Tidigare inlägg i min serie om minnet av OUN och UPA:
Jag fortsätter här min redovisning av och diskussion kring
Yuliya Yurchuks doktorsavhandling “Reordering of meaningful worlds. Memory of the Organization of
Ukrainian Nationalists and the Ukrainian Insurgent Army in post-Soviet Ukraine”
(Stockholms Universitet, Södertörn, 2014).
För den som blir sugen att läsa den finns den att ladda ned
här.
Orangerevolutionen
2004 års presidentval präglades av valfusk.
Väljarundersökningar under valdagen (exit
polls) vid andra valomgången (ingen kandidat fick över 50 % i första
valomgången) visade seger för Viktor Jusjtjenko med 52 % av rösterna mot Viktor
Janukovytjs 43 % avvek uppseendeväckande från det slutliga valresultatet som
utropades som seger för Janukovytj med 49,5 % mot Jusjtjenkos 46,6 %.
Hundratals människor drog till det central torget Majdan i
Kiev den 22 november 2004 för att protestera mot det uppenbart riggade
resultatet och kräva en ny och rättvis valomgång. Liknande protester
genomfördes på andra platser i centrala och västra Ukraina. Många blev tagna på
sängen av de kraftiga protesterna eftersom den allmänna uppfattningen varit att
Ukraina hade ett svagt civilsamhälle som inte hade varken förmåga eller
särskilt stor vilja att utöva kontroll av regeringsmakten.
I östra Ukraina verkade de flesta nöjda med resultatet och
ungefär 60000 människor samlades vid Kievs järnvägsstation till stöd för
Janukovytj. I Kharkiv- och Donetsk-regionerna (oblast) förklarade de regionala råden en önskan att bilda autonoma
statsenheter. Det som händer i dagens Ukraina känns med andra ord som ett
förstärkt eko från det förflutna. Janukovytjs parti Regionernas Parti samlade
också en allukrainsk församling till möte i Siverodonetsk, nära Donetsk, för
att diskutera en federalisering av Ukraina.
Men det är förstås massprotesterna i Kiev mot valresultatet
som blev känt som Orangerevolutionen. Under
en måndads tid ockuperades torget av tältande demonstranter som krävde nyval.
Den 3 december föll slutligen en dom i Högsta domstolen som förkunnade att
nyval skulle hållas. Den 26 december hölls valet och Jusjtjenko vann med 52 %
av rösterna mot Janukovytjs 44,2 %. Ett resultat mycket likt exit polls vid det förfuskade valet och
ett resultat som bedömdes av valobservatörer ha tillkommit enligt reglerna,
trots Janukovytjs överklaganden.
Valet kom att bli inramat som för eller emot närmande till
Europa och EU (Jusjtjenko) respektive Ryssland (Janukovytj). Yurchuk gör dessutom den intressanta
noteringen att valet i Ryssland och USA inte heller framställdes som en intern
ukrainsk angelägenhet. Utan, i Ryssland, istället som en kamp mellan Ryssland
och Väst om inflytande över post-sovjetiskt område. I USA, å andra sidan,
framställdes protesterna mot valresultatet som en strid mellan Väst och
Ryssland.
I valkampen beskrev Jusjtjenko och oppositionen sig själva
som representerande normalitet medan motståndaren utmålades som banditer.
Jusjtjenko framställdes som försvarare av ”ärligt folk” och oppositionens
nationella identitetsprojekt krävde ett skapande av denna självproklamerade
normalitet. Det blev därför nödvändigt att normalisera bilden av OUN och UPA så
att upphöjandet av dem inte längre sågs som ”Galicisk nationalism” utan
istället återställande av det normala.
Således inleddes, efter Jusjtjenkos valseger, ett
minnesarbete som gick ut på att också institutionellt – och inte bara
symboliskt – normalisera minnet av OUN och UPA. Vad Yurchuk kallar en
ukrainisering av det nationella historiska minnet.
Jusjtjenkos
ukrainisering av det nationella historiska minnet
Jusjtjenkos ambitiösa “historiska agenda” var att rentvätta
den ukrainska nationella historien och fylla i tomrummen. Han refererade till
OUN och UPA som om de hade potential att bli referenspunkter för hela nationen
och strävade efter att föra in dem i normativa institutionaliserade praktiker.
Jusjtjenko lanserade vad forskaren Andriy Portnov har kallat
ett integrationsorienterat narrativ där han försökte kombinera UPA och Röda
Armén i ett och samma heroiska narrativ utan att lyckas nämnvärt få genomslag
för initiativ som exempelvis firande av ”Segerdagen” med deltagande av
veteraner både från båda arméerna. Lokalt däremot fanns lyckade exempel.
Istället för att ta itu med sitt vallöfte att bekämpa
korruptionen tog han flera minnespolitiska initiativ. Han beviljade 2007
UPA-kommendanten Roman Sjukjevitj Hjälteordern,
lät resa ett Bandera-monument i Lviv samma år och sanktionerade grundandet av det
Ukrainska Institutet för Nationalminnen. Detta institut ordnade 2008-2009,
tillsammans med Säkerhetstjänsten och Researchcentret för Frihetsrörelsen, en
utställning med titeln ”UPA: De okuvades historia” som gick på turné genom
landet och utomlands.
OUN och UPA presenteras som frihetsrörelser som kämpade för
oberoende och frigörelse från de två ockupanterna Nazityskland och
Sovjetunionen. OUN och UPA blir delar av ett nytt huvudnarrativ där den
ukrainska historien beskrivs som en permanent kamp för frihet och i detta
narrativ utgör de båda organisationerna viktiga byggstenar i kampen som
slutligen ledde till självständighet.
Detta narrativ möjliggör också slutsatsen att Sovjetstyret
ska ses som en ockupation och som viktiga grundstenar i den ukrainska emancipationsberättelsen
kan OUN och UPA bara glorifieras och firas. De populariserades också genom tv,
bland annat i tv-showen ”Great Ukrainians” (2008) där Stepan Bandera rankades
som trea. Året därpå firades hundraårsdagen av hans födelse och 50-årsminnet av
hans död. Yurchuk menar att hela året 2009 kan beskrivas som Banderas år med tanke på den
uppmärksamhet han ägnades.
Alldeles före slutet på sin president period, 22 januari
2010, tilldelade Jusjtjenko också Bandera ordern Ukrainas Hjälte.
Det kan ge intrycket av att Jusjtjenko under sitt
presidentskap lyckades med sitt projekt att göra OUN och UPA till folkhjältar.
… men en motrörelse
skapas också
Värt att notera är dock att minnesarbetet inte nådde så
långt att folkhjältemytens UPA togs positivt emot av samtliga regioner. Just
detta med Bandera tycks ha varit mer kontroversiellt än själva upphöjandet av
OUN och UPA i nationsminnet. Enligt Yurchuk var det kring 60 % av befolkningen
som tyckte beslutet om Hjälteorden var illegitim. Hårdast motstånd mötte det
dock i östra Ukraina.
I april 2010 ogiltigförklarade exempelvis en
distriktsdomstol i Donetsk presidentens dekret om att ge Bandera hjälteorden
med motiveringen att denne inte varit ukrainsk medborgare eftersom det före
1991 inte fanns någon ukrainsk självständig stat. Jusjtjenko överklagade
beslutet i en apellationsdomstol men förlorade. I Odessa brändes Banderas
porträtt och ukrainska historieböcker (ett sätt att protestera mot Jusjtjenkos
minnespolitik) och inte långt efter Jusjtjenko utfärdat sitt dekret restes ett
monument i Luhansk till äran av minnet av ”De invånare i Luhansk som mördades
av nationalistmördare från OUN och UPA”.
Även internationellt väckte det postuma utdelandet av
Hjälteorden indignation. Den romersk-katolska kyrkan fördömde utnämningen,
judiska organisationer som Simon Wiesenthal Centret uttryckte sin djupa oro
över utnämningen (som tillkännagavs bara dagarna före Minnesdagen för
Förintelsen) och EU-parlamentet fördömde den i en resolution med motivationen
att han samarbetade med Nazityskland.
Det sistnämnda bör ha varit en besvärande pinsamhet för
Jusjtjenko och de nationaldemokratiska partierna eftersom de åtminstone sedan
Orangerevolutionen byggt hela sin politik på ett närmande till EU.
Jusjtjenko ut och
Janukovytj in
Yurchuk menar slutligen att de politiska partierna i Ukraina
i stort sett har samma politiska program men skiljer sig i sättet att uttrycka
det historiska minnet vilket blir huvudtema vid valkampanjerna. Presidentvalet
2010 utgjorde inget undantag utan handlade i medias diskussioner i huvudsak om
ifall Stepan Bandera var en hjälte eller inte. Man kan ju säga att Jusjtjenko
fick sista ordet i den debatten i och med hans postuma utdelande av Ukrainas Hjälte-orden till Bandera.
I februari 2010 lämnade Jusjtjenko sin post som president.
Janukovytj fick revansch för den försmädliga förlusten 2004. På sin sista
presskonferens som president betonade Jusjtjenko sin belåtenhet med den
historiska minnespolitiken med formuleringen;
“Vi har nu en ny historia.”
Jusjtjenko jämförde sig själv med kosacken Ivan Mazepa som
underskattades av sina samtida men som blivit en sinnebild av hur en riktig
ukrainare ska vara.
Mazepa på 10-hryvnian. En sedel med allt mindre värde. Men Mazepas kultstatus består...? |
Viktor Janukovytjs seger i presidentvalet markerade emellertid
ett skifte i ägarskapet till det historiska minnet av OUN och UPA.
Janukovytjs revansch
Janukovytj återinförde bruket av benämningen av Andra
Världskriget som “Det stora patriotiska kriget”, tog beslut om att den
sovjetiska röda fanan skulle vara den officiella flaggan att användas vid
firandet av ”Segerdagen” och anträdde en återställande minnespolitik som
innebar ett återvändande till Sovjet-symboler och en pro-rysk inriktning.
Han utsåg en ny direktör för Institutet för Nationalminnen,
Valerij Soldatenko, från Donetsk och medlem av Kommunistpartiet. Han
inställning till den stora massvälten (Holodomor)
och negativa syn på Bandera och UPA-kommendanten Sjukjevitj blev till stora
samtalsämnen bland intellektuella, journalister och politiker.
Janukovytj tog ett antal impopulära beslut. Som att,
tillsammans med Ryssland, skriva under ”Kharkivavtalet” i april 2010 vilket
förlängde den ryska flottans närvaro på Krim från 2017 till 2042. Detta sågs av
många intellektuella och politiker som landsförräderi och ett hot mot den
nationella suveräniteten. Den ryska annekteringen av Krim efter Euromajdan var
naturligtvis en aktion för att säkra denna flottas närvaro i vetskap om att den
nya regeringen mycket väl skulle kunna tänkas bryta avtalet, tänker jag.
Ukraina fick politiska fångar varav de mest uppmärksammade
var oppositionsledarna Julia Tymosjenko och Jurij Lytsenko. Korruptionen växte
och de flesta posterna inom regional administration gavs till medlemmar av
Regionernas Parti. Frustrationen växte och i synnerhet i västra delarna av
landet kände sig folk i allmänhet väldigt lite lojalitet med myndigheter då de
ledande positionerna, även i de lokala myndigheterna, oftast var i händerna på
personer från östra Ukraina. De flesta från Donetsk vilket gav upphov till
öknamnet ”Donetskklanen”.
Resultatet av den förkrossande besvikelsen över Regionernas
Parti ledde, enligt Yurchuk, till att extremhögerpartiet Svoboda kom in i
parlamentet i valet 2012. Hon poängterar här att det faktiskt var första gången
ett extremhögerparti kom in i parlamentet. Ett symptom också för besvikelsen
över politiken generellt och missnöjet med alla etablerade politiska
partier.
Det jäsande missnöjet och frustrationen skulle strax kasta
in landet i en ny revolution som även denna fick sin upprinnelse på Majdan i
Kiev. Nästa del av denna serie inlägg handlar om detta, dvs. om Euromajdan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar