Så har domen då äntligen fallit i målet mot Behring Breivik. Det är i sig en lättnad, inte minst för anhöriga till offren och för överlevande som var med vid dåden.
Diskussionerna om Behring Breiviks terrordåd i Oslo och på
Utöya har under stor del av rättegångstiden handlat om huruvida han var galen
eller inte. Rättspsykiatriska undersökningar har avlöst varandra och
kommenterats av andra experter som förstås har haft synpunkter på än det ena
och än det andra. Till slut har det blivit lite tragikomiskt så det är skönt nu
att en dom har fallit även om diskussionen knappast lär vara över för det. Just
nu sitter folk i tv-sofforna och är lättade eftersom han då blir straffad med
fängelse som tycks ge de flesta en betydligt större tillfredsställelse.
Vad man skulle kunna hoppas på är ju att folk inte glömmer
bort vad han gjort på grund av denna lite bisarra diskussion. Klart att mannen
på ett sätt måste betraktas som galen även om han inte är det i
rättspsykiatrisk mening. Ingen helt stabil, normal människa gör det han gjort
och sedan redogör för det utan att röra en min. Det hela är ju en
definitionsfråga och vilken grad av normalitet man utgår ifrån.
Men vad man framför allt kan hoppas på är att polis och
säkerhetspolis har lärt sig att islamofobin är en drivkraft för terrorism men
också att politiker och andra debattörer lärt sig hur islamofobin ideologiserats och sakta kryper in i parlamenten, även vårt eget. När den första
rättspsykiatriska undersökningen förklarar att Behring Breivik lider av
paranoid schizofreni för att han tror att islam är på väg att ta över Europa så
förstår man att kunskapen om extremhögern är tämligen skral. Det är en diskurs
som florerat i många år och del av en ganska väl genomtänkt strategi från
rasistiska organisationer. Det vill säga att vända sig bort ifrån de
rasbiologiska förklaringsmodellerna för att framhäva den vite mannens
överlägsenhet för att istället använda kulturella skillnader som bevisföring
för sina teser. Att tillhöra civilisationen och försvara sig mot barbarerna är
en uråldrig uppfattning som inte minst vi européer har erfarenhet av att
använda i våra attityder mot främmande folk.
Det finns alltså anledning att skaffa sig kunskaper om den
här diskursen om en hotfull omvärld som vi måste utestänga för att inte gå
under som nation. Tidigare hette det ofta att den vita rasen var hotad och
skulle försvinna om den blandades för mycket med andra. Nu är det alltså
nationen som försvinner om den blandar in för många andra. Det är egentligen inte så stor skillnad på resonemangen som
båda utgår ifrån att vi tillhör en överlägsen civilisation, antingen det beror
på rasens överlägsna egenskaper eller den numer vanligare kulturella
förklaringen.
Detta är alltså inte några nya idéer. Antisemitismen i
Europa har i tusentalet år varit uttryck för denna grundtanke om en främmande,
obehaglig och allmänt opålitlig annanhet
som hotar det normala och högre stående subjektet. Nu är det islamofobin som
frodas och tagit över som klorofyllet för dessa tankar om hotet från utsidan
mot insidans högre stående individer.
Frågan är då vad som kan göras åt detta? Är vi ens särskilt
bekymrade?
För om man upplever detta som bekymmersamma åsikter borde
det skapa någon form av moteld som kan förändra diskursen och tränga ut dessa
idéer mot en än mer perifer position. Tendensen är istället att de etablerade
politiska partier som trängs i mittfåran av det politiska fältet går dessa
idéer tillmötes på allt fler håll, även här i Sverige. Ali Esbati, en av dem
som var med vid Uöya, tar upp detta i senaste numret av Arena. Etablerade
politiker och andra samhällsdebattörer och medier väljer problemformuleringar
och förklaringsmodeller som pekar ut en alldeles särskild grupp som problemet eller problemets orsak. Gruppen är naturligtvis invandrare och i
synnerhet muslimer.
Det är ”självfallet” deras fel att antisemitism förekommer i
Malmö, att skolans resultat blir allt sämre, att arbetslöshetssiffrorna är höga
eller att fotbollslandslaget inte tar några medaljer längre. Det är i mycket
förtäckta ordalag och i subtila lager av normal politisk retorik som dessa
problemformuleringar och förklaringsmodeller träder fram.
Det tycker jag är ett större problem än när aggressiva eller
rent militanta rasister vrålar ut sin frustration och sparkar vilt omkring sig.
Det finns lagar att ta till om det går över styr. Men den smygande förändringen
av vårt sätt att tala om samhällsproblem, och vilka åtgärder vi överväger för
att komma till rätta med dem, är ett mycket svårare problem att ta itu med. Det
kräver att fler går ut och visar att det finns helt andra sätt att resonera och
problematisera de uppfattningar som försöker göra arbetslöshet, bostadsbrist
och försämrad välfärd till problem av kulturell art.
Det är bara det att när socialdemokratin har slutat att vara
demokratiska socialister och när Folkpartiet har slutat att vara liberaler så
börjar de ideologiska argumenten tryta. Då bubblar de kulturella argumenten upp
till ytan och det är den soppan Europa/USA nu simmar i. Det tycker jag är ett
större problem än oberäkneliga terrorister. Sådana kan vi aldrig fullt ut
skydda oss emot oavsett om de betraktas som psykiskt sjuka eller inte. Däremot
har vi ett polisväsende och ett rättssystem som förhoppningsvis träder in när
det är nödvändigt.
Men hur vi talar om det som händer omkring oss måste vi
själva ta ansvar för. Jag håller med Ali Esbati i det att de som befinner sig i
samhällets topp har ett alldeles särskilt stort ansvar. Frågan är bara om dessa
upplever samma problematik?
Läs
gärna ett av mina tidigare inlägg i ämnet: http://hanslillagrona.blogspot.se/2012/04/behring-breivik-en-vanlig-manniska-som.html
"Breivik är sjuk och lider av vanföreställningssyndrom och schizofreni. Det hävdar Sten Levander, som arbetat som professor i rättspsykiatri i Norge i många år.
SvaraRaderaHan anser att domstolen valde den enklaste vägen när de dömde honom som tillräknelig.
– Då är alla nöjda och domstolen slipper rättsliga processer och det visste man om, säger Levander till TT."/Expressen idag.
Är det inte lika viktigt att hålla kvasten redo för både de pro- som antimuslimska krafterna?
Hej Bo,
RaderaJa, som sagt är det många som uttalar sig om Behring Breiviks mentala hälsa. Jag kan inte bedöma den mer än jag gjort i det här inlägget. Det kanske är som Sten Levander säger, kanske inte. Poängen med inlägget rörde din slutliga fråga. På den är svaret lite beroende på vad man menar med pro-muslimska krafter. Är det att bara vara troende eller islamistisk terrorist som då avses? Jag tycker nog att det är en förfärlig massa kvastar ute och sopar för tillfället när det gäller båda kategorierna. Den sistnämnda kategorin är jag gärna med på men tror inte jag behöver hjälpa till. Det finns redan en viss övertalighet i det städbolaget om man säger så.