”Ge
mig ett problem så vill jag lösa det”, säger DO Agneta Broberg i en intervju
strax efter tillträdet på sin post, och beskriver sig själv som ”en typisk
jurist”.
Som jag
belyst i mina tidigare inlägg om DO har hon av regeringen fått ett par problem
formulerade för sig, i form av regleringsbrev för myndigheten, och hon har
också lydigt och säkert också ganska duktigt försökt lösa dem. Detta har dock
försatt henne i onåd hos regeringen. Mer bekymmersamt är att det sannolikt
också fått konsekvenser för skyddet mot diskriminering.
Att få ned anmälningsfrekvensen
En av de
uppgifter regeringen gav DO i och med regleringsbrevet för 2011 och den nystart
för myndigheten som aviserades då var att åtgärda ärendebalanserna. Året före
kom det in fler anmälningar än någonsin och myndighetens chef och anställda
gick på knäna under arbetsbördan med att avsluta ärenden inom rimlig tid. Detta
med individanmälningar var därför något som Agneta Broberg var tvungen att
fundera över när hon tillträdde sin post som DO under hösten samma år.
”DO väljer på ett tidigt stadium vilka ärenden vi utreder och driver i
domstol. Det innebär att ärenden som kan få ett stort genomslag och påverka
samhällsutvecklingen prioriteras... Resurser har kunnat flyttas från arbetet
med individanmälningar till annat tillsynsarbete och till arbetet med att
främja lika rättigheter och möjligheter” (DO Årsredovisning 2012)
Antalet
inkomna anmälningar har minskat drastiskt sedan 2010 och handläggningstiden har
därmed också kunnat förkortas avsevärt. Men det beror också på att kriterierna
för att driva ett ärende har skärpts. En granskning av årsredovisningen för
2012 (ÅR12 i fortsättningen) visar att ett stort antal ärenden, liksom
tidigare, kunnat avslutas på ett tidigt stadium helt enkelt för att anmälan
inte riktigt haft tillräckligt starkt samband med den diskrimineringsgrund den
hänvisar till (avslutsgrund Ej diskriminering).
Vad som
däremot ökat kraftigt är kategorin avslutade ärenden av ”Annan orsak” i vilket
ingår skälet ”Avbrutet”. Denna kategori har istället ökat med närapå 100
%. Dessa ärenden avslutas alltså direkt
eftersom de inte uppfyller DO:s kriterier för att utreda ett ärende. Dessa kriterier föreskriver bl.a. att ärendet
ska innehålla intressanta rättsfrågor och att domstolsprövning bedöms vara det
effektivaste sättet att åstadkomma en förändring. Tidigare har ett viktigt
kriterium varit att fallet bedöms ha förutsättningar att ge en vinst vid
domstolsprövning. Således kan nu alltså ett stort antal fall väljas bort, trots
förutsättningar att kunna prövas framgångsrikt i domstol, eftersom det enligt
de nya kriterierna inte är tillräckligt intressant. Det betyder också att, som
det formuleras i ÅR12, ”myndigheten inte på samma sätt som tidigare verkar för att träffa
förlikningar”. Det har blivit mycket viktigt att fallet ska bidra
till rättsutvecklingen som det heter.
”Vår avsikt är
inte att totalt sett driva färre ärenden till domstol. Syftet är att vi ska
vara strategiska i prioriteringen av de fall vi väljer att gå vidare med så att
myndigheten lägger mest tid på de ärenden som kan få ett stort genomslag och
förbättra situationen för många individer samt föra rättsutvecklingen framåt.
Av det skälet är det viktigt att vi är noggranna när vi väljer vilka ärenden vi
ska driva. Sammantaget är ambitionen att fler ärenden ska kunna drivas
rättsligt och att urvalet ska leda till att fler individer ska få upprättelse,
både genom den enskilda domen och genom den samhällsförändring vi kan
åstadkomma” (DO, ÅR12)
Samtidigt är
det så att endast 5 ärenden har avslutats i domstol vilket är en minskning jmf
med föregående år med 90 %. Antalet ärenden som avslutats med förlikning är 27
vilket är en minskning med nära 50 % jmf med föregående år. Totalt har DO under
året tagit ställning i 21 ärenden (här får man komma ihåg att ett avslutat
ärende kan ha påbörjats tidigare år) varav 15 har drivits till domstol. Det är
en minskning med drygt hälften från föregående år.
Det som
tidigare framhållits som viktigt, nämligen att kunna ge individer rätt när de
upplever sig diskriminerade, förefaller alltså i stort sett ha fallit i glömska
till förmån för en fokus på rättsutveckling. Det sistnämnda är förvisso ett
viktigt instrument för att åstadkomma samhällsförändring men frågan är om
kriteriet bidrar till att DO inte följer lagen? Det vill säga Lagen om DO
(2008:568) som i sin andra paragraf föreskriver att DO ska ”medverka till att
den som utsatts för diskriminering kan ta till vara sina rättigheter”.
Det verkar hur
som helst sannolikt att benägenheten att anmäla minskar om upplevelsen är att
en sådan ändå lämnas utan åtgärd utom i exceptionella fall. DO:s egen
undersökning om upplevelser av diskriminering visar på ett behov av att ”stärka
kommunikationen med grupper som riskerar att utsättas för diskriminering”. Som
jag ser det innebär detta inte bara direkta samtal utan också vad som kommuniceras
i form av agerande och behandling av anmälningsärenden.
Att påverka samhällsförändring
Ambitionen
att optimalt påverka samhällsförändring kan i sig tyckas lovvärd. Men min
uppfattning är att den lika gärna kan leda till ett osynliggörande av diskriminering
i det hårda samhällsklimat som råder och att utsatta individer upplever sig än
mer hjälplösa och utsatta. Det vill säga en upplevelse av en samhällsförändring
mot det sämre. Det torde knappast vara den samhällsförändring som DO vill åstadkomma.
Ett av de
områden där minskningen av antalet individanmälningar är som störst är inom
arbetslivet. Ett skäl till detta, enligt ÅR12, är att många ärenden, enligt nya
principer, överlämnas till facket. Samtidigt framgår också att många
anmälningar inkommer mot fackförbund
där dessa anses ha gett dåligt stöd eller nekat åtgärd. Det förefaller också
oklart hur det går med de anmälningar som lämnas vidare till facket även om DO
i ÅR12 säger att en utvärdering visat att fler anmälare skulle vara nöjda med
fackets arbete efter förändringen.
Det främsta
skälet till minskningen av antalet anmälningar är ändå sannolikt det allt
hårdare klimatet på arbetsmarknaden som torde ha en inverkan på benägenheten
att anmäla. LO:s rapport Arbetsmarknaden
efter krisen (2012) vittnar om hårdnande krav från arbetsgivare på
anställda och arbetssökande.
”För vissa löntagargrupper verkar
deras utbytbarhet vara den ’egenskap’ som arbetsgivarna värderar högst...” (Thomas Carlén, LO-ekonom i en
kommentar till rapporten)
Det borde
inte vara någon vågad gissning att arbetsgivare i ett läge med överskott
på arbetskraft frestas att sålla bort arbetssökande som faller utanför normen i
högre grad än annars. Risken finns att mörkertalet här är stort.
DO har i
ÅR12 inga direkta svar på varför antalet individanmälningar minskat så
kraftigt. Det bör hon snarast försöka hitta metoder för att ta reda på. I
synnerhet eftersom varken DO själv eller den ansvarige ministern Erik Ullenhag
hyser någon förhoppning om att diskrimineringen har minskat i samhället, utan
istället tvärtom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar