Just
hemkommen från den vackra staden Gdansk. Ur gruset som var kvar av den efter
andra världskrigets bombningar har den gamla Hansa-staden rest sig,
pietetsfullt renoverad, och utgör nu en förförisk turistmagnet. Det kan lätt
glömmas bort när man strövar längs huvudgatan bland kaféer och bärnstensbutiker
att staden också varit plats för ett mångårigt drama där en kraftfull folklig
rörelse fick regimen att skälva. Den fria fackföreningen NSZZ, eller Solidarnosc
som vi känner den som, blev en betydelsefull del av det folkliga motstånd som
fick muren att slutligen falla.
Ett besök
vid monumentet för de dödade hamnarbetarna 1970 och det intilliggande museet
över Solidarnosc påminner om kraften i rörelsen och den rad av händelser som
började med Lech Walesas avsked och återanställning vid dåvarande Lenin-varvet
i Gdansk och slutade med att han blev Polens president.
Som
reselitteratur hade jag med mig Göran Greiders ”Ingen kommer undan Olof Palme”.
Han skriver om arvet från Palme och om socialdemokratin som efter hans död
tappat kompassen. Hans huvudtes är att det är rörelsen och den breda kollektiva
kampen som är grunden för social och politisk förändring.
På ett
märkligt sätt smälter hans text samman med mina intryck av Solidarnosc där jag
går längs Ulica Robotnicza och de gamla slitna arbetarbostäderna i rött tegel
som snart ska rivas för att ge plats åt det nya Gdansk.
Själva
Leninvarvet heter, sedan det privatiserades 1990, Gdanskvarvet, och
sysselsätter numera endast en tiondel, ca 2000 personer, av vad det gjorde
under glansdagarna. Stora delar av varvet är övergivet och föremål för
restrukturering. En ny stadsdel kommer att byggas på dess mark och de
intilliggande kvarteren. ”Den nya levnadsstandarden” förkunnar en reklamskylt i
stadens centrum. Någon rotar bland sopor bakom ett staket av korrugerad plåt.
Solidarnosc
blev porten till frihet för hela Polens folk. I jubileumsskriften för
fackföreningens 30-årsdag 2010 går att läsa:
”A struggle
for freedom was not easy and sacrifices were unavoidable, but a new economic
and political reality of the capitalist system also turned out to be hostile to
human dignity and work. Therefore, NSZZ Solidarnosc must remain the “Gate of
Freedom”, through which an impulse for protection of fundamental values and
dignity of human work will keep flowing”.
Göran
Greider skriver om det politiska klimatet i dagens Sverige, där
Sverigedemokraterna tågat in i riksdagen, att problemet är ”frånvaron av en
rörelse och en politik som ger hopp om ett annat samhälle”.
När jag ser
bilderna från 80-talets kamp mot regimen som Solidarnosc förde tänker jag på
hur dessa arbetare då måste ha känt och tänkt. De såg ett alternativ till
enpartistatens maktfullkomlighet. Det viktigaste var, enligt delegaterna vid
fackföreningens första kongress 1981, att alla människor var jämlika, hade
samma rättigheter och att en känsla av samhörighet var väsentligt i byggandet
av landets välfärd. Liberala ideal sipprade måhända genom muren och gav uttryck
för vad det egentligen handlade om; att ta kontroll över sin arbetssituation.
Vad blev det
av dessa drömmar? Jag läser vidare i jubileumsskriften:
”A struggle
for decent workplace in an independent country and free-market economy turned
out to be as difficult as a struggle for freedom itself... Unfortunately, the
Trade Union´s engagement in politics was used by many right-wing politicians,
who did not regard workers problems as the most important, and Solidarnosc
became a tool in their own political games.”
“Rörelsen är
budskapet”, hävdar Göran Greider envist. Endast folkliga rörelser kan rubba den
borgerliga grundsynen på väljarna ”som kundstock och partierna som företag som
ska locka till sig konsumenter”. Denna folkliga rörelse måste, fortsätter han,
drivas av något som rör sig om konkreta saker i människors tillvaro:
”En sådan praktisk-konkret och
samtidigt nästan överväldigande utopisk fråga går att peka ut utan större
ansträngningar: den dimension av individuell frigörelse och social jämlikhet
som rör arbetets frihet... Arbetet är det centrala i de allra flesta människors
liv. Även för dem som går arbetslösa visar den sig vara det när
arbetsgemenskapen går förlorad. Det är vanmakten, auktoritetstron och lydnaden
på Sveriges arbetsplatser som dagligen och under hela liv fortgående stympar
människor”.
Denna
vanmakt är ungefär densamma oavsett det är partieliter eller ekonomiska eliter
som styr företagen och bestämmer över de anställdas situation. Men vilka
alternativ pekas ut nu när den liberala marknadsekonomin utropat sig som
enväldig härskare över världen och framställs som den enda vägens politik så
snart alternativa idéer förs fram? Vad kommer härnäst för folkliga rörelser?
När vi har
tröttnat på att förvalta våra fonder, välja elbolag och försäkringsbolag och
flyttat runt våra pensionspengar för att få bästa möjliga ränta. När
valfrihetens futtiga instrument för förändring i riktning mot ett socialt och
ekologiskt hållbart samhälle visar sig inte tillnärmelsevis räcka till.
Vilka värden
ska vi samlas kring då för att åstadkomma politisk förändring?
Apropå Palme och Polen:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar