Tidigare inlägg i min serie om minnet av OUN och UPA:
Jag fortsätter här min redovisning av och diskussion kring
Yuliya Yurchuks doktorsavhandling “Reordering of meaningful worlds. Memory of the Organization of
Ukrainian Nationalists and the Ukrainian Insurgent Army in post-Soviet Ukraine”
(Stockholms Universitet, Södertörn, 2014).
För den som blir sugen att läsa den finns den att ladda ned
här.
Efter att den inledande euforin efter
självständighetsförklaringen lagt sig började vardagslivet för Ukraina. Ett
vardagsliv som för de flesta inte skiljde sig nämnvärt från hur det sett ut
före självständigheten. Besvikelse, frustration och missnöje med
nationaldemoraterna började snart sprida sig. Liksom regionalism och
separatism.
Vid parlamentsvalet 1993 fick vänsterpartierna –
Kommunistpartiet som åter blev tillåtna 1993, Socialistpartiet och Agrara
partiet - 41 % av rösterna. Löften om stabilitet lockade väljare. I juli 1994
blev Leonid Kutjma - en ”röd direktör” med intressen i de tunga industrierna i
öst - vald till president. Han intog en starkt pro-rysk position och utropade
slutet på ”den Galiciska nationalismen”. Hans position har kallats för
”centristisk”, det vill säga en sorts ”mittenpolitik”, med vilket menas att han
inte hade någon uttalad riktning i varken inrikes- eller utrikespolitiken. Det
har tolkats som en önskan att bevara status-quo och behålla makten.
Kutjma höll också makten I tio år och under hans styre
genomfördes, något motsägelsefullt, en hel del reformer av betydelse för
definitionen av Ukraina som stat. Valutan hryvna introducerades, den ukrainska
konstitutionen antogs och förändringar i den nationella kalendern gav några nya
helgdagar men befäste också en del av de gamla från Sovjet-eran.
Kutjmas så kallade mittenpolitik (eller ibland multi-vektor
politik) präglade också minnespolitiken avseende OUN och UPA. Å ena sidan
började skolböckerna beskriva dem som hjältemodiga krigare för ukrainsk
självständighet jämförbar med kosackernas men å andra sidan tilläts de inte
tillräckligt med minneskulturella resurser att deras hjältestatus blev nationellt
etablerad. Kutjma agerade och uttryckte sig om OUN och UPA på olika sätt
beroende på situationen och på var i landet han befann sig. I Lviv kunde han
prisa UPA och i Donbass lovordades istället Röda Arméns veteraner.
1997 lät Kutjma bilda en speciell kommitté med historiker
som fick till uppgift att närma sig frågan om OUN och UPA och komma med sina
slutsatser om deras roll i den ukrainska historien. Slutrapporten kom inte
förrän 2005 och blev till ett konstaterande att det fick anses omöjligt att etablera
en samlad bild av OUN och UPA som kunde bli helt accepterad av alla invånare i
alla regioner i Ukraina. Än idag är också frågan om sociala privilegier till
UPA-veteraner borde vara desamma som för Röda Armé-veteraner olöst.
Regionala och lokala sentiment tycks ha varit starka krafter
och försvårat en konsekvent genomförd minnespolitik från centralmakten. I
synnerhet som oblasternas administration utses av presidenten medan de lokala
råden väljs av invånarna i oblasten/staden/byn. Detta har ibland utlöst
konflikter då den exekutiva makten (oblasternas administration) hamnar på
kollisionskurs med det regionala/lokala rådet. Det här kunde vi se ett exempel
på i vintras under oroligheter i Vinnytsya vilket jag förmodligen var ensam om
i hela Sverige att skriva om då. Kanske av det enkla skälet att ingen riktigt
förstod sig på vad konflikten handlade om. Knappt ens jag själv.
Den ukrainska ortodoxa kyrkan under Kiev-patriarkatet
(UOC-KP) intog emellertid en allt starkare position i samhället under denna tid
och allt starkare band knöts till OUN och UPA. De nationaldemokratiska partierna
stödde UOC-KP som i gengäld tog till sig de nationaldemokratiska partiernas
minnespolitik inom vilken OUN och UPA var framträdande. UOC-KP tog till sig
UPA:s soldater som sina egna martyrer och gav därmed en religiös inramning till
UPA – med element som lidande, martyrskap, offer och helighet – vilket gjorde
det lättare för människor att bortse från de mörka sidorna av rörelsens
förflutna. Den starka länken till kosack-memorabilia spädde ytterligare på
acceptansen för UPA.
Politisk kris,
formering av en ny opposition och sökandet efter nya symboler
Kutjma och hans närmaste gjorde sig skyldiga till
maktmissbruk och begränsningar av yttrandefriheten vilkt ledde till
förföljelser av journalister vilket kulminerade i en kris 1998 som splittrade
Kutjmas allians. Minnespolitiken under den här perioden (1998-2003) är alltså
starkt präglad av ”Kutjmagate”. Denna skandal handlar om Kutjmas eventuella
inblandning i bortförandet av och mordet på en journalist och sägs vara upphov
till en omorientering av den ukrainska politiken i riktning från östtillvänd
(Ryssland) till västtillvänd (EU).
Av de kassettband som framkom som bevismaterial mot Kutjma
framkom inte att någon direkt order om kidnappningen och mordet men avslöjade
dock hur korrupt hans maktapparat var och en nyformerad opposition lanserade
kampanjen ”Ukraina utan Kutjma”.
Framträdande i den opposition som bildades var Viktor Jusjtjenko med partiet Vårt Ukraina och Yulia Tymosjenko med sitt Fäderneslandsparti (Batkivsjtjina) inbäddat i valalliansen Tymosjenkoblocket. Den sistnämnda ingår som kanske är bekant i den nuvarande regeringen. Den som vill fördjupa sin förståelse för det senaste årets händelser kan med fördel börja just här.
Framträdande i den opposition som bildades var Viktor Jusjtjenko med partiet Vårt Ukraina och Yulia Tymosjenko med sitt Fäderneslandsparti (Batkivsjtjina) inbäddat i valalliansen Tymosjenkoblocket. Den sistnämnda ingår som kanske är bekant i den nuvarande regeringen. Den som vill fördjupa sin förståelse för det senaste årets händelser kan med fördel börja just här.
Bild:AFP. Julia Tymosjenko och Viktor Jusjtjenko, de ledande i kampanjen "Ukraina utan Kutjma" |
Jusjtjenko var vid denna tidpunkt chef för den ukrainska
centralbanken och Tymosjenko energiminister. De tillhörde alltså maktkretsen
kring Kutjma. Tymosjenko bröt med Kutjma i samband med ett brottsmål mot henne
medan Jusjtjenko gradvis distanserade sig från Kutjma och anslöt till
oppositionen först 2002. Deras partier formerades just före valet 2002 och
bestod av diverse nationaldemokratiska partier som alla hade sitt ursprung inom
Kutjmas maktkrets. De saknade ideologisk kärna och kan, enligt Yurchuk,
beskrivas som populistiska. Den personliga historiesynen ersatte ideologi
gjorde politikerna till “nationalister”, “kommunister”, “socialister” etc.
Detta ideologiska vakuum, populismen och den starka personkulten inom ukrainsk
politik gäller i högsta grad än idag, enligt min egen uppfattning.
Dessa nya oppositionspartier hade emellertid – eftersom de
tillhört kretsen kring Kutjma - behov av att hitta symboler för att distansera
sig från denna anknytning. Valet föll på symboler som redan var välbekanta i
det västra Ukraina. Jusjtjenko syntes allt oftare vid minnesceremonier för UPA
och dessa evenemang kom också allt oftare att tilldra sig de stora städerna
istället för, som tidigare, i huvudsak i byar och småstäder. Oppositionen mot
Kutjma växte sig allt starkare i Kiev och andra storstäder och media ägnade
stor uppmärksamhet åt den ukrainska historien, i synnerhet krigshistorien.
Den tidigare nämnda konflikten mellan de kyrkliga (ortodoxa)
patriarkaten växte sig också starkare. Yurchuk beskriver hur Moskvapatriarkatet
i tidningen Volyn beskrevs som
”femtekolonnare” som stödde en ryssvänlig politik i Ukraina. Artiklar om OUN
och UPA blev också allt talrikare i den lokala (Volynien-regionen) pressen.
Dessutom blev tonen i tidningen Volyn aggressivare.
Inte sällan med karaktären av hatspråk med anti-semitiska, anti-ryska och
anti-polska undertoner.
I ett tal vid en hearing till minne av offren för massvälten
under 1930-talet (det s.k. Holodomor)
i parlamentet 12/3-2003 kunde det låta så här (Vasyl Chervonyi,
parlamentsledamot för Rukh – ett av de tidigaste ukrainska
nationalistpartierna):
“They [Ukrainians] were doomed to death by
hunger which is a much more horrible death than the death by bullets and gas
chambers. [...] And as for the real organizers of the ethnocide of Ukrainians,
we have to take into account those who actually seized the power of leadership
of the KPSS and NKVD! Yes, the staff of the NKVD in Ukraine was composed of
more than 90% of Jews, who directly carried out the orders of their chiefs from
the Kremlin (where the percentage of Jews was no smaller). They were not
atheists. [...] They were devoted enemies of Christianity. [...] The late
professor of Kyiv University Matviy Shestopal in his book “Jews in Ukraine” on
the basis of documents proves that the genocide of Ukrainian nation was
organized and realized by Zionists. [...] I make a proposal to address the
general public prosecutor’s office of Ukraine with a request to open a case
[for recognition of the Holodomor as genocide, and also to address the
international organizations about such a recognition.]”
John-Paul Himka har skrivit en hel del om detta Holodomor och om den utbredda ukrainska
uppfattningen att judarna skulle ha skuld till denna massvält i Ukraina under
Stalin.
I nationalistiska ukrainska kretsar tals det ofta hellre om Holodomor än om Holocaust, noterar Himka. Han påpekar också hur detta kan bottna i
kampen om krigsnarrativ, som Yurchuk tagit upp som ramverk för sin avhandling
(se tidigare inlägg). Han
säger så här:
“[…] one of the problems of integrating the
Holocaust into Eastern European historical narratives is that there has
developed a very difficult relationship between the recognition of communist
and Nazi atrocities. Many on both sides seem to treat it as a zero-sum game:
the Holocaust detracts from the Holodomor and vice-versa”.
Den ena hemskheten skulle alltså inte kunna samexistera med
den andra förefaller det. Som Yurchuk påpekat (och som nämndes i förra delen av
denna serie inlägg) finns det en tendens i Ukraina att göra ensidiga tolkningar
av det förflutna och betona en berättelse som exklusivt autentisk och den enda
värd att minnas. Himka noterar också att de som vill framställa trettiotalets
svält som folkmord är samma personer som glorifierar OUN och UPA.
Jusjtjenko, med sitt behov av symboler, belönade således
denne Chervonyi postumt i november 2009 med ”Frihetsordern” som brukar
tilldelas endast de som utfört ”utmärkande och speciella handlingar för att
stärka suveräniteten och friheten för Ukraina, för att konsolidera det
ukrainska samhället, för utveckling av demokrati, socio-ekonomiska och
politiska reformer, för värnande av civila och mänskliga rättigheter”.
Yurchuk tillägger i sin avhandling att det framstår som ett
litet mysterium hur denna utmärkelses motivering korrelerar med Chernoviys tal
i parlamentet som citerats här ovan.
Kampen om minnet av
OUN/UPA inför Orangerevolutionen
Den politiska krisen 1998-2003 och anti-Kutjma kampanjen
kulminerade i presidentvalet 2004 som blev utlösande faktor för den s.k.
Orange-revolutionen.
Yurchuk framhåller också Ukrainas internatonella relationer
som en faktor för förståelsen av minnesarbetet inför Orangerevolutionen och
avser då främst de med grannarna Polen och Ryssland. Hela presidentkampanjen
2004 baserade oppositionen sina protester på en enda förenklad fråga – om
Ukraina skulle behålla sin pro-ryska orienteering eller närma sig Europa?
I förhållande till Polen handlade de tom 60års-minnet av den
ukrainsk-polska konflikten i Volynien. Den etniska konflikt som utbröt 1943
skildrades på olika sätt i Ukraina respektive Polen ur nationalistiska
perspektiv. I den ukrainska diskursen presenterades konflikten som ett
ukrainskt svar på en polsk anti-ukrainsk politik under mellankrigstiden och som
ett av elementen i den ukrainska självständighetskampen. Dödandet av polacker
benämns i denna diskurs som ”Volynien-tragedin”. I den polska diskursen
presenteras konflikten som kvintessensen av en längre tids ukrainsk fientlighet
mot polacker som kulminerade i en massaker.
Både Kutjma och Jusjtjenko hade svårt att inta en
röstmaximerande hållning i frågan om Volynientragedin. Jusjtjenko ville
framställa sig som en pro-europeisk kandidat och framstod ofta retoriskt stå
närmare den polska synen medan Kutjma i praktisk politik var den mer pro-polske
i frågan.
Oppositionen var alltså tvungen till en balansgång där deras
vilja att associeras med västvärldens värderingar och europeisk integration
omöjliggjorde öppen anti-polsk agitation medan å andra sidan deras främsta
väljarstöd fanns i västra Ukraina där minnet av OUN och UPA var betydelsefullt.
I historien om andra världskriget och UPA fann oppositionen nya hjältar som
kunde symbolisera den revolutionära stämning som rådde, vilket framför allt
gällde senare under själva Orangerevolutionen. Å andra sidan fanns risken att
oppositionen skulle kunna framställas som fascister vilket också skedde bland
annat genom att under presidentkampanjen visa affischer med Jusjtjenko i nazi-uniform.
Yurchuk påpekar här att det ändra sedan presidentvalskampanjen 2004 varit
vanligt att använda ”fascistkortet” i politiska strider.
Kutjma ville verka för polsk-ukrainsk försoning och var redo
att ge en ursäkt till Polen vilket av oppositionen framställdes som
anti-ukrainskt. I ett brev adresserat till polackerna underströk
nationalisterna att polska krav på en ukrainsk ursäkt för Volynien-massakrerna
underminerade ”Ukrainas nationella intressen”.
Rysslands roll i den
ukrainska kampen om minnet av OUN och UPA
Yurchuk hävdar att minnespolitiken rörande OUN och UPA till
stor del bedrevs i förhållande till Ryssland. I viss mån radikaliserades denna
minnespolitik som en respons på förändringar i den ryska minnespolitiken, menar
hon.
Efter att Boris Jeltsin under 1990-talet försökte inta en
anti-bolsjevikisk hållning och försökte distansera Ryssland från dess
kommunistiska arv vilket av senare makthavare (läs Putin) tolkats som ett sätt
att fjärma sig från den ryska sfären och som förräderi mot ryska intressen.
Under Putin har Ryssland sakta men säkert börjat rehabilitera sovjetarvet och
Sovjet-nostalgi har blivit en av de underliggande drivkrafterna inom rysk
minnespolitik, enligt Yurchuk.
Rysk minnespolitik förhöll sig också aktivt till vad som
hände i omgivningen, menar hon vidare. Som exempel framhåller hon hur dåvarande
ryske presidenten Medvedev i maj 2010, under Janukovytjs första tid som
ukrainsk president, besökte minnesmärket över den stora massvälten (Holodomor) 1932-33 medan han året före,
när den västtillvände Jusjtjenko var president, vägrade att infinna sig vid
denna årliga ceremoni.
I Ukraina utropade Kutjma året 2003 som “Rysslands år i
Ukraina” och tillsammans med Janukovytj beskrev alliansen med Ryssland som en
garanti för alla ukrainares välmående. Medan oppositionen, å andra sidan, indignerat beskrev denna
orientering som anti-europeisk och ett ryskt imperialistiskt hot.
Under presidentkampanjen 2004 kulminerade den pro-ryska
propagandan och presidentkandidaten Janukovytj skröt om sitt stöd från Putin
och hans kampanjmakare gjorde allt de kunde för att beskriva motkandidaten
Jusjtjenko som fascist och som en kandidat som bara representerade
nationalistidealen i västra Ukraina.
Att associera Jusjtjenko hårt till OUN och UPA blev, konstaterar
Yurchuk, ironiskt nog en strategi som slog tillbaka på Janukovytj eftersom
många väljare anammade den positiva synen på UPA som representerande
revolutionärt patos och frihetskamp.
Vilket översattes till en kamp mot oligarkväldet kring
Kutjma inklusive presidentkandidaten Janukovytj. Detta skulle visa sig särskilt
effektivt under den så kallade Orange-revolutionen till vilken vi kommer i
nästa del då perioden mellan denna revolution och Majdanrevolutionen behandlas.
Som kanske redan förefaller uppenbart finns här en genealogi klart synbar i
dagens ukrainska konflikt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar