Tidigare inlägg i min serie om minnet av OUN och UPA:
Jag fortsätter här min redovisning av och diskussion kring
Yuliya Yurchuks doktorsavhandling “Reordering of meaningful worlds. Memory of the Organization of
Ukrainian Nationalists and the Ukrainian Insurgent Army in post-Soviet Ukraine”
(Stockholms Universitet, Södertörn, 2014).
För den som blir sugen att läsa den finns den att ladda ned
här.
Monument som
katalysatorer för minnen
Yurchuk har knutit sin avhandling kring monument över OUN
och UPA och de ceremonier och ritualer som utförts i anslutning till dem. Det
politiska spelet kring uppförande av monument eller förflyttning eller
nedmontering av befintliga monument visar hur en kulturell och politisk process
är verksam och i olika tidsperioder ger monumenten ett ”politiskt liv” och
olika laddning och betydelse.
Yurchuk har intresserat sig mest för monuments uppfyllande
av sin funktion som metaforer för nationellt liv eller platser för speciella
evenemang. Monumenten har tjänat som entré till diskussioner om minnet och ses
som katalysatorer för minnesprocesser.
Hennes studie av monument har också inbegripit en del som
uppförts eller nedmonterats på senare tid vilket har utlöst en mängd
diskussioner i press, stadsråd och nationella parlamentet och tillfört mycket
material som säger en hel del om det politiska spelet i Ukraina. Monumenten
relaterar således till historien, menar hon, inte bara genom den historia de
representerar utan och den historiska kontext i vilken de uppfördes samt deras
egna ”livshistorier”.
Monument gör oftast anspråk på att representera ett
gemensamt minne som markerar ett gemensamt ideal och det blir därför möjligt
att genom monumenten analysera själva nationen och på samma sätt hur samhället
förändrats genom att se hur monumentens mening förändrats.
Jag har själv på mina resor i Ukraina noterat hur monument
har utgjort centrala platser för människors bearbetning av aktuella händelser.
Hur ukrainska flaggor och andra symboler pryder statyer av gamla poeter eller
krigshjältar. Monumenten blir altare vid vilka människor nedlägger sina ”offer”
för att besvärja den nationella eller personliga krisen.
Vid mitt första besök i Ukraina (Lviv) slogs jag av den
ständiga närvaron av nationalistiska motiv, flaggor och nationalromantiska
statyer och minnesmonument över inte minst nationalpoeterna Ivan Frank och
Taras Schevchenko som tycks ha minst en plats i varje betydande stad.
Egen bild: Ivan Frank-monumentet på Lychiakiv cemetery. Rikligt prydd med blommor och de ukrainska färgerna gult och blått. Minnesvård av en nationalpoet och kanske en besvärjelse i kristider. |
Sovjetiska
krigsmonument och monument över UPA och OUN
Krigsmonument fyller dubbla funktioner av att vara en viktig
del av det sorgearbete som krig ger anledning att gå igenom men samtidigt också
som uttryck för nationalism. Det nationella narrativet förankras genom
krigsmonumenten, som Yurchuk formulerar det.
Ukrainas kluvenhet kan iakttas genom monumentens olika
berättelser och deras egna “livsöden”, vilket vi ska komma in på mer i detalj i
senare delar. Det sovjetryska minnet av kriget är fortfarande i högsta grad
närvarande i Ukraina men har undan för undan fått maka på sig för det ukrainska
behovet av att uttrycka sitt eget nationella minne. Raserandet av sovjetiska
monument blir symbolhandlingar i den ukrainska nationens frigörelse. Låt vara
att det kanske oftare handlar om att välta Lenin än ryska soldater.
I Sovjet växte krigsmonument upp som svampar efter 2vk. Yurchuk
understryker hur fundamentalt detta krig varit i den sovjetiska mytologin. Den
stora segern över Nazityskland blev en grundsten i bygget av Sovjetunionen och
för dess existensberättigande. Ett legitimitetsbevis som byggde på berättelsen
om kampen mellan fascism och antifascism. En berättelse som återgavs om och om
igen och i krigsmonumentens utbredning fick sina fysiska gestalter. För många
inom det sovjetiska imperiet innebar dock Sovjets antifascistiska seger också
början på en ockupation vilket i allra högsta grad gäller för Ukraina.
I det självständiga Ukraina fanns således ett oerhört behov
av att hävda sin självständighet och distansera sig till den sovjetiska
versionen av krigsminnet. Nya monument uppfördes och tillägnades den ukrainska
nationaliströrelsen. Den nya dimension som krigsmonumentens militaristiska
entonighet tillfördes de som tillägnades OUN och UPA, menar Yurchuk, var att de
alla presenterades med klara religiösa symboler.
Minnesceremonier och högtidsdagar för OUN och UPA infaller
ofta på religiösa helger och präglas av ritualer lånade från den religiösa
sfären. Präster närvarar som regel alltid och monumenten pryds av kors och inskriptioner
med böneord.
Berättelserna om hjältar och offer återges genom och i
anslutning till monumenten. Ett av de monument som gav Yurchuk inspiration till
ämnet för sin avhandling var det över Dmytro Klyachivsk, kanske mer känd under
sitt alias Klym Savur. En legendarisk befälhavare i Volynien för OUN:s
Banderafraktion och sedermera UPA som betraktas som nationalhjälte. Hans minne
vårdas nu vid monumentet i Rivne. Att han också sägs vara ansvarig för massakrerna
på polacker i Volynine mellan 1943-45. Den mörka delen av hans historia glöms
bort eller förnekas.
Bild: Welcome to
Ukraine. Klym Savur, UPA-hjälte eller bödel?
|
I Luhansk däremot står ett monument över UPA:s offer. Det
vill säga de som dessa nationaliströrelser dödade. Att det står i Luhansk har
emellertid inte så mycket att göra med att staden skulle ha plågats nämnvärt av
dessa rörelser under kriget (de lär inte ha opererat alls i regionen) utan en
politisk markering i kampen om det ”rätta” minnet av kriget. Det avtäcktes 2010
efter initiativ av den lokale politikern Arsen Klinchaev som lär ha sagt att
minnesmärket var nödvändigt för att lära alla om UPA:s grymhet. En plakett på
monumentet visar en duva genomborrad av en svastika. Antifascismen mot
fascismen. Så är också det dominerande ryska narrativet om kriget som nu rasat
i över ett år efter att just regionen Luhansk utropat sin självständighet vid
sidan av Donetsk.
Bild: Wikipedia.
Monumentet i Luhansk till minne av UPA:s offer. I ivern att påminna om att
sanningen inte får glömmas glöms lite av sanningen bort...
|
I nästa del av den här sviten inlägg är det hög tid att
komma närmare inpå själva nationaliströrelserna OUN och UPA. När, var och hur verkade de och
vad har de för problematiska minnen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar