måndag 27 februari 2012

Bio-bananer och PR-påtryckare

I dagarna gick Fredrik Gerttens film ”Big boys gone bananas” upp på svenska biografer. Hans förra film ”Bananas”, om nicaraguanska fruktarbetare som skadats av växtgiftet DBCP, blev föremål för förtalsanklagelser från Dole. En smutskastningskampanj inleddes mot filmen och Gertten och det är det som hans nya film handlar om. Dole lade till slut ned stämningsansökan och dömdes själva för ett par månader sedan till skadestånd av en amerikansk domstol. I en ledare i dagens Aftonbladet skriver Eva Franchell att han ”räddades av journalister”. Det förefaller vara en beskrivning som kanske lite väl skönmålar journalistkåren.

Däremot gick faktiskt politiker ur alla partier i spetsen för protester och dessutom företag som hamburgerkedjan Max och Ica. Naturligtvis fanns det journalister som vände sig emot Dole eller ignorerade PR-byråernas påtryckningar, men SvT lyckades Doles PR-firma Gibraltar Associates påverka. När en intervju med Gertten sändes blev reportern kontaktad av PR-firman och tre dagar senare sändes en ny intervju med filmaren där fokus riktades mot förtalsanklagelserna och Doles VD Michael Carter fick utrymme i en telefonintervju.

En del menar också att största anledningen till att Dole lade ned åtalet mot Gertten var oron för att kampanjer i sociala medier skulle kunna föras emot dem. Bloggare och facebook-grupper kan alltså utöva ett tryck på företag när de professionella journalisterna blir skrämda eller okritiskt refererar PR-material. Det var ju också en skånsk bloggare som reagerade mot att hamburgerkedjan Max sålde Dole-frukt. Medierna hakade på sedan och Max fann det förstås mer fruktbart (kunde inte låta bli) att klippa av banden till Dole hellre än sina matgäster.

Att lyfta journalistkåren till skyarna som de stora hjältarna bakom Doles nederlag gynnar knappast heller filmaren Gerttens poäng med sin nya film. Nämligen att peka på PR-byråernas makt över det fria ordet. I en DN-intervju 29/11-2010 säger Gertten:

”En sak vi upptäckt under den här resan är hur mycket svagare medierna och journalistiken blivit i relation till pr-byråer till exempel”.

Det visade sig att svenska medier stod emot påtryckningarna betydligt bättre än exempelvis de amerikanska, som hotades med annonsbojkott av Dole. Men kommer svenska medier att kunna hålla detta immunförsvar intakt när annonsintäkterna blir allt viktigare? Det är den debatten som borde ta fart med avstamp i Gerttens nya film. Någonting säger mig att de stora svenska mediehusen kanske är mindre intresserade av att föra den.


Andra bloggare om ”Big boys gone bananas”:

http://konstpretton.se/2012/02/24/doc-lounge-daskar-till-daliga-dole-med-utmarkta-big-boys-gone-bananas/

http://csripraktiken.se/2012/02/24/jonathan-sundqvist-pr-byraerna-har-allt-pa-att-vinna-pa-mer-transparens/

http://gunnosandahl.wordpress.com/2012/02/15/bananas-4/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar