmälda går
naturligt nog inte att mäta. Inte heller går att mäta hur upplevelsen av hot
och påhopp känns för den som utsätts för det. Vissa påhopp går kanske inte att
rubricera som brott men kan vara nog så obehagliga ändå. I synnerhet om de sker
upprepade gånger. En ännu opublicerad undersökning av Mehrako Masifi som
Mattias Gardell berättar om i sin bok Islamofobi
visar att 90 % av de muslimer som intervjuats har utsatts för hat, hot eller
trakasserier på allmän plats. Av dessa var 70 % kvinnor mer slöja. Verbala
tillmälen är vanligast men även e-post med grova tillmälen och hot förekommer.
En
undersökning av DO från 2008 visar att majoriteten av deltagarna i (92
intervjuade och 8 fokussamtal) i studien utsatts för diskriminering i någon
form, hälften av dem ett tiotal gånger och att flera väljer att inte vara öppna
med sin tro för att undvika obehag och diskriminering.
I rapporten Antisemitism och islamofobi från Forum
för levande historia framkommer att ungefär en fjärdedel av landets muslimska
ungdomar upplevt kränkningar och hot.
Nyligen
lämnade Nätverket svenska muslimer i samarbete in en alternativ rapport till FN
för att fylla i bristerna i den officiella svenska rapporten till FN:s kommitté
för avskaffande av rasdiskriminering. De ansåg sig tvungna att agera eftersom
de ser situationen som så allvarlig.
Tillkännagivandet
av rapportens publicering följdes naturligtvis av en twitter-storm och de hatiska
kommentarerna flödade in i porerna på olika sociala media. Vilket ger anledning
att anknyta till tesen att man ”inte får kritisera islam i det här landet”. Den
framförs oerhört ofta på sociala medier i samband med att islam kritiseras
vilket samtidigt pulvriserar densamma. I verklighetens Sverige görs det ju 24:7
och utöver det smädelser och hot. Mängden personer som ägnar sig åt näthatet
kanske inte är så stor som man kan tro. Sannolikt rör det sig istället om en
kärna av oerhört aktiva. Men detta är förstås svårt att uppskatta. Däremot är
det svårt att argumentera emot det som Lisa Bjurwald påpekar i sin bok Skrivbordskrigarna; ”främlingsfientliga
högerpopulister med udden riktad mot muslimer är den typ av organiserade
rasister som har störst genomslag i dagens Europa, på nätet och offline”.
Utblick över Europa
Är då
muslimer bosatta i Sverige, av någon outgrundlig anledning, alldeles särskilt
lättkränkta eller benägna att anmäla brott?
Nej, bilden
är densamma i hela Europa. Nyligen publicerades ännu en rapport i raden som talar
om en ökning av rasism och främlingsfientlighet generellt men islamofobi i
synnerhet. Europeiskt nätverk mot rasism (Enar) har i sin årliga rapport om
rasism ett särskilt fokus på islamofobi.
Där
framkommer att fördomar och aktioner mot muslimer är mer synliga än mot andra
minoriteter. Vanliga brott är kroppsligt våld och skadegörelse på islamiska
byggnader. De verbala attackerna kan inte alltid brottsrubriceras men utgör
vardag både i det offentliga ”real life” samt inte minst på nätet. Muslimer rör
sig alltså ständigt i en hotfull miljö vare sig de rör sig i det offentliga
eller väljer att dra sig undan och söka sina sociala kontakter på sociala
medier istället.
Alldeles
särskilt utsatta är kvinnor vilket också är ett mönster enligt de ovan nämnda
svenska rapporterna. I Frankrike riktas 85 % av alla dokumenterade attacker mot
muslimer mot kvinnor. Ironiskt nog brukar ju omsorgen om den muslimska kvinnan
vara alldeles särskilt stor när kritik mot islam framförs på olika nätforum. I
handling utsätts de alltså för flest attacker och dessutom institutionella
begränsningar i form av slöjförbud framför allt.
Just staters
restriktioner och förbud kritiseras också i Enars rapport. Slöjförbud och
restriktioner för minareter och moskébyggen finns i flera länder. Vår egen
integrationsminister Erik Ullenhag tillhör dem som gärna skulle införa liknande
restriktioner för heltäckande klädsel i svensk lagstiftning. Dithän har vi inte
kommit än åtminstone. Men det är märkligt hur ihärdigt europeiska regeringar
arbetar för att begränsa rörelsefriheten för kvinnor samtidigt som
jämställdhetsaspekten alltid framhävs när islam förs på tal.
Teserna
Den som
påstår att muslimer skulle vara föremål för en positiv särbehandling kan alltså
inte bedömas som annat än oseriös. Den samlade erfarenheten och vittnesbörden
från så gott som hela Europa visar att det snarare handlar om det motsatta.
Vad den
andra tesen beträffar kan rapporternas innehåll vittna om miljoner människor
som dagligen riskerar att utsättas för någon form av obehag,
misstänkliggörande, hat, hot och fysiskt våld. Talar vi bara om
näthatskampanjerna finns det också en form av systematik som skapar en mur av
ovilja att ta sig igenom på nätet för den som bara vill ”surfa” lite. Jag tror
det är svårt för en blond och blåögd svenne som jag själv att sätta sig in i.
Som jag
tidigare skrivit om har också Europols årliga rapporter visat att den
islamistiska terrorverksamheten i Europa är mycket blygsam. I synnerhet om den
ställs i relation till separatistisk terrorism som vida överstiger alla andra
motiv för terrorism.
Jimmie
Åkessons famösa artikel om muslimer som det största hotet sedan andra
världskriget (detta var 2009 och således innan SD:s nolltolerans vilket gjorde
att han slapp uteslutning?) pulvriserades bland annat av ett flertal forskare
och myndigheter som avfärdade hans påståenden som felaktiga, överdrivna eller
utan vetenskaplig grund. Påståenden som trots det florerar på nätsajter och
sociala forum med till synes oförminskad styrka.
Vetenskaplig
grund har ju aldrig varit något speciellt viktigt för främlingsfientliga
högerpopulister utan istället att få genomslag för sina cementerade åsikter.
Åkessons kommentar efter att ha kritiserats för sin artikel säger en del:
”
Frågan är
alltså vilka det är som är mest lättskrämda och lättkränkta? Själv har jag, som
blond och blåögd svenne, aldrig upplevt det som hotfullt att röra mig bland
människor som bekänner sig till islam. Varken då jag bodde i flera år i
Fisksätra (där det multiekumeniska Guds Hus nu funnits i ett års tid) eller på
Södermalm bland de besökare som varit på väg till och från moskén vid
Medborgarplatsen.
Däremot
känner jag mig betydligt otryggare med de hotfulla näthatare som kastar sig
över varje uttryck för balanserad syn på islam och muslimer. En av dem var Anders
Behring Breivik, icke att förglömma.
Vilket leder
över till den tredje tesen; att man inte skulle få tala öppet om islam,
muslimer och invandring. Det märkliga med detta påstående är att sociala medier
är sprängfyllda av åsikter om detta och att den negativa eller fientliga synen
har fått en klar överrepresentation på dessa medier som inte speglar
allmänhetens inställning.
Däremot
tolereras, av den mer hårdföra delen av dessa högerextrema, inte kritik av de
egna idéerna och åsikterna. Det är snarare den kritiken som inte får
framföras. De kampanjer som förs mot enskilda meningsmotståndare är det
verkliga hotet mot yttrandefriheten.
”Vid en uthängning på nätet kan vilken läsare
som helst bidra med ytterligare känslig information (som offrets hemadress) och
vara med om att piska upp en lynchstämning, som ökar risken för att
uthängningen ska leda till reellt våld eller trakasserier” (Lisa Bjurwald ”Skrivbordskrigarna”).
Förskjutning av normer och
värderingar
Samtidigt,
vilket Lisa Bjurwald framhåller i ”Skrivbordskrigarna”,
som den svenska allmänheten inte ställer sig bakom de mest extrema hatkampanjerna
så visar attitydmätningar av SOM att 64 % av svenska folket helt eller till
viss del håller med om påståendet att svenska medier inte berättar sanningen om
”samhällsproblem förknippade med invandring”.
Håller den nu
mångåriga konspirationsteoretiska nätkampanjen mot invandrare generellt och mot
islam och muslimer i synnerhet att få brett genomslag? Jag vill inte tro att
det är så, men jag fruktar att den redan blivit normförändrande och att den
hotfulla intoleransen mot opposition mot dessa idéer skrämmer bort kritiker och
får dem att ägna sig åt självcensur. Snarare än tvärtom alltså.
Det tysta
medgivandet till att låta rasism och avhumanisering av andra bli normgivande i
ett samhälle handlar om en högst mänsklig rädsla att avvika från det som upplevs som norm och en rädsla för hot om repressalier mot den som
opponerar sig. På så sätt kunde den uppenbara ondskefullheten i förföljandet av
judar under 1930- och 40-talet förbises eller förträngas av en tysk majoritet.
Inte för att det tyska folket skulle vara alldeles särdeles ondsint.
Andra bloggare om islamofobi:
...den islamistiska terrorverksamheten i Europa är mycket blygsam? Om vi ser på antalet döda så blir väl det en annan sak? London, Madrid och det som skett i Moskva tex.
SvaraRaderaJo, attackerna i London 2005 och Madrid 2004 skördade många offer. Nu talar jag förvisso om senare tid (se Europols TE-SAT statistik). Intressant att du nämner Moskva för attentaten där skulle ju lika gärna kunna rubriceras som separatistiska. Genomgående för alla senare år åtminstone visar Europols statistik att det är baskiska och korsikanska separatister som står för en överväldigande majoritet av alla terroristattentat. Dessa lär vara övervägande katoliker skulle jag tro eller åtminstone uppvuxna i samhällen präglade av katolicismen men det gör ju inte att vi beskriver katolicismen som vår tids stora terrorhot? Men det är naturligtvis ingen som försvarar våldsverkare. De finns dock av alla "sorter". En del skördar tyvärr många offer, som korsfararen Behring Breivik. Om du intresserar dig specifikt för terrorism skulle du kanske hellre läsa mitt inlägg om det som jag länkade till i texten. Den här ovan som ju faktiskt handlar om alla hot om våld och våldsdåd som muslimer utsätts för i Sverige.
SvaraRaderaTack för svar! Utgå inte ifrån att jag har en motsatt åsikt utan se det istället som att jag har en bredare syn. Jag vet inte om muslimer är mer utsatta än andra i Sverige. Det finns tex ägare av minkfarmer, SD:s torgmötesdeltagare eller homosexuella. Jag har inget emot muslimer men däremot ser jag en stor fara i islamister och andra fundamentalister. Oavsett om det är politik eller religion. (Slut).
RaderaTack för dina åsikter FV. Jo visst kan det vara svårt att mäta utsatthet. Egentligen en omöjlig uppgift. Men huvudpoängen med mitt inlägg var att försöka visa att det åtminstone inte är någon "fördel" att vara muslim i Sverige som det ofta framställs av SD och av de "skrivbordskrigare" som Lisa Bjurwald skrivit om. Fundamentalism leder sällan till något gott. Men det blir obehagligt när den leder till att människor buntas ihop till ett enda stort, avhumaniserat och demoniserat kollektiv.
SvaraRadera