Tidigare inlägg i min serie om minnet av OUN och UPA:
Jag fortsätter här min redovisning av och diskussion kring
Yuliya Yurchuks doktorsavhandling “Reordering of meaningful worlds. Memory of the Organization of
Ukrainian Nationalists and the Ukrainian Insurgent Army in post-Soviet Ukraine”
(Stockholms Universitet, Södertörn, 2014).
För den som blir sugen att läsa den finns den att ladda ned
här.
Det är hög tid att gå djupare in på vad OUN (Orzanizatsiya Ukrayins´kykh Natsionalistiv, på
engelska Organization of Ukrainian Nationalists) och UPA (Ukrayinska Povstan´ska Armiya, på engelska Ukrainian Insurgent
Army) var för rörelser och vad de stod för. När bildades de och var och vad
åstadkom de? Och vad består deras mörka eller ”problematiska” minnen av?
En beskrivning av dem skulle kunna delas in i avsnitt
om när, var och hur.
När och var?
Grovt hugget verkade dessa nationalistiska frihetsrörelser
mellan åren 1929-1956. De ukrainska statsbildningar som utropades efter första
världskrigets slut trampades snabbt ned av rumänska, tjeckiska, polska och
sovjetiska trupper som alla hade andra planer för de landområden som nu utgör
Ukraina. Kollapsen för det gamla Österrike-Ungern och Tsar-Ryssland var
geopolitiska omvälvningar som i allra högsta grad påverkade framtiden för de
som såg sig som ukrainare. Riga-avtalet 1921 ritade en ny centraleuropeisk
karta där centrala och östra Ukraina blev en del av Sovjetunionen och västra
Ukraina delades upp mellan flera länder. Bukovina och Bessarabien blev
rumänskt, Karpatiska Ukraina blev tjeckiskt medan Volynien, Östra Galicien samt
Polissia införlivades med Polen .
Ungefär 4,5 miljoner etniska ukrainare blev
majoritetsbefolkning i dessa områden men således splittrade och underställda ett
flertal olika staters styre som alla naturligtvis alla hade egna nationsprojekt
där inget annat än ukrainarnas underkastelse accepterades. Det sovjetiska
förtrycktet lyfts ofta fram men det bör inte heller förglömmas att den polska
staten bedrev en mycket hård poloniseringspolitik i de nyvunna områdena vilket
förstås höll glöden vid liv för de ukrainare som önskade sig en egen
självständig nation. I sönderfallet låg naturligtvis också en möjlighet. Men att
det sannolikt skulle bli en kamp med våld föreföll tämligen uppenbar. Lite mer
ingående om denna period har jag skrivit tidigare, baserat på Andreas Kappelers
historiebeskrivning, och finns att tillgå här för den särskilt intresserade.
OUN grundades 1929, vid en konferens i Wien, och var aktivt både
i Polen och i den ukrainska sovjetrepubliken. Dess mål var ett självständigt
Ukraina. Vid denna tidpunkt var den mest inflytelserika ukrainska militära och
politiska rörelsen UVO (Ukraiins´ka
Viiskova Organizatsiia) och dess ledare, general Yevhen Konovalets, blev
utsedd som ledare för nybildade OUN. Han mördades av NKVD 1938 vilket gav
upphov till en maktkamp och splittring av OUN i två fraktioner. 1940 bildades
därmed OUN-M under ledaren Andrii Melnyk samt det mer militanta OUN-B under
Stepan Bandera. Dessa kom sedan att kallas Banderivtsi.
Bild: Wikimedia, Alex Tora. Treudden, Tryzub, emblem för OUN-M |
Bild: Wikimedia, Alex Tora. OUN-B:s emblem |
UPA bildades 1942 som en militär enhet som skulle komma att
rikta sina vapen mot både Sovjet och Nazityskland. Dess sista styrka krossades
först 1956 av sovjetiska NKVD. En liten
grupp fortsatte dock verksamheten i diasporan under namnet OUN-zakordonnyi
(OUN-z) lett av Mykola Lebed, i exil i USA och en av de som anses ligga bakom
massakrerna på polacker i Volynien vilket vi kommer tillbaka till senare.
Det var just i västra Ukraina - Volynien och Galicien – som OUN
och UPA hade huvuddelen av sin aktivitet förlagd. I östra Galicien hade
rörelserna sin största representation, i synnerhet i Lviv, men också med starka
fästen i Przemysl (i Polen) samt Stanislawow (nu Ivano-Frankivsk).
Den polske presidenten Józef Piłsudski blev den polska
självständighetskampens store ledare (diktator) och grundade den Andra Polska
Republiken efter första världskrigets slut. Frigörelsen från Ryssland (Sovjet)
och Österrike-Ungern innehöll samma ingredienser som den ukrainska och de
sistnämnda utgjorde naturligtvis allvarliga konkurrenter om den historiskt
gemensamma marken. Efter Pilsudskis död 1935 stärkte auktoritära krafter sitt
grepp om Polen och ett massivt förtryck mot oppositionella (kommunister inte
minst) och minoriteter, varav ukrainarna utgjorde den största. Vid slutet av
1930-talet eskalerade fientligheterna mellan polacker och ukrainare.
UPA (också kallat Polis´ska
Sich) bildades i Volynien 1941 under ledning av Taras Bulba-Borovets och
bekämpade den sovjetiska armén som ockuperade östra Polen enligt
överenskommelsen med Nazityskland (Molotov-Ribbentroppakten). Han vägrade dock
delta i tyskarnas judeutrotning och inte heller i OUN-B:s massakrer på polacker
i Volynien och blev därför mördad av banderivtsi
1943 och hans UPA inordnades under OUN-B som därmed fick den militära gren
de ville bilda. Naturligt nog var det först därefter som UPA blev verksamt i
Galicien.
En hel del av detta beskriver jag också i ett tidigare
inlägg, som kan komplettera den ovanstående historiska beskrivningen.
Hur?
Här kommer vi in på de mest besvärande aspekterna av OUN:s
och UPA:s historia vilka kan beskrivas som realatonerna med judar, polacker och
tyskar. Men också OUN:s ideologi som har nationalistiska och fascistiska drag
som borde vara svåra att förena med det pro-europeiska idealet. Yurchuk lyfter
dessutom fram det mer outforskade dödandet av andra ukrainare till vilket det
ovan nämnda mordet på Taras Bulba-Borovets är ett exempel på. Enligt YALE-professorn
Timothy Snyder finns hos OUN:s offer fler ukrainare än någon annan
nationalitet. Det var således inte alla som sympatiserade med Bandera och hans
rörelse. Samme Snyder har för övrigt skrivit en intressant artikel om minnet av
Bandera i samband med att denne upplyftes till ”Nationens hjälte” av den
ukrainske presidenten Viktor Jusjtjenko 2010. Han intar i denna artikel en
liknande position som Yurchuk och antar att Jusjtjenkos glorifiering av Bandera
mer är ett led i en avstalinisering av Ukraina och en distansering till Moskva
för att minska Putins inflytande. Möjligen fick denna strategi ett ödesdigert
bakslag?
Dödandet av ukrainska meningsmotståndare är emellertid en
del av historien som inte passar in i bilden och har därför inte fått något
genomslag i den ukrainska offentliga debatten och är ett närmast okänt faktum
för allmänheten, menar Yurchuk.
För OUN var ingen annan ideologi än deras egen acceptabel
och diktatur sågs som den enda metoden för styre. Kommunismen och socialismen
med sina internationalistiska ideal betraktades som särskilt fientliga. Bandera
såg det ”rena” Ukraina som mål. Vad detta innebar framgår bland annat av ett
flygblad från 1942 där han kungör följande:
”Vi kommer
inte att arbeta för Moskva, judarna, tyska eller andra främlingar, utan enbart
för oss själva”.
Avseende OUN:s ideologi lyfter Yurchuk fram John A. Armstrongs
definition av integral nationalism
som jag själv uppmärksammade i ett tidigare inlägg, efter att ha plöjt en av
hans böcker om den ukrainska nationalismen under ett par dagar i Chernivtsis
universitetsbibliotek i höstas.
Definitionen av denna typ av nationalism kännetecknas,
enligt Armstrong, av följande drag:
1) en tro på
nationen som överskuggande alla andra värden och ideologier 2) en mytisk tro på
en idé om en solidaritet mellan nationens individer baserad på en tänkt
gemensam historisk-kulturell samhörighet eller biologisk rastillhörighet 3) ett
underordnande av rationellt analytiskt tänkande till förmån för ”korrekt”
emotionell intuition 4) uttryckande av den nationella viljan genom en stark,
karismatisk ledare och en elit av entusiastiska nationalister organiserade i
ett enväldigt parti 5) glorifiering av aktion, krig och våld som uttryck för en
biologisk överlägsenhet för den egna nationen.
Armstrong representerar en approach till ukrainsk
nationalism som anser att denna influerades av europeisk fascism. Enligt vissa
har den ukrainska nationalismen ingenting gemensamt med fascismen medan den
andra ytterlighetsapproachen ser OUN och den ukrainska nationalismen som en
integrerad del av den europeiska fascistiska rörelsen. Själv är jag mer böjd
att gå på Armstrongs linje. Yurchuk nöjer sig med att konstatera att OUN utan
tvekan kan anses ha varit en auktoritativ organisation.
Andra världskriget blev emellertid, enligt OUN:s synsätt, en
chans att lägga beslag på den mark som ansågs vara den ukrainska och att ta
makten över denna enligt dessa nationalistiska principer. En pragmatisk allians
med Tyskland blev en möjlighet att etablera den ukrainska staten och båda
fraktonerna av OUN sände före kriget brev till Hitler där de framförde sin syn
på nödvändigheten av detta.
Detta ingick dock inte I den tyska framtidsplanen för
Ukraina och följaktligen slogs genast det - av OUN-B 30 juni 1941 utropade –
självständiga Ukraina ned av tyskarna och OUN förföljdes. Bandera själv hamnade
i tysk fångenskap i Sachsenhausen men släpptes i september 1944 då den
sovjetiska offensiven kröp allt närmare den tyska gränsen. Enligt Yurchuks
beskrivning var det dock OUN och UPA som i februari 1944 tog kontakt med
tyskarna i hopp om att i en taktisk allians samarbeta mot Röda armén och
sovjetiska partisaner. Samtidigt varnade OUN-B ukrainare för att kollaborera
med vare sig Gestapo eller bolsjevikerna och det anses allmänt attOUN:s tredje
kongress 1943 utgör en ”demokratisk vändning” i organisationens historia. Det
kan i så fall ses som en taktisk hållning i en tid då kriget började vända till
de allierades fördel . Banderas hållning efter kriget var dock att inte
acceptera någon som helst demokratisk transformation av organisationen.
Således är det en komplex och ambivalent bild av dessa
rörelser under kriget som framträder och, menar Yurchuk, ganska förvirrande av
utvärdera. De mörka delarna av den undviks dock för det mesta. Framför allt de
som handlar om judepogromer och massakrer av polacker.
OUN, UPA och den
judiska befolkningen
Mellan den 22 juni 1941 och slutet av 1943 dödades 90 % av
den judiska befolkningen I Östra Galicien och Volynien. OUN-B bildade speciella
förband som samarbetade med Wehrmacht i pogromerna mot judar. En av de mer
omtalade av dem ägde rum i Lviv i samband med den tyska inmarschen i Sovjet.,
då cirka 4000 judar dödades på kort tid. En mer detaljerad beskrivning av denna
händelse OUN-B:s roll i pogromerna finns det blogginlägg jag länkat till
angående OUN:s ideologi här ovan.
Anti-semitismen beskrivs av flera forskare som ett viktigt,
om inte helt centralt, element i OUN:s ideologi. Judeförföljelserna,
anti-semitismen och samarbetet med tyskarna är dock tabubelagda ämnen i det
ukrainska samhället. Medan tyskarna får anses ha bearbetat sin skuldbörda
tämligen grundligt och det i den polska debatten börjar komma upp till ytan så
göms det judiska, tämligen betydande arvet, från judarna undan i Ukraina och det
ukrainska deltagandet i Förintelsen är nästan helt utsuddat.
En bild av detta fick jag själv vid ett av mina besök i
Chernivtsi (i Bukovina) där den judiska begravningsplatsen med runt 50000
judiska gravar (ingen vet med säkerhet) ligger övergivna och igenvuxna. Vi, jag
och sambon, var helt ensamma besökare på denna enorma yta under en
sensommarkväll och lyckades orientera oss fram till minnesmärket över
Förintelsens offer. Igenvuxet och ovårdat, liksom begravningsplatsen i övrigt.
Här bör tilläggas att just i Chernivtsi fanns dock den allra största delen av
de judar som faktiskt överlevde 2vk. Dock inte tack vare de ukrainska
nationalisterna utan den rumänska borgmästaren som lyckades övertyga tyskarna
om att stadens judiska befolkning (då runt en fjärdedel) utgjorde en så viktig
del av det lokala arbetslivet och styret att staden inte klarade sig utan
åtminstone en del av dem. Det ska också tilläggas att de överlevande efter
kriget, med några få undantag, beslutade sig för att framtiden fanns på annat
håll och därför övergav Chernivtsi och Ukraina och att det därför helt enkelt
inte fanns några anhöriga kvar som vårdade de anhörigas gravar. Men det judiska
arvet är likaväl bortglömt och ignorerat och gravplatsen kan mycket väl ses som
en symbolisk manifestation av denna glömska. De enda som gör (förvisso
otillräckliga) insatser för att vårda denna plats är judiska volontärer från i
första hand Israel.
Egen bild: Minnesmärket över Förintelsens offer på Chernivtsis judiska begravningsplats. För den som ännu vill minnas... |
Egen bild: Vegetationen tar över allt mer på Chernivtsis judiska begravningsplats och det judiska minnet i Chernivtsi växer igen. |
Yurchuk vill förvisso betona att långt ifrån alla ukrainare
har judiskt blod på sina händer och att det finns många exempel på hur
ukrainare hjälpt och gömt judar under den här tiden. Taras Bulba-Borovets, som
jag berättade om tidigare, sägs vara en av dem. Men, enligt Yurchuk, tillhörde
detta dock undantag snarare än regel. Ofta användes dock historier om judiska
läkare som assisterat UPA under kriget som en vittvätt av OUN:s och UPA:s
smutsfläckar på den här punkten.
John-Paul Himka, som skrivit om OUN:s och UPA:s del i
Förintelsen, menar emellertid att detta problematiska minne förträngs av
instrumentella skäl då det naturligtvis inte är gångbart för att generera
politiskt och moraliskt kapital.
Då beskrivs hellre de ljusa sidorna. Som exempel nämner
Yurchuk den ukrainska romanförfattarens Oksana Zabuzhkos verk Museum of Abandoned Secrets i vilken
kärlek och ömsesidig vänskap mellan judar och ukrainare under kriget är ett
huvudtema.
(Min anmärkning: Se på denna blogg “Kampen om berättelsen” där jag inleder med att berätta om Oksana Zabuzhkos
beskrivning av att media accepterat ett “Putin-perspektiv” på
Ukrainakonflikten)
OUN, UPA och den
polska befolkningen
Det är lätt att stirra sig blind på den ukrainska
fiendskapen med Sovjetryssland och glömma förhållandet till Polen till vilket
en betydande del av nuvarande Ukraina var en del av under mellankrigstiden. De
massakrer på den polska befolkningen i västra Ukraina som OUN och UPA
genomförde innehåller naturligtvis lika lite politiskt och moraliskt kapital
som judeförföljelserna.
Den tyska historikern Grzegorz Rossoliński -Liebe beskriver
Bandera som en symbol för polskt lidande i Volynien och Galicien under kriget.
Här fanns emellertid ett element av ömsesidigt förtryck före kriget och en
rivalitet om mark i enlighet med idén om att denna skulle tillhöra
majoritetsbefolkningen. Att få kontroll över dessa landområden blev därför ett
logiskt mål.
I februari 1943 startade UPA en aggressive militäroperation
mot polackerna och fick genom våld eller hot om våld den polska befolkningen i
Volynien och östra Galicien att flytta västerut. Mellan 40000-60000 polacker
beräknas ha dödats under detta år.
Det har tvistats bland historiker om detta ska beskrivas som
en ukrainsk-polsk konflikt eller om folkmord. Den senare beskrivningen är
förstås vanlig i Polen vilket förvisso kan vara ett sätt att undvika den polska
skulden för folkmordet på polska judar. En annan uppfattning är att det
åtminstone handlade om en ukrainsk etnisk rensning, vilket bland andra Ivan
Katchanovski, vid University of Ottawa, hävdar.
Yurchuk talar istället om tre angreppssätt i den ukrainska
debatten om detta mörka avsnitt av historien; 1) förnekelse av UPA:s brott, 2)
medgivande av skuld men under premissen ”vi förlåter och ber om förlåtelse”, 3)
i enlighet med den sovjetiska propagandan en syn på UPA som fascistiska
tysk-kollaboratörer.
Vid krigsslutet hade dock Röda armén befriat Ukraina från de
tyska ocupanterna och inlett den sovjetiska ockupationen. UPA fortsatte sin
kamp mot de sovjetryska ockupanterna i västra Ukraina och östra Polen fram till
1956 då den sista enheten nedkämpades.
Varför Bandera och
inte Bulba?
Arvet efter OUN och UPA har dock förvaltats av en ukrainsk
diaspora men framför allt fått betydelse för det ukrainska nationsbygget efter
självständigheten 1991 då inte minst flera extrema högerpartier exploaterat
det.
OUN försökte etablera sig i den nya självständiga staten men
splittrades mellan Ukrainska
Nationalistkongressen (KUN) i Ukraina och den i diasporan verkande emigré OUN-B. Numera är det, enligt
Yurchuk, främst fyra organisationer som gör anspråk på arvet efter Stepan
Bandera. De två redan nämnda samt Tryzub
imeni Bandery (Treudd till Banderas
ära) och partiet Svoboda (Frihet).
Detta aktiva användande av arvet från OUN och UPA av
högerextrema rörelser innebär, enligt Yurchuk, att dessa slåss för att få
inflytande över det hon kallar ”minnespolitiken” men också att de genom sina
egna aktiviteter påverkar allmänhetens attityder till OUN.
Det är emellertid inte alls bara de högerextrema som hyllar
Bandera. Som tidigare nämnts och som kommer att framgå av senare delar av den
här serien inlägg har kulten kring honom och OUN/UPA aktivt använts i det
ukrainska nationsbygge som inleddes efter självständigheten 1991.
Själv frågar jag mig varför inte exempelvis Taras Bulba
Borovets, som vägrade delta i pogromer på judar och massakrer av polacker,
blivit den främste symbolen för det moderna ukrainska nationsbildandet? Helt
enkelt för att han förlorade kampen mot Bandera? Eller finns det andra
politiska skäl? Men vilka skulle det vara när hela idén med Euromajdan var ett
närmande till ett fritt och demokratiskt EU och det värdegrundspaket de anses
inneha?
Att just Bandera hyllas som nationens hjälte, inte bara av
högerextrema utan även av pro-demokratiska och pro-europeiska partier, är också
en av de gåtor som Yurchuk försökt söka svar på. Trots den mörka historien hos hans
OUN-B är det Banderas minne som vårdas främst. Varför använda en organisation
vars aktioner innebar mer splittring än enande när kraften i minnet förväntas
mobilisera enande?
Yurchuk ställer den mycket relevanta frågorna varför odemokratiska
rörelser förs fram som nationalsymboler när visionen är en demokratisk framtid
för Ukraina? Vilka är det som marknadsför och har marknadsfört dessa minnen,
och varför alls minnas en
organisation med en så totalitär och våldsam karaktär?
Frågor som vi leds in på i kommande inlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar