Jag har spenderat ett par dagar med att läsa en mycket
intressant doktorsavhandling om Ukraina. Den är skriven av Yuliya Yurchuk och
bär titeln “Reordering of meaningful worlds. Memory of the Organization of Ukrainian
Nationalists and the Ukrainian Insurgent Army in post-Soviet Ukraine”
(Stockholms Universitet, Södertörn, 2014).
Den ställer ett antal nyckelfrågor för förståelsen av vad
som händer I det konfliktfyllda Ukraina idag och fokus är riktad mot de
ukrainska militanta nationalistorganisationernas OUN (Organization of Ukrainian
Nationalists) och UPA (Ukrainian Insurgent Army) roll som historiska referenser
i det Ukraina som nu kämpar för sin överlevnad. Ett land som är på väg att
falla sönder samtidigt som det fortfarande är uppe i ett nationsbyggande.
OUN och UPA beskrivs antingen som nationella hjältar eller
som nazister och krigsförbrytare. Sällan något däremellan. Helt klart är att de
har en historia med mörka delar som antingen förtigs eller förnekas eller lyfts
fram och överbetonas. Således frågar sig Yurchuk varför dessa anti-demokratiska
och blodbefläckade organisationer alls används av Euromajdan-rörelsen och de ukrainska
partier som säger sig vilja förena Ukraina med det liberaldemokratiska Europa?
Varför har OUN:s och UPA:s historia fått en så framträdande
plats under vissa tidpunkter och på vissa platser? Hur uppfattas minnet av dem
av människorna i Ukraina? Och vad är det egentligen människor kommer ihåg? Yurchuk
har utgått ifrån monument och de ceremonier som förekommer kring dessa och den
politiska debatt som förts kring deras uppförande eller nedmontering.
Avhandlingen blir en resa genom det unga landets stormiga
historia och lyfter fram det politiska spelet och striderna om
historieskrivningen och vad detta betytt för utvecklingen fram till Euromajdan
och dagens inbördeskrig.
Det här är frågor jag själv har funderat mycket kring och
jag tänker i ett antal inlägg dels redovisa vad Yurchuk kommit fram till men
också relatera till mina egna inlägg om Ukraina på den här bloggen och mina
egna observationer på plats vid mina besök i Ukraina. Det är en mycket bra
avhandling som jag rekommenderar läsning av. Den bidrar med väldigt mycket för
förståelsen av dagens konflikt i landet och av det som hände på Majdan under
några dramatiska vintermånader 2013-14. För den hågade finns den tillgänglig här.
Men för den som inte orkar eller hinner ta sig igenom 252 sidor doktorsavhandling
kanske de här inläggen kan vara en ersättning som kittlar lagom?
Jag har ansträngt mig att göra den rättvisa och följer
ganska strikt dess kronologi men har valt bort avsnitt som handlar specifikt om
staden Rivne i västra Ukraina och regionen Volynien samt de mer detaljerade
redovisningarna av monumenten och dess betydelse. Jag har intresserat mig
främst för den politiska kampen om historieskrivningen och för presentationen
av det förflutna och hur det yttrat sig och yttrar sig i dagens bräckliga läge.
Själv har jag lärt mig mycket av den och vill gärna delge en del av det i de
här inläggen som börjar här med en introduktion till avhandlingens idé och
uppbyggnad.
Studier av minnet och
minnesarbete
Genom att studera på narrativ och ritualer länkade till
monument har Yurchuk kunnat iaktta vilka aktörer som varit involverade i vad
hon kallar ”minnesarbete” (memory work)
och därigenom närma sig svaren på varför den period av den ukrainska historien
då OUN och UPA verkade (grovt sett mellan världskrigen och under några år efter
2vk) blivit så viktig och flitigt använd av olika aktörer i det moderna
Ukraina. Samt inte minst vad detta förflutna betytt för dessa aktörer och för
samhället i stort.
Genom att förlägga sin geografiska fokus på Rivne och
Volhynien har hon försökt komma förbi den stereotypa uppfattningen om östra och
västra Ukraina som annars används som delvis bedrägligt homogena tankefigurer i
analyser av dagens händelser. Motsättningar mellan östra och västra Ukraina har
varit en standardapproach ända sedan Samuel Huntington identifierade Ukraina
som ett tudelat land, menar Yurchuk, men hävdar själv att verkligheten är
aningen mer komplex och att motsättningarna inte exklusivt kan baseras i denna
geografiska dikotomi.
Den politiska striden om dessa organisationer, OUN och UPA,
handlar också om berättelsen om andra världskriget. Det som av Sovjet kallades
- och fortfarande i Ryssland kallas - det Stora
Fosterländska Kriget medan de ukrainska nationalisterna istället ser en
förtvivlad nationell frihetskamp där Ukraina först ockuperades av Tyskland och
sedan av Sovjetunionen.
Synen på kriget har varit föremål för politisk strid där
partier försökt övertyga sina väljare om sin egen korrekthet och beskrivning av
sig själva som de goda mot de andra, de
onda.
De krigstida nationaliströrelserna har blivit nycklar till
en ukrainsk motbild mot det sovjetiska perspektivet på kriget. OUN och UPA som
ideal och förebilder för självständighetskamp och nationell identifikation
fungerar dock sämre utan en viss ommöblering av historiken och
tillrättaläggande av berättelsen om dessa organisationer. Tyngdpunkten för
minnesarbetet läggs kring det ukrainska folkets heroiska självständighetskamp
och missdåden tonas ned eller göms undan. Blir till av Yurchuk kallar
”troubling past”.
Hennes arbetshypotes har varit att OUN och UPA fungerat som
ett nav (a hub) kring vilket en
alternativ syn på kriget har kunnat skapas motsägande det sovjetiska narrativet
som betonar ”den stora segern för det sovjetiska folket över fascismen”. En syn
som också innefattar en nedtoning av erfarenheterna hos varje enskild nation
inom Sovjetimperiet och stigmatiserar anti-sovjetiska rörelser aktiva under
kriget, inklusive naturligtvis OUN och UPA.
Minnet av OUN och UPA går, menar Yurchuk, att förklara i
termer av det stora behovet av att återberätta historien som en del av den
ukrainska nationen frihetsprojekt men också mindre gruppers och individers
behov av att bygga identiteter. Med sin avhandling visar hon hur
mytologiseringen realiseras och hur bitar av det förflutna försvinner på vägen.
Men också att motiven bakom mytologiseringen måste ses i den kontext i vilken myterna
skapas. Vilket behov det finns av en viss typ av hjältar eller skurkar i en
viss tid eller situation för att förenkla det hela.
Yurchuks begreppsvärld
Viktiga begrepp i Yurchuks studie är kulturellt minne med vilket hon avser växelspelet mellan det
förflutna och nutid i socio-kulturella sammanhang. Hon talar också om
minnesaktörer (memory actors) och
minnesentreprenörer (memory entrepreneurs)
vilket avser människor, intressegrupper, organisationer och institutioner som
direkt och strategiskt agerar för att påverka minnet av OUN och UPA.
Det är naturligtvis ingen slump att dessa aktörer och
entreprenörer haft så framträdande roller i Ukraina och i alla andra före detta
sovjetrepubliker. Det nationsbyggande och
fastställande av identiteter som de
ägnat sig åt har gett upphov till en boom för monument och minnesmärken och
andra markörer som kan tjäna som omdefiniering av staten och omorientering för
nationen.
Myt och mytbildning är
andra centrala begrepp som enligt Yurchuks tolkning blir bilder av gyllene
tider, ideal och modeller av ordning av stor betydelse för människor i oroliga
eller farliga tider och situationer. Myten ger kunskap om vägen till
räddningen. Den gyllene tiden kan komma tillbaka. Men mytbilden måste naturligtvis
också ha en klangbotten hos en viss självbild för att kunna bli ett element i
någons identitetsbygge.
Ett sista viktigt begrepp är kunskap (knowledge). Yurchuk utgår från Deborah Brizman som talar
om problematisk kunskap vilken
skiljer sig från älskvärd kunskap,
information som förstärker det vi redan vet och som hakar i vår tidigare
kunskap. Medan problematisk kunskap är
av den typ som inte passar in med vad vi vet sedan förut. Den är relaterad till
vad som ofta benämns ”mörka förflutna”, ”svåra förflutna” eller ”suddiga
förflutna”.
Bild: Kyiv Post. "Ukrainians have right to honor their own heroes" |
Den som är ivrig att komma fram till själva undersökningen
får ge sig till tåls till nästa inlägg där jag går in på monumenten som
katalysatorer för minnen och markörer för ideal och värden. Men också med en
egen historia som säger mycket om de politiska strömningarna över olika
tidsperioder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar