Tidigare inlägg i min serie om minnet av OUN och UPA:
Jag avslutar här min redovisning av och diskussion kring
Yuliya Yurchuks doktorsavhandling “Reordering of meaningful worlds. Memory of the Organization of Ukrainian
Nationalists and the Ukrainian Insurgent Army in post-Soviet Ukraine”
(Stockholms Universitet, Södertörn, 2014).
Hittills har det mest varit Yulia Yurchuk som har ”talat”. I
detta sista inlägg gör jag mer egna reflektioner och funderingar över hennes
tema om minnespolitik i Ukraina.
För den som blir sugen att läsa själva avhandlingen finns
den att ladda ned här.
Det ukrainska minnesarbetet avseende OUN och UPA handlar
minst lika mycket om att glömma som att komma ihåg. Att glömma det som Yurchuk
kallar ”problematiska minnen”. Mörka delar av de ukrainska
självständighetsrörelsernas historia.
Jag läser en krönika i SvD med titeln ”Det är viktigt att påminna om glömskan”. Carl-Johan Malmberg skriver
där om hur glömska kan handla om medvetna beslut att aldrig mer tänka på något
som är obehagligt eller otrevligt. Han citerar Michel de Montaigne:
”inget lämnar ett mer
levande avtryck på minnet än försöken att glömma det”.
Yulia Yurchuks avhandling som jag nu i sju delar försökt
redogöra för och diskutera kring har fått mig att fundera över om inte den
ukrainska nationalismen har varit en kontraproduktiv kraft i den nuvarande
konflikten och hur denna syn på nationen riskerar att splittra den istället för
tvärtom.
Hade då annekteringen av Krim och det ryska underblåsandet
av separatism i östra Ukraina kunnat undvikas genom en annan ukrainsk hållning
till sitt förflutna? Nja, det vore väl förmätet av mig att påstå men det tål i
alla fall att diskutera hur spänningar och polarisering skapar en grogrund för
våld och incitament eller ursäkter för extern och intern aggression. Tillfället gör tjuven, brukar det ju
heta och i fallet Ukraina tycker jag det har en viss relevans.
Yurchuks konkluderande
anmärkningar
Yurchuk menar sammanfattningsvis att minnesarbetet rörande
OUN/UPA inte har bedrivits strikt top-down
utan snarare handlat om en process där olika nivåer interagerat och där
initiativet fluktuerat mellan nivåerna. Syftet att relatera till OUN/UPA har
skiftat beroende på kontext och situation, menar hon vidare. Vid slutet av
1980- och början av 1990-talen ett sätt att betona en kulturell frigörelse från
Sovjetunionen och kommunismen, en avsovjetisering och avkolonisering.
OUN och UPA värderades positivt eftersom de presenterats i
första hand som en integrerad del av den nationella befrielsekampen och därmed
ansågs utgöra en omistlig länk i den kedja av händelser som ledde till Ukrainas
självständighet. Yurchuk hävdar också att de tidiga nationaldemokratiska
partierna, som Rukh, parallellt med användandet av OUN/UPA som symboler också
paradoxalt nog sökte europeisk integration och stod för demokratiska värden.
Marknadsföringen av OUN/UPA ska alltså ha varit mer instrumentellt och ett sätt
att ingjuta mod i den samtida självständighetsrörelsen och att använda deras
mytiska funktion, som kulturella symboler snarare för samtiden än för det
förflutna. Detta krävde förstås ett avskalande av den historiska essensen kring
dessa rörelser och försök att fylla i med element som passade in i de samtida
önskningarna. Som att tolka OUN:s tredje kongress som ett skifte till
demokratiska värderingar (se tidigare inlägg).
Det som emellertid komplicerar det hela och som blir till
ett problem med hela OUN/UPA/Bandera-myten/kulten är att det samtidigt funnits
de som istället anammat OUN:s ideologiska och ultranationalistiska arv och vävt
in den fascistanstrukna OUN-doktrinen i sina egna politiska program. Som
exempelvis UNA-UNSO, Högra Sektorn och Svoboda. Som Yurchuk också påpekar
ligger dessa partiers uppfattning om OUN/UPA närmare historiska fakta än de
nationaldemokratiska partiernas.
Det gemensamma har dock varit avståndstagandet till
Sovjetunionen och kommunismen och en rädsla för att förlora den ukrainska
självständigheten till Ryssland, det vill säga en återgång till det gamla.
Således odlas det heroiska minnet av OUN/UPA av både den extrema högern och de
nationaldemokratiska partierna. Som symboler för skydd mot hotet mot den
nationella suveräniteten.
Det här mytiska minnet ger goda exempel och hopp inför
framtiden men, menar Yurchuk, är fyllt av fakta som negligeras, ignoreras eller
överslätas. Hon avslutar sina
konklusioner med följande:
“In search of the perfect past, though, memory
actors did not address this knowledge and even fought against the production of
such knowledge. As a result, the knowledge about the difficult aspects of the
past does not come within the realm of cultural memory.”
Nationalism och synen
nation/stat
På ett sätt är det samma nationalism som driver de ukrainska
nationalisterna som ryssarna använder när de gör anspråk på att Krim och hävdar
att de östra delarna av Ukraina naturligt hör till den ryska kulturella sfären
och därför möjligen (avseende Donetsk och Luhansk) bör tillhöra Ryssland. Den
nationella tillhörigheten knyts i den här logiken till etnicitet och språk. På
så vis underminerar också den ukrainska nationalismen möjligheten att ena
landet inom de gränser som nu gäller och som ses som historiska för den
ukrainska nationen. Idén om ett ”rent Ukraina” och exempelvis utspelet under
våren 2014 – efter Euromajdan – att nedgradera det ryska språkets status spelar
den ryska logiken i händerna. De etniska ryssarna och ryskspråkiga i öst blir
därmed inte en del av nationen och i förlängningen staten Ukraina. När staten
definieras som nation finns en möjlighet att göra invändningar mot
gränsdragningen enligt den uppfattning om nation som innefattar idén om
kulturell och språklig homogenitet.
Att så reservationslöst omfamna minnet av OUN och UPA och
Bandera-kulten som den ukrainska regeringen har gjort (med ett avbrott vid
Janukovytjs styre) åtminstone sedan Orangerevolutionen och Jusjtjenkos
presidentskap ser jag som problematiskt för Ukrainas framtid. Den här typen av
minnespolitik och institutionalisering av den bedrivs också mycket aktivt av
den nuvarande regeringen och president Porosjenko. Nyligen utfärdade den senare
ett dekret för inrättande av en ny helgdag ”Day of Defender of Ukraine” att
ersätta en helgdag som ärvts från Sovjet-eran. Tillägnat UPA och kopplat till
en religiös helg, Pokrova, vilket
vittnar om den religiösa kopplingen till OUN och UPA som Yurchuk noterar i sin
avhandling och som jag tagit upp i tidigare inlägg.
Egen bild: Spår av nationalism... |
Ett odlande av en nationalism där etnicitet och språk är den
huvudsamkliga essensen tillför samma sorts argument för att dela Ukraina som
för att ena det. Ryska intressen av polarisering för att slita landet i två
delar gynnas av den här typen av resonemang. Att exploatera denna etniska skillnad i
befolkningsgrupper regionalt ligger i ryskt intresse och därför blir hyllandet
av OUN och UPA alldeles särskilt kontraproduktivt för den som önskar ett helt
och enat Ukraina. Att fascistiska och ultranationalistiska rörelser ägnar sig
åt denna Bandera-kult är inte förvånande men den ukrainska centralregimen bör
göra allt för att distansera sig om den ska ha någon som helst möjlighet att
hålla ihop landet.
Fascism och
anti-fascism
Som framgår av Yurchuks avhandling är temat om den ryska
kampen mot fascismen mycket verkningsfullt för att försvaga den ukrainska
legitimiteten som nation och för dess krigföring mot separatisterna i Donetsk
och Luhansk. Den ukrainska regeringens institutionalisering och marknadsföring
av OUN/UPA som sker parallellt med exempelvis högerextrema marscher där
hyllande av samma rörelser och personer (Bandera, Shukevitj) förekommer ihop
med hyllandet av SS-divisionen Galicien och ett ”ariskt rike”. En koppling som
ständigt återkommer och framhålls av ryska politiker och i rysk media där den
ukrainska centralregimen påstås vara kontrollerad av högerextrema krafter.
Temat är som sagt effektivt eftersom det finns en sanning i
påståendena som inte kan förnekas även om betydelsen överdrivs och överbetonas
i den ryska propagandan. En intressant notering i det sammanhanget är också den
vänskapliga ryska inställningen till högerextrema partier i Europa. Den ryska
anti-fascistretoriken och upprepandet av narrativet om en kamp mot fascismen
framförs alltså parallellt med att Putins Ryssland har en mängd supportrar
bland högerextrema och högerpopulistiska partier i Väst. Sympatin förefaller
inte heller ensidig.
Den folkomröstning om halvöns nationella tillhörighet som
hölls på Krim för ett år sedan erkändes aldrig internationellt. Ryssland
kallade dock till sig observatörer från Väst för att ge ett sken av legitimitet
för omröstningen. Det är en ganska intressant lista över observatörer som
bloggaren Anton Shekhovtsov publicerat av vilken det framgår att i stort sett
alla var medlemmar av antingen fascistiska/högerpopulistiska eller kommunistiska
partier och rörelser.
Just i skrivande stund hålls dessutom en pan-europeisk ”konservativ konferens” i St Petersburg där det lär förekomma diskussioner om ett stöd från
högerextrema europeiska partier för den ryska ståndpunkten i
Ukraina-konflikten.
Den stora poängen här alltså att de stora narrativen som
härrör från andra världskriget är verktygslådor som kan användas i olika syften
för att få motståndaren att framstå som skurken i den nuvarande situationen.
Anti-fascism och anti-kommunism plockas fram både när det är relevant men också
när det passar för att rama in det som händer enligt logiken i de stora
narrativen.
Historieberättaren
drar det längsta strået
Jag läste citatet av den ukrainska författarinnan under en
bilfärd från Chernivtsi till Kiev alldeles efter nyår:
http://avisensandhed.files.wordpress.com/2014/03/selfdefence.png
”Det är
historieberättaren som drar det längsta strået – spelar ingen roll om historien
är sanna eller påhittad”
Det gäller alltså att berätta, och berätta igen, och igen,
samma historia. Den minnespolitik som Yurchuk har skrivit sin avhandling om är
i högsta grad en viktig del av kampen om Ukraina. Den är i sin tur en viktig
del av de propagandainstitutioner som verkar öppet eller i det tysta i både
Ryssland och Ukraina.
Jag får en påminnelse om hur subtilt minnespolitiskt arbete
går till när jag läser i söndagens SvD om det sovjetiska Gulaglägret i Perm som
bevarats och drivits som museum av en frivilligorganisation men nu övertagits
av ryska staten för att göras mer ”objektivt”. Igor Gladnev, kulturminister för
Perm-distriktet klarlägger det hela när han säger att det är viktigt att
historien om Gulag inte ”utnyttjas mot Ryssland”. Han fortsätter:
”Vissa använder Gulag
som ett verktyg för att svärta ner Ryssland. De försöker få uppmärksamhet genom
att förvrida och överdriva det som skedde där. Många i Europa idag vägrar att
erkänna att det var Sovjetunionen som besegrade fascismen under andra
världskriget”
Problematiska minnen bearbetas för att inte störa
återupprättelsen av Sovjetunionen vars sönderfall enligt Putin var 1900-talets ”största
geopolitiska katastrof”.
Det pågår ett spel här som vi alla är en del av och som det
finns mycket stora skäl att vara uppmärksam på. Det finns alla skäl att vara på
sin vakt mot proklamationer av ”den enda sanningen” och att vara kritisk mot
nyhetsinslag på nätet där ensidigt den ena sidan utmålas som offer eller omvänt
som förövaren. Det gäller att ta del av många olika argument och berättelser
för att inte falla in i en propagandakör som tjänar syftet att splittra och
alienera två sidor från varandra. Det gäller inte bara rysk propaganda alltså
utan även ukrainsk eller sådan som produceras i västvärlden.
Det är också huvudsakligen av detta skäl som jag själv på
sistone har börjat vända mig alltmer mot forskarvärlden och akademiska
publikationer om Ukrainakonflikten istället för journalistiska publikationer
som istället bör ses som komplement till forskningen. Yulia Yurchuks arbete
förtjänar uppmärksamhet liksom flera andras. Det hon visar och som jag har
försökt förmedla är hur narrativ om andra världskrigets händelser aktivt har
använts som propagandistiska verktyg och hur minnespolitiken varit, och
fortsatt är, en viktig del av kampen om Ukraina.
Det är också därför det kan vara viktigt att bli påmind om
glömskan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar