Jag
efterlyste i mitt inlägg igår en hårdare granskning av regeringens kompetens
avseende styrningen av myndigheter och av Regeringskansliets rutiner och
arbetssätt. Är de effektiva? Är de resultatinriktade? Är de i överensstämmelse
med den demokratiska styrform som regeringen är en avgörande del av?
Jag har
efterlyst det länge i flera inlägg och just nu verkar det som om åtminstone DN
har börjat uppmärksamma hur resurserna används på Regeringskansliet och, inte
minst, hur slutet och dolt beslut fattas och undanhålls för allmän insyn. Trots
den svenska vittgående offentlighetsprincipen. En del forskare menar förvisso
att det kanske är på grund av just den sistnämna principen som
Regeringskansliet har slutit sig alltmer från omvärldens insyn, vare sig det
handlar om forskare, journalister eller nyfiken allmänhet.
Radions "God morgon världen" (P1) hade i morse en intressant paneldebatt som berörde de
senaste turerna kring näringsdepartementets representationsnotor. Det
intressantaste, enligt min mening, är det ämne som DN:s Peter Wolodarski tog upp.
Nämligen att Regeringskansliet ser sig som en sluten organisation som kan ta
sig frihet att välja hur och när material ska lämnas ut och lägger upp
PR-strategier för hur det ska presenteras. Wolodarski sätter fingret på vad problemet
handlar om:
”Hur Regeringskansliet försöker
kontrollera information och hur registraturen på näringsdepartementet då verkar
något slags direktiv från den politiska ledningen att man ska informera
pressekreterare när någon begär ut handlingar från departementet och det är
illa. Det strider mot andan i hela vår offentlighetsprincip att den politiska
makten försöker kontrollera granskningar på det här sättet”.
Den här
problematiken berör åtminstone två saker som jag gärna skulle se belysas oftare
och djupare, nämligen politikens medialisering och förhållandet politiker/media
samt den mer slutna och informella styrningen av landet. Det är tämligen
komplexa frågor men de berör varandra i hög grad, anser jag.
Politikens medialisering
Medvetenheten
om medias makt har gjort att alltmer av politikens styrning går ut på att styra
informationsutbudet och ligga steget före media. Det har också uppmärksammats
hur PR-byråer spelar en allt större roll i det politiska livet och hur de
förser medierna med material som politiska partier och inte minst regeringar
vill få ut.
Den nuvarande
regeringen har anlitat privata konsultföretag för hundratals miljoner. Trots egen
utredningskapacitet. Regeringskansliet spenderade 2009 2009 558 milj. kronor på
PR jämfört med 305 milj. kronor 2007. Tommy
Möller, statsvetare vid Stockholms Universitet är mycket förvånad att
regeringen inte istället i högre grad använder den egna utredningskapaciteten,
kommittéväsendet. Men påpekar att då kan inte regeringen styra över
utredningsresultaten, som dessutom blir offentliga.
Politikens
medialisering följer en cirkelrörelse som är svår att bryta. Politiker vet vad
medierna vill ha för material och försöker styra flödet så mycket som möjligt.
Strypa åt eller släppa igenom. Medierna uppmuntrar beteendet genom att
efterfråga en viss typ av material och mediekonsumenterna uppmuntrar medierna
genom att konsumera en viss typ av material. Krognotor är utmärkta säljare och
allmänheten upprörs och kan skrocka över korrupta politiker och höga
tjänstemän.
Detta gynnar
inte minst populistiska politiker som Sverigedemokraterna. Men även en viss typ
av förenklat populistiskt politiskt samtal, som exempelvis KD ville föra med
väljarna när de framställde sig som beskyddare av ”verklighetens folk” för
vilka de skulle utgöra en ”politikens gränspolis”. Talet om verklighetens folk
har tidigare använts av populistpartiet Ny Demokrati och antyder att politiker
skulle vara världsfrånvända och prata över huvudet på de ”vanliga människorna”,
vilket då blir en väldigt märklig självmotsägande devis när det kommer från
politiker.
Den som
intresserar sig för frågor om politikens medialisering kan här ta del av ett intressant temanummer av Statsvetenskaplig tidskrift.
Styrningen av landet
Den
ovanstående problematiken med medier som styr politiken eller tvärtom (det är
en växelverkan som jag ser det) bör också få, och har fått, konsekvenser för
hur regeringen organiserar styrningen. Därför är studier av Regeringskansliet
intressanta. Problemet är förstås att forskare också säger sig uppleva
svårighet att få relevant material från maktens korridorer. Den informella
styrningen blir inte heller tillgänglig av det offentliga materialet utan måste
studeras på nära håll. Genom att ta anställning vid Regeringskansliet
exempelvis. Det tillhör ju inte vanligheterna att detta kan kombineras, men en
som lyckats med detta är Anna Ullström som skrivit en ganska intressant
avhandling, ”Styrning bakom kulisserna – Regeringskansliets politiska staber och regeringens styrningskapacitet” (2011).
Hon
framhåller också uppfattningen att samhället de senaste decennierna blivit
alltmer svårstyrt. Hon menar att politikerna själva har avhänt sig verktyg de
förr hade att tillgå för att påverka samhällsutvecklingen. ”Numera har
politiker att formulera mål, snarare än att diskutera medel”, säger hon.
Hon säger
också något viktigt, med anledning av hennes observation att RK numera
tydligare än förut består av en politisk sfär och en tjänstemannasfär och att
den politiska växer;
”Det
finns även andra farhågor med att antalet politiskt anställda i
Regeringskansliet ökar. En sådan är att insynen i det interna arbetet minskar,
eftersom förhandlingar och styrning sker informellt.”
Jag kommer
säkerligen att komma tillbaka till detta ämne i senare inlägg. Bland annat
skulle det vara intressant att närmare granska de medel som jag råkar veta är
avsatta för att användas under nästa valår. Alltså extra tillförsel av resurser
till olika departement att användas som ”valfläsk”. Apropå hur skattepengar
används alltså. För att genomföra demokratiskt fattade beslut eller krydda
valrörelsen för den sittande regeringen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar