I mina
tidigare inlägg om DO har jag granskat inställningen till individanmälningar.
Jag har då påvisat att kritiken som nu riktas mot DO från regeringens sida
indirekt och säkerligen helt omedvetet blir en självkritik av den ansvarige
ministern Erik Ullenhag. Förmodligen har han väldigt obestämda uppfattningar om
vad myndigheten bör göra och är alltför känslig för mediernas trummande och för
sitt eget partis tyckande om diskrimineringsfrågor för att få ordning på
styrningen av myndigheten. Men i sak har han rätt när han kritiserar DO för att
vara alltför inaktiv när det gäller att föra ut kunskap om diskriminering.
Ett nedslag
genom googlesökning ger förstås en mängd träffar på namnet Agneta Broberg. En
hel del av dem handlar om hennes privata förehavanden avseende
mobiltelefonreklamationer till Tele2 och eventuellt fifflande med statsbidrag
till utomlands boende föräldrar med skolbarn på Lundsberg. De flesta träffarna rör dock hennes tillträde
som DO under 2011 och porträtt eller beskrivningar och intervjuer av henne i
samband med detta. I en av dessa porträtt (i SvD) framhäver hon att DO inte
bara är hon utan hela myndigheten och att mycket handlar om ”hur bra vi är på
att kommunicera och visa oss och det är ju inte bara min uppgift”.
I sak har
hon förvisso rätt i detta men samtidigt bör hon vara väl medveten om att hon
faktiskt ändå är DO och som sådan har ett medialt intresse riktat mot sig
själv. Det är hennes röst som DO medierna väntar på och som
ger extra tyngd i mediernas nyhetsinslag eller debattforum. Möjligen är hennes
kunskaper i det breda och svåra ämne hon har att befatta sig med alltför grunda
för att ge det rätta självförtroendet att sticka ut hakan?
En vidare
dammsugning av google-träffarna ger i alla fall ett ganska magert intryck efter
ungefär ett och ett halvt år av kommunicerande:
I en
debattartikel på SvT Debatt 2011-11-15 svarar hon på kritik mot myndigheten om
passivitet i ett fall med män som inte blivit antagna vid Polishögskolan och
försöker där (liksom hennes företrädare) förklara skillnaden mellan kvotering
och positiv särbehandling för Centrum för rättvisa.
Hon svarar i
en debattartikel i Expressen 2012-05-01 KDU:s Sara Skyttedal som anser att
myndigheten bör läggas ned. Där får hon tillfälle att undervisa Skyttedal om
FN-principer och EU-direktiv men säger samtidigt lite kryptiskt att DO inte
tolkar lagen, det gör domstolarna. En reflektion över detta är att DO givetvis
måste sätta sig ned för att tolka diskrimineringslagen om de ska kunna bedöma
om ett fall är värt att drivas till rätten. Lite märkligt vore det annars.
I somras
(2012-06-26) gick hon ut i SvD och klargjorde att DO ”varken kan eller ska
hjälpa alla som utsatts för diskriminering” och öppnar för att andra aktörer i
högre utsträckning ska kunna driva fall till domstol istället.
Hon ställde
också upp i morgonsoffan hos SvT i oktober 2012 för att tala om romers
diskriminering efter ett inslag som SR-Ekot gjort om diskriminering av romer i
vardagslivet (en test av hyrbilsföretag genomfördes). Hon hade då med sig den
tidigare utredaren av romers situation, Domino Kai, att luta sig emot. Själv
bidrog hon i inslaget med att säga att hon var ”ledsen men inte förvånad” och
att DO vet att det är vanligt med diskriminering mot romer. Hon uppmanade då
också romer att anmäla till DO, men ”inte för att vi kommer att driva varje
ärende som vi får in, för det gör vi inte, men vi använder alla anmälningar i
en typ av omvärldsbevakning”. Min reflektion om det är att det låter som ett
ganska svagt incitament för en diskriminerad person att anmäla. Men uppmaningen
gick i alla fall ut.
Hon var
också med i SvT Debatt och svarade på kritik från romer i samband med detta
vilket också är ett inslag som florerar på nätet.
I en
debattartikel i SvD 2013-01-25 besvarar hon Skolinspektionens GD Ann-Marie
Begler och Barn- och elevombudet (BEO) Caroline Dyrefors-Grufman som kritiserar
DO:s förhållningssätt till anmälningar, det vill säga att fokusera på fall som
kan påverka rättspraxis, vilket de menar lämnar exempelvis sexuellt kränkta
elever i sticket. I svaret påpekar Agneta Broberg att drivandet av ärenden bara
är ett redskap för myndigheten och
att DO valt att arbeta med granskning av skolors förebyggande arbete mot
trakasserier.
På chefsföreningens
gästblogg nyligen (”Vems kompetens ser du?”, 2013-02-15) talar hon också helt kort
om omedvetna fördomar som styrande vid rekryteringsprocesser och ännu mer
nyligen (2013-02-27) besvarade hon i SvD invändningar mot lönekartläggning som
metod för att främja jämställdhet och motverka diskriminering.
Någonstans
vid sid 15 av sökningen på Agneta Broberg, då det dyker upp alltmer obskyra träffar
och på helt andra personer, lägger jag ned min snabbgenomgång av DO:s
kommunikativa insatser och tar en titt på myndighetens egen hemsida. Där finns
en flik för ”Debattartiklar och krönikor” som också visar en vikande
aktivitetstrend. 2010 finns 15 olika artiklar/krönikor publicerade medan det
under de två följande åren och fram till nu (2013-03-02) endast publicerats 13
sådana. En minskning med mer än 50 % således.
Reaktivt och defensivt
En
sammanfattning av resultatet av denna - förvisso ovetenskapliga och
ofullständiga men inte oväsentliga - undersökning av DO:s kommunikation av
diskrimineringslagen och diskrimineringsfenomen, visar att det stora flertalet
debattinlägg från DO Agneta Broberg är reaktiva och defensiva. Hon bemöter
kritik men är också angelägen att i första hand upplysa om en sak förefaller
det; nämligen att DO inte vill ta till sig för mycket individanmälningar.
Däremot
medverkar DO knappast alls i de pågående debatter som berör diskriminering
vilket det ju funnits tillfälle till ett flertal gånger under de senaste två
åren. Var finns DO exempelvis nu när REVA och polisens metoder för att hitta
papperslösa immigranter har varit föremål för diskussion under ett par veckors
tid?
DO skulle
kunna upplysa om utlänningslagens (2005:716) nionde kapitels nionde paragraf
som talar om att s.k. ”inre utlänningskontroll” inte får utföras enbart på grund av att en person har ett utseende
som uppfattas som utländskt eller på grund av hans eller hennes språk eller
namn”. Träffbilden på en av tio kallar exempelvis den frispråkige Leif GW
Persson, i SvT:s Veckans Brott, för
oacceptabel och ”stötande för en rättsstat och demokrati” eftersom det visar
att misstanken om att den kontrollerade skulle uppehålla sig illegalt i landet
endast grundar sig på utseendet. I urvalet faller då givetvis bort, för att
använda GW Perssons uttryck, de som ”ser ut som dalmålningar”. På tvärs mot
lagens föreskrift om en ”grundad anledning”. Det vill säga en diskriminerande
handling, vilket DO mycket väl skulle kunna uttala sin mening om.
Men REVA är
ju förstås ytterst regeringens ansvar och inte polisens och där kanske DO
numera gör halt för att inte stöta sig för mycket med husbonden?
Möjligen ett
exempel på varför DO:s oberoende är så viktigt (vilket jag tidigare betonat)
och varför det är så allvarligt om det rubbas så att dess myndighetschefer
börjar bedriva självcensur.
Jag kommer att avsluta min serie inlägg om DO inom kort och tittar då mer ingående på detta med minskningen av individanmälningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar