Jag
kommenterade i mitt senaste inlägg en artikel i SvD om minskningen av
anmälningar till DO. Den ansvarige ministern Erik Ullenhag verkar tydligen lite
bekymrad över utvecklingen för myndigheten och påpekar, mycket riktigt, att
minskningen inte kan tolkas som att diskrimineringen minskat i motsvarande grad.
I ett inslag i radions Ekot i januari säger han att DO måste bli mer aktiv för
att göra diskrimineringslagen känd och öka människors vilja att anmäla.
Som jag
påpekade i mitt förra inlägg var tonen en annan för ett par år sedan då dåvarande DO
Katri Linna fick sparken för att, som det hette officiellt, ärendehandläggningen
varit för långsam.
DO och effektiviteten
Det kan vara
intressant att titta lite på siffror bakom detta påstående och hur
efterträdarna (det har ju varit två därefter) har presterat. Att själva
ärendehandläggningstiden gått ned är helt klart. Handläggningstiden är nu i
genomsnitt 60 dagar jämfört med 167 år 2010. Men detta är egentligen inte
särskilt uppseendeväckande när man ser på siffrorna för antal ärenden. En titt
på den senaste årsredovisningen (som jag även kallar ÅR12 i fortsättningen) ger
en del besked.
Under 2010,
det sista året för förra DO Katri Linna, kom det in 2 614 anmälningar om
diskriminering till DO. Det var en ökning med tre procent sedan 2009 och den
högsta siffran någonsin. Eftersom DO under samma period avslutade 3 189 ärenden
kunde antalet öppna ärenden samtidigt minska med 35 procent. Detta skulle alltså
föranlett Erik Ullenhag att byta ledning för myndigheten (!?).
Under 2011
kom det in 1957 ärenden, en minskning med 25 % från året innan. Det avslutades 2625
ärenden, dvs. 18 % färre än föregående år. För detta användes 58 % av de totala
resurserna, ungefär som året innan.
Förra året,
2012, kom det in 1559 ärenden, alltså drygt 20 % färre än 2011. I detta läge
har alltså nuvarande DO Agneta Broberg lämnat in en skrivelse till regeringen
om behovet av fler aktörer för att hjälpa individer att hävda sina rättigheter
i domstol. I årsredovisningen kan vi också läsa att handläggningstiden mer än
halverats (jmf med föregående år) och att ärendebalanserna minskat jämfört med
2011. DO drar av detta slutsatsen att de använder sina resurser effektivare.
Detta
förefaller lite märkligt. Att ärendebalanserna putsats handlar alltså om att
man avslutar fler fall än vad som kommer in. Med tanke på den låga
tillströmningen av ärenden som nu är nere i nästan hälften av 2010 års siffror
så är det kanske inte uppseendeväckande att man lyckats avsluta fler ärenden,
1829 stycken, än vad som inkommer. Att jämföra med 3189 avslutade ärenden
2010!!! Ändå använder man fortfarande så mycket som 43 % av resurserna (som har
legat närmast oförändrade kring 95 miljoner kr/år 2010-2012) till detta. Det
vittnar snarare om en helt annan arbetstakt än den nuvarande. Effektivt kan i
alla fall knappast vara rätta beskrivningen.
En liten
sammanfattning av sifferexercisen ger ju vid handen att det 2012 jämfört med
2010 avslutas cirka 42 % färre ärenden men med användande av endast 16 % mindre
av de ekonomiska resurserna. Eller, om
man ställer upp det lite annorlunda, att DO idag gör av med cirka 22.265 kr per
avslutat ärende jämfört med ungefär 17.500 kr per avslutat ärende 2010. Hur man
än vrider och vänder på det får jag inte ut annat av detta än att DO 2010 för
det första jobbade mycket mer och för det andra klart mer kostnadseffektivt.
Åtminstone avseende individanmälningar som ju föreföll vara regeringens största
bekymmer för ett par år sedan.
Regeringen får vad regeringen vill ha
Samtidigt är
DO:s nya strategi ett direkt svar på vad regeringen beställt. Genom att betona vikten
av ärendehandläggningstiden och inte av benägenheten att anmäla och genom att
kräva ökade insatser avseende s.k. ”aktiva åtgärder”, vilket ju preciserades i
regleringsbrevet för 2011, markerade regeringen sin viljeinriktning för
myndigheten. DO har alltså varit lyhörd kan man säga.
Möjligen så
till den grad att regeringen nu i regleringsbrevet för 2013 sett sig tvungna
att uppmana DO att ”verka för att fler individer som utsätts för
diskriminering, bl.a. de som gör anmälningar till myndigheten, får möjlighet
till upprättelse” samt även ”ta initiativ till åtgärder mot diskriminering och
öka kunskapen i samhället om diskrimineringsfrågor”. Det vill säga poängtera
individanmälningar och kommunikation istället (vilket ju belönades illa för
förra DO).
Individanmälningarna
sorterar under tillsynsdelen av DO:s verksamhet. Den förbrukar 52 % av DO:s
resurser. Men individanmälningarna upptar numera endast cirka 43 % av
resurserna eftersom resterande har överförts till mer fokus på ”aktiva åtgärder”,
dvs. att granska företags och myndigheters jämställdhetsplaner och liknande.
”Jämfört med föregående år har tillsynsverksamhetens
andel av DO:s totala resurser minskat (från 58 procent år 2011 till 52 procent
år 2012). Det är ett resultat av en medveten satsning mot en jämnare fördelning
av resurserna mellan tillsyns- och främjandeverksamheterna. I förhållandet
mellan verksamheterna inom tillsyn har granskning av aktiva åtgärder ökat som
en följd av att resurser fördelats till en ny enhet” (DO:s årsredovisning 2012)
Resurser
har alltså också överförts till främjandedelen av verksamheten vilket bland
annat inbegriper just att ta initiativ och kommunicera med omvärlden om
diskrimineringslagen och om fenomen som har med diskriminering att göra. ÅR12
visar att mycket kraft har lagts på att utveckla redovisningssystem som ska ge
en mer ”rättvisande och tydlig bild av vad myndighetens arbete består av”, som
det formuleras. Ändå väljer DO att inte redovisa några prestationer avseende
ett stort och viktigt verksamhetsområde, nämligen kommunikation. Kanske
för att det inte finns så mycket att redovisa?
Kanske är
det också detta Ullenhag reagerat på när han efterlyser mer aktivitet för att
göra diskrimineringslagen känd? Men sist och slutligen undrar man då lite
stilla; var det inte just det ändå (mer än handläggningstiderna egentligen) som
fick honom att ta det drastiska beslutet att sparka DO Katri Linna? Det vill
säga att myndighetens kommunikation av diskrimineringslagen inte uppskattades
(se länk här).
Erik
Ullenhag brukar ju vara ganska förtjust i symboler och signaler. Nu skickar han
ut nya till DO som motsäger de gamla. Ibland ger han intryck av att inte veta själv
vilka signaler det är han skickar ut.
Jag kommer att fortsätta
granska DO och dess årsredovisning i kommande inlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar