torsdag 12 december 2019

FINLANDS PRESIDENTER – Del 9. Carl Gustaf Emil Mannerheim 4


Jag fortsätter här med min serie inlägg om Finlands presidenter. Berättelsen om Finlands presidenter säger oerhört mycket om Finlands historia som självständig nation. Därför har jag nu inlett en serie inlägg om dem, men bara fram till och med Mauno Koivisto eftersom jag ser Sovjetunionens fall som en milstolpe i Finlands historia. Det var just han som fick hantera övergången från den s.k. vänskapspakt som Finland tvingades teckna med Sovjet efter förlusten i andra världskriget.

Det första inlägget handlade om Finlands första president Kaarlo Juho Ståhlberg. Det andra om Lauri Kristian Relander. Det tredje om P.E.Svinhufvud. Det fjärde om Kyösti Kallio. Det femte om Risto Ryti. Det sjätte om Mannerheim – första delen. Det sjunde om Mannerheim - andra delen. Det åttonde om Mannerheim – tredje delen.





Denna gång handlar det än en gång om Mannerheim. Jo, han använde själv bara efternamnet när han undertecknade avtal och andra handlingar. Med aristokratisk självsäkerhet tyckte han väl att det räckte. Mannen är en myt och en ikon inom finländsk politik och militärhistoria, om än också omstridd. Det går inte att hålla en presentation av denne mytomspunne man utan att det blir långt. Jag har därför delat upp den i fyra inlägg.

Det första handlade om ungdomsåren och tiden före, under och strax efter inbördeskriget 1918. Det andra om mellankrigstiden till strax före andra världskriget. Det tredje behandlade hans gärningar under Vinterkriget och Fortsättningskriget, tiden som president samt de sista åren i livet. Denna sista del är en reflektion över personen Mannerheim. Fakta och myter. Slaktare eller hjälte?





Mannerheim som person, hjälte eller slaktare?

”Det finns människor som nationen har användning för endast i nödens stund. Då faran är överstånden skjuts de åt sidan eller drar sig självmant tillbaka. Mannerheim var en sådan människa” (Erik Heinrichs om sin vän, citerad Stenbacka s 9).

Det har ägnats många spaltmil på att försöka reda ut vad Mannerheim egentligen hade för åsikter och vad hand stod för. Ikon och hjälte eller konservativ ”slaktare” på gränsen till nazist? Finländsk tv gjorde för ett antal år sedan en opinionsundersökning om vem som är Finlands mest framstående person genom tiderna. Mannerheim vann överlägset. Det betyder dock inte att han är populärast genom tiderna. Sin insats under andra världskriget är det få som velat ta ifrån honom. Men i övrigt haglar olika omdömen kring hans personlighet. Det är ömsom vin och ömsom vatten.

Henrik Meinander framhåller också det märkliga faktum att inget komplett och empiriskt noggrant dokumenterat vetenskapligt verk har författats av finländska forskare (Meinander b s 277). En förklaring, tror han, är att Mannerheims 1900-talshistoria varit så omfattande att även kortare perioder och skeenden har varit nog krävande att ta sig an (Meinander b s 278).

Rent allmänt har de svenska skildringarna av Mannerheim lyft fram hans kontakter och band med Sverige medan man i Ryssland gärna lyft fram hans liv och roll i kejserliga Ryssland (Meinander b s 280). På motsvarande vis ha de finska forskarnas studier koncentrerat sig på den ” den stora patriotiska berättelsen” om Finland. Mannerheims starka svenska och ryska kopplingar har då ofta förträngts eller beskrivits som ”bekymmersamma” avvikelser från den patriotiska berättelsen (Meinander b s 281).

Under senare år har också en mängd bidrag till myten om Mannerheim tillförts inom olika delar av kulturlivet. En flora av gestaltningar som rört sig mer kring fantasier och myter har framförts och rört sig kring så vitt skilda teman som Mannerheim som ”ryttare och krigare, gourmé och vinkännare, dandy och kvinnokarl, homosexuell och ryss, kosmopolit och resenär, eller retoriker och mästare på kärnfulla uttryck” (Meinander b s 291-292).


Men vi börjar väl med att sortera ut några av alla omdömen om Mannerheim som förekommer i olika publikationer.


Omdömen och karaktärsdrag – myt eller verklighet?

Jörn Donner är en av alla som försökt ringa in något av Mannerheims personlighet. Det blir en ibland lite motsägelsefull bild vilket är typiskt för denne svårgripbare och mytomspunne man. ”Mannerheim var och förblev en 1800-talsmänniska”, ”otänkbar” i nuets Finland, men ”i de senaste nittio årens finska historia är han en nödvändighet”, menar han (Donner s 74 & s 103). ”Ridderlig” var ett av Mannerheims favoritadjektiv (Meinander b s 32). Jag själv undrar följande: Ville han vara en riddare? Han var av adlig börd; valde kavalleriet trots att det började bli en omodern vapengren; divalater; aristokratisk hållning och arrogans; chevaleresk mot ”sköna damer”; kavaljer och charmör; hedersuppfattning; plikttrogen; äventyrare; äregirig; orädd i stridens hetta. En riddare helt enkelt. Otidsenlig och en man ur en svunnen tid redan i sin medelålder.

Andra omdömen som Jörn Donner strör ut i sin ganska underhållande och annorlunda biografi Anteckningar om Mannerheim är att Mannerheim var anspråksfull och självmedveten, hade en ”bristande vilja att delegera beslut” och i sitt arbete var han pedant, säger Donner (Donner, s 16, s 128 & s 131).

Som många andra nämner Donner också att Mannerheim var noga med sitt yttre men också med umgängesformer och med att passa tider. Allt hade sin plats på arbetsbordet, pappren i god ordning. På skrivbordet skulle varje morgon i ett glas finnas vässade pennor med spetsen uppåt. Måltidsrutiner var noga utformade och skulle följas. Varje dag under kriget gick han 12.30 från högkvarteret i St Michel till restaurangen för lunch (Stenbacka s 65). Punktligheten var något han var särskilt noga med när det gällde andra och mången underlydande lär ha fått skrapor för bristen på sådan. En adjutant som kom för sent fick känna på hans temperament: ”Endera skaffar adjutanten sig en ny klocka eller så skaffar jag mig en ny adjutant” (Stenbacka s 66).

Han var också ”långsint och hade svårt att medge att han ibland hade fel” (Donner, s 135), hävdar Donner. Paasikivi, som tog över som president efter Mannerheim, ogillade tonen i Mannerheims memoarer. Bland annat ansåg han att Mannerheim tyckte att han ”haft rätt och alltid rätt”. Donner kommenterar lite vitsigt att det var ett omdöme som säger mer om Paasikivi eftersom han ”ansåg att han alltid haft rätt” (Donner, s 61). Enligt Paasikivi var Mannerheim också ”mycket äregirig, egenkär och egocentrisk” (Meinander b s 268).

Barndomshistorierna varierar lite från bok till bok vilket kan tjäna som en varning om alla bevingade ord och anekdoter. Hur många är helt sanna? Ett exempel är ur Dag Sebastian Ahlanders biografi som i Björn Stenbackas insamlade anekdoter har en avvikande bakgrundsberättelse. Mannerheim-citatet som båda återger är ofta anlitat för att antyda att han kanske redan i barndomsår haft sin framtida karriär i tankarna: ”Jag heter Mannerheim och är general för första klassen”. Hos Ahlander säger pojken Gustaf detta till en ”besökare” av skolan. Medan han i nästa mening berättar om hur Gustaf nästan blir överkörd av en droska under ett snöbollskrig. I Ahlanders story är poängen att han fortsätter snöbollskastandet, får in en träff på motståndare och säger ”Där fick du!”. (Ahlander s 23). Hos Stenbacka är det pojken Gustaf som under ett snöbollskrig rusar ut i gatan och nästan blir överkörd av en hästdroska och slänger ur sig sin kommentar till droskkusken (Stenbacka, s 13).

Hur som helst var han omvittnat odisciplinerad som barn och blev relegerad från två skolor under sina barn- och ungdomsår. Att pappan tillsammans med sin älskarinna rymde från skulder redan när Gustaf var helt liten och att mamman sedan dog under hans tonår torde ha varit faktorer som gjort honom till lite av en rebell med självhävdelsebehov. Mobbad och mobbare enligt en del modernare skildringar, speciellt den av Teemu Keskisarja (i sin bok Hulttio, på svenska ungefär ”Slyngeln”). I småskolan kallades han för ”Vildbocken” (Blomster s 13). Han var snar att utmana faror och hoppade vid ett tillfälle mellan bjälkarna på ladugårdstaket, föll i golvet med långvarig konvalescens som följd (Blomster s 14).

Mannerheim hade omvittnat god fysik men ägnade sig inte i hög utsträckning åt någon idrott, såvitt jag kunnat utröna. Däremot blev han under sin militära ungdom mycket fäst vid och hade god hand med hästar. Snart också en ypperlig ryttare, rentav i världsklass, och vann många priser vid ryttartävlingar under tiden i St. Petersburg. Han ägnade sig också gärna åt jakt men helst utomlands, exempelvis i Indien där han jagade tiger från elefantrygg (Ahlander s 147). Mannerheim hade, som Donner påpekat, varit omöjlig idag.

Av G.A. Gripenbergs personskildring framstår två drag som utmärkande. Dels behovet av minutiös ordning och reda samt det starka intresset för människors yttre egenskaper och kommunikation (Meinander b s 268). Gångstilar, sätt att tala, röra sig och gestikulera intresserade honom mer än normalt. Så som man granskar hästar granskade han också människor, antyder Meinander (Ibid).

Han var liksom sin far slösaktig med pengar. Generös både mot andra och sig själv, så att säga. Han var också i stort sett utblottad vid sin död och levde på lån från sin sista älskarinna, grevinnan Gertrud Arco (f.ö. dotter till Marcus och Amalia Wallenberg). Hon krävde sedan dödsboet på tvåhundra tusen Schweizerfranc för utlägg hon haft för honom men beviljades knappt en tredjedel av beloppet (Stenbacka s 126).

Bild: Fotograf (för mig) okänd. Mannerheim naken till häst. Inte den bild han ville ha av sig själv.



Image – bilden han ville ha av sig själv

Myten om Mannerheim odlades till stor del av honom själv. Han gav i princip aldrig intervjuer och ville helst styra vad som skrevs om honom (Donner s 14). Han, och lojala personer i hans närhet, var noga med att putsa bilden av honom utåt. Det fanns under andra världskriget bilder av honom med alla sina ordnar i den nazityska propagandatidskriften Signal. De tyska ordnarna blev senare bortretuscherade. Hans högkvarter släppte bara bilder som han själv godkänt till pressen. Bland annat var fotot (se ovan) av honom spritt språngande naken på en häst en av de som aldrig släpptes offentligt.

Offentliga uttalanden spreds oftast i form av dagordrar (Donner s 63). Asketismen avseende offentliga uttalanden var knappast tecken på blyg tillbakadragenhet utan snarare på en man som vårdade sitt yttre och var lika mån om bilden av såväl det yttre som hans inre. ”Ensamvarg” är det flera som satt som rubrik för honom, påpekar Donner (Donner s 86). Kanske var det något han var nödd och tvungen att bli som 15-åring i rysk kadettskola, utan föräldrar närvarande och på främmande ort? Det har i alla fall bidragit till mystiken kring honom. Hans innersta tankar fick vi kanske inte ens riktigt ta del av i de memoarer han författade i slutet av livet? Spelade han offentligt bara en roll? Med sin vanliga pedantiska omsorg och aristokratiska kyla gjorde han det i så fall skickligt. Ahlander skriver även han att vi vet väldigt lite om hans tankar, åtminstone under tiden efter inbördeskriget. Han framstod som ”gåtfull” vilket dels kan ha berott på att han inte behärskade vardagspolitiken och inte ville träffa fel men också på att han visste ”värdet av att vara otillgänglig” (Ahlander s 149). En ganska träffande kommentar när det gäller Mannerheim, tror jag själv.

Jörn Donner kallar också Mannerheim för ”landets främste skådespelare” eftersom han lyckades ”förvandla tre kontroversiella skeenden till seger och ära för sig själv” (Donner s 12). Det handlar då förstås om inbördeskriget, Vinterkriget 1939-40, samt Fortsättningskriget 1941-44. En seger och två förluster. Men personliga segrar i Mannerheims ögon genom att inbördeskriget kallades Frihetskriget och förhindrade att landet blev bolsjevikiskt och senare tysk monarki (vilket väl snarare hade med världskrigets utveckling att göra, tänker jag själv). Vinterkriget för att Finland så länge stod emot övermakten. Fortsättningskriget för att han såg till att avsluta det i rätt ögonblick.

Pedanten som är mån om sitt renommé och sin image ser vi också i arbetssättet med memoarerna och den noggrannhet med vilken han valt ut vad som ska vara med och inte finnas med. Meinander hävdar att han i praktiken hade sin gamle generalstabschef Erik Heinrichs och översten Aladar Paasonen som spökskrivare. Han ska också ha dikterat sina minnen för en svenskspråkig sekreterare (Meinander b s 258). Slutligen fick bibliotekarien Emerik Olsoni bearbeta texten språkligt och stilistiskt och dessutom skrev två kapitel (Asienresan och presidentskapet). Mannerheim själv gick sedan igenom manuskriptet och gjorde ett flertal justeringar innan det gavs ut i två band 1951. Det ska också nämnas att han tog bort en del utfall mot Sverige och andra länder på inrådan av sin gamle vän och släkting G.A. Gripenberg samt Carl Enckell och Paasikivi som fick ta del av manuskriptet (Meinander b s 259).

Två linjer han drev genom memoarerna var dels en vädjan till Väst att ge Finland fortsatt stöd för att stå emot trycket från Sovjetunionen samt också en uppmaning om nationell enighet (Meinander b s 260). Det han inte nämner, eller bara helt flyktigt vidrör, var misslyckandet i intagningsprovet till ryska krigsakademin; sitt äktenskap med Anastasia Arapova; sina döttrar; samt Tysklands betydelse för utvecklingen både i inbördeskriget samt Fortsättningskriget (Meinander b s 261-262).


Finsk, svensk eller kosmopolit?


Som symbol för Finland skulle man kunna ana att han också kände sig som genuint finsk. Kjell Blomster hävdar att han ”främst kände sig som svensk”, vilket inte stämmer med hans egna ord (Blomster s 27). Mannerheims finska var tämligen rostig när han kom till landet 1917 efter 30 år i rysk militär tjänst. Han tog privatlektioner och sägs ha talat ganska hygglig finska vid krigsutbrottet 1939. Själv redogjorde han för sin ståndpunkt i språkfrågan så här: ”Själv har jag aldrig, trots mitt svenska modersmål, haft någon känsla av avstånd från mina finsktalande landsmän och jag har alltid kallat mig, och kallar mig än idag, finne” (Stenbacka s 61). Han lär inte heller ha gillat termerna finländare och finländsk (Ibid).

Men vilken identitet kände han sig mest bekväm med, denne ryskuppfödde, svensktalande finländare som tillbringade många år utomlands och i Schweiz i synnerhet? Donner vill kalla honom ”svensktalande finne” men också ”både kosmopolit och finsk nationalist” (Donner s 18 & s 20).

Kanske utvecklade han en förmåga att skapa sig ett hem vart än han kom? Därtill tvungen redan i skolåldern vid olika internat. Kanske hade han helt enkelt svårt att slå sig till ro även om han vid minst ett par tillfällen sagt att detta var just hans avsikt att göra innan nya plikter kom i vägen för det? ”Mannerheim kom aldrig hem”, skriver Donner (Donner s 79). Med vilket han menar att han aldrig levde något stillsamt vardagsliv. Det blev istället decennier av kringflackande liv med olika bostadsadresser. Under krigsåren 1939-44 ofta i högkvarteret i St. Michel eller på sin egen tågvagn. Hur många nätter tillbringade han i den smala fältsäng som finns att beskåda i muséet vid Brunnsparken, ett av hans ”hem”? Hemma kunde annars varit i St Petersburg, Warszawa, Hangö, Ekudden, Clinique Val-Mont. ”Egentligen var han hemlös överallt, säger Donner (Ibid).


Kvinnokarlen Mannerheim

”Han visste hur kvinnor skulle tas”, var ett vanligt omdöme (Ahlander s 145). Ryktet som kvinnokarl omgav honom ända in i döden men faktum är att han inte kunde hålla ihop ett äktenskap eller en fastare förbindelse utan umgicks med många och på ett till synes ytligt vis som inte inkräktade på hans integritet och självpåtagna image som behärskad och balanserad aristokrat. Kylig var ju omdömet från flera av hans älskarinnor som ändå trivdes i gentlemannens sällskap. Det torde snarare vara så att Mannerheims förhållningssätt till kvinnor måste beskrivas som komplicerat.

Enligt Blomster hade han i alla händelser, under sin tid i St. Petersburg i början av 1890-talet, skaffat sig dåligt rykte för sina kvinnohistorier och blivit ett samtalsämne i societeten. Han blev också uppkallad till allvarligt samtal med ordföranden för Chevaliergardets officerskår om saken (Blomster s 45). En av alla kvinnor kan ha varit tsar Alexander III:s dotter Olga som besökte honom flera gånger under åren och till och med vid stationeringen i Polen (Ahlander s 54). Han gifte sig emellertid (rikt) med adelskvinnan Anastasia Arapova 1892 men höll under äktenskapet flera olika älskarinnor, gärna grevinnor, och hustrun svarade med att flörta med andra män (Blomster s 50). Kvinnohistorierna och otroheten var ett av de främsta skälen till att de skildes åt. Äktenskapet slutade 1902 med inofficiell äktenskapsskillnad men han begärde inte skilsmässa förrän 1918 och den gick igenom rättsligt först 1919. Om Mannerheims privatliv finns emellertid inte många säkra källor. Enligt Mannerheim-forskaren Stig Jägerskiöld var materialet om privatlivet ”otillräckligt” och i synnerhet gällande perioden i Ryssland (Blomster s 54). Mycket kan alltså ha handlat om rykten, som det ju var gott om i St. Petersburgs societetskretsar.

Han hade hur som helst ett påtagligt intresse för kvinnor. Helst yngre som det förefaller. Ett av få tillfällen när Mannerheim ser glad ut på foto är från ett tillfälle i augusti 1919 då han uppvaktades med blommor av en grupp kvinnliga studenter i Hangö (Stenbacka s 37). Om den fem år yngre polska grevinnan Maria Lubomirska, som länge var en annan av hans affärer som sprack, lär han ha sagt att han inte ville vara ”make till en gammal mormor” (Stenbacka s 36).

Han kunde ibland ändå sprida komplimanger omkring sig, såväl direkt till föremålet för sin beundran som om sina kvinnor inför vänner och bekanta. Av kommentarerna att döma var han särskilt svag för vackra ögon. Ett förhållande hade han med franska grevinnan Jeanne de Salvert på 1920-talet. Efter en resa de gjort till Nordafrika tillsammans fick han frågan vilket som varit den främsta sevärdheten och lär ha svarat: ”Grevinnan de Salverts ögon” (Stenbacka s 36).

Passionerad lär han dock inte ha varit. Enligt Teemu Keskisarja var han ingen romantiker ”som sjunger serenader till sin stora kärlek” (Artikel Ehrstén). Keskisarja ser istället hur han formats till ”en hård ung man som får lära sig att klara sig själv” när mamman dör då Gustaf bara är 12 år gammal. Pappan lämnade hemmet innan dess och Gustaf blev beroende av förmyndaren morbror Alberts goda vilja. ”Det som sker är att Mannerheim gör ett medvetet val och väljer bort människorelationer”, säger Keskisarja (Ibid). Han bestämmer sig för att bli soldat och att i fortsättningen av sitt liv ”inte att släppa andra människor nära sig” (Ibid).

Under en avstickare till Nice träffade han Alla Nazimova som var bättre känd som Pola Negri och en storstjärna i Tyskland men med en just påbörjad karriär i Hollywood där hon fick spela mot Rudolf Valentino i Kameliadamen. De hade en kort romans och trivdes ihop men hon gav i ett brev uttryck för en liten, men väsentlig, anmärkning på hans karaktär: ”[…] i din själ finns lite kall snö från Finland, som jag har svårt att tina upp” (Stenbacka s 36).

Maria Lubomirska i Warszawa har också hon skrivit om en ”rustning” som hon upplevde att Mannerheim bar på och som inte lät ”något personligt och levande synas”. Detta trots en ganska känslofull ton i breven de skickade varandra. Hon beskrivs för övrigt ofta som älskarinna, men kanske var hon bara brevvän? Den öppna och förtroliga tonen förklarar Henrik Meinander dels med att det hörde till god ton i ståndsmässig brevväxling med ”älskliga ordvändningar”, samt att han var ute i världskriget. Varje brev kunde vara det sista vilket gav dem en ”extra emotionell laddning” (Meinander b s 83).

Mannerheim var däremot ett väl omvittnat gentlemannamässigt gott sällskap och en charmör med talang för såväl det talade som skrivna ordet. Han ägde många attraktiva ytliga sällskapsegenskaper och ett snyggt yttre men släppte ingen in på livet. En riddare med rustning på? Var det också därför han inte hade många riktiga vänner? 


Sällskapsmänniskan med få vänner – kylig aristokrat och gentleman eller spjuver?

Var Mannerheim en spjuver? Nja, det är i vart fall vad Björn Stenbacka antyder med titeln på sin bok ”Carl Gustaf Mannerheim – Spjuvern som blev Marskalken av Finland”. Omdömet lär dock mest anspela på barndomens och ungdomens Gustaf. Han sägs ha varit en skämtsam sällskapsmänniska i yngre år. Med tiden blev han snarare allt kyligare och korrekt och mer sarkastisk än skämtsam.

Mannerheims kalfaktor i St. Michel, Einar From, har berättat att Mannerheim aldrig skrattade. De flesta skämt han levererade hade en ”satirisk udd riktad mot någon” men ”aldrig bara glatt och skämtsamt” (Ahlander s 184). Det fick flera av hand underlydande soldater och befäl erfara. Jörn Donner menar att Mannerheim ibland praktiserade en form av ”social sadism” (Donner s 133). Klumpighet, dumhet eller oförmåga att följa det ceremoniel Mannerheim önskade/krävde kunde föranleda nedlåtande ironiska kommentarer eller ett bemötande med tystnad. Det finns gott om citat där han riktar ganska elaka anmärkningar på folk i sin omgivning. Ständiga och ibland ganska elaka anmärkningar på fetma, hållning eller på sättet att gå. Diplomaten Georg Gripenberg fick en hel lektion av Mannerheim hur han skulle bära sig åt för att få en snyggare gångstil (Ahlander s 144). ”Man kan om man vill”, var en av hans deviser och det förefaller klart att han då avsåg att det som skulle uppnås var något som tillfredsställde hans egen uppfattning om normer, utseende, levnadssätt, uppträdande eller annat (Ibid). Andra exempel är anmärkningar på general Rudolf Waldéns ”röda näsa” (Stenbacka s 83) eller om överste Kurt Bruncronas vikt (han vägde 160 kg). Vid ett tillfälle när Bruncrona frågade om han fick ta en stol och sätta sig lär Mannerheim ha svarat: ”Ta två” (Stenbacka s 104-105). Ändå hävdar till exempel Dag Sebastian Ahlander i sin biografi att Mannerheim aldrig var ”högfärdig eller nedlåtande” (Ahlander s 119).

Däremot gjorde han sällan temperamentsfulla utfall, åtminstone inte i större sällskap. Han hade han en stark självdisciplin och uppträdde ofta istället hövligt och omsorgsfullt mot andra människor, hävdar Jörn Donner (Donner s 134) vilket återigen verkar lite motsägelsefullt. Men det hör ju till personen Mannerheim att omdömen och vittnesmål om hans karaktär ibland går på tvärs. Möjligen har det att göra med att de är från olika tidsperioder i hans liv eller från personer som haft mer eller mindre bra relationer med Mannerheim.

Mannerheim var inte intellektuell har Carl Enckell skrivit om honom. Han läste aldrig skönlitteratur och kommenterade sällan eller aldrig konst eller filosofi, men däremot gärna mat. Han gillade också musik, åtminstone klassiskt och opera. Men diskussionen fördes på hans villkor och han höll gärna små föreläsningar. Några mothugg accepterades inte utan sågs ofta snarast som störande och kunde innebär en avsnäsning eller byte av samtalsämne (Ahlander s 143). På så vis kunde han i sin aristokratiska självsäkerhet uppfattas som otrevlig och taktlös.

Han hade också en tämligen ymnig alkoholkonsumtion, uppemot 3 snapsar per dag samt en öl och ett par glas vin och kanske en kvällsgrogg. Enligt Teemu Keskisarja var han under sin tid i rysk militär tjänst att betrakta som en ”suput”. Men det finns inga vittnesmål från tiden i Finland att han offentligt (eller privat) skulle ha uppträtt berusad. Däremot roade han sig med att hälla upp snapsar åt sig själv och sina middagsgäster upp till bredden av glaset, en vana från tiden i Ryssland. Den som sedan spillde fick ofta vassa skämtsamma kommentarer från honom (Meinander b s 231).

Mannerheim hade hur som helst inte många vänner. Men en nära sådan var generalen Hannes Ignatius som också är en av författarna till boken Frihetskriget 1918. En annan var Ernst Linder som, enligt Ahlander, var den som kanske kan räknas in som Mannerheims närmaste vän utav de få han hade. De hade en gemensam barndom, var stridskamrater från inbördeskriget och han motsvarade ”Mannerheims uppfattning om en gentleman”, som Ahlander formulerar det (Ahlander s 136).

Genomgående i biografierna talas om Gustafs kärlek till och goda hand med hästar, trots att han blev sparkad och avkastad många gånger. Kanske var hästarna ändå hans bästa vänner?


Krigens och fredens man

Var han då en fredens man? Känt är ju att han inför Vinterkriget 1939 hade föredragit en förhandlingslösning kring de sovjetiska kraven på Finland. Detta trots att han varit yrkesmilitär sedan tonåren? Eller kanske just därför? Tröttnade han kanske redan under första halvan av sitt liv på krig?

I ett brev till väninnan Marie Lubomirska skriver han i alla fall den 20 juli 1915: ”Jag skäms över och vämjes vid det yrke som jag utövar. Jag skäms att erkänna att det enda resultat som vi ha uppnått efter snart ett års fälttåg är att ha dragit undergång och olyckor över två olyckliga länder, Polen och Galizien, som det kommer att taga minst en generation att bota” (Citat i Donner s 28).

Mannerheim tjänstgjorde under första världskriget i ryska armén och detta lär ha gjort stort intryck på hans personlighet och tankegångar. Enligt systern Sophie som träffade bror Gustaf i Odessa 1915 hade kriget förändrat honom och gett honom en ny tyngd och ”en ton av fredslängtan och pessimism”. Han ska också ha utvecklat en ”respekt för människors religiösa utveckling” och blivit mer ”tolerant” (Blomster s 80). I början av kriget fick han rykte om sig att vara slösaktig med manskapens liv medan han senare blev försiktigare och ifrågasatte om anfall verkligen var värda offren (Blomster s 81 & Ahlander s 75).

Trots att han hela sitt vuxna liv varit en militär ut i fingerspetsarna och gjort en lång militär karriär vittnar hans agerande under andra världskriget om en försiktighet med att kasta Finland ut i krig. Vid flera tillfällen ska han ha förordat förhandlingar om fred och om undfallenhet för krav från Sovjetunionen, medveten om vad kriget kunde föra med sig för en liten nation och dess befolkning. Trots sin militära position och utbildning, sin misstänksamhet mot politiker och avsky för politiskt käbbel och rävspel, framstår han under senare år mer som en politiker med ett internationellt perspektiv än som härförare och militär strateg.

Kanske plågades han också av dåligt samvete för konsekvenserna av inbördeskriget för de tiotusentals röda krigsfångar som antingen sköts eller dog av hunger och sjukdomar i fångläger? Hans engagemang för barn (Mannerheim-stiftelsen) och Röda Korset tyder i viss mån på detta (se inlägg Mannerheim del 2).


Antisemit eller högerextrem?

Enstaka uttalanden i unga år har av en del tolkats som att Mannerheim var antisemit. Svenske Henrik Arnstad har exempelvis i en recension av Herman Lindqvists Mannerheim-biografi kallat Mannerheim för ”Nordens mini-Hitler”. Han tycker Lindqvists bok är ”beklämmande läsning”, inte minst kapitlet om Förintelsen som Lindqvist har rubricerat ”Finlands judar räddas av Mannerheim”.

Enligt Jörn Donners tolkning var Mannerheim åtminstone inte antisemit. I vart fall inte till den grad att han skulle övervägt att hjälpa Hitler med sin slutliga lösning. Att judar slogs i den finska armén, ironiskt nog sida vid sida med tyskarna, bör också visa detta. Någon större beundrare av Hitler var han åtminstone inte under senare år och han lär ha ställt undan Hitlers signerade porträtt på vinden (Donner s 65). Mest talande som bevis, menar Donner, bör nog ändå vara den ceremoni som hölls i synagogan i Helsingfors på självständighetsdagen 1944 då han överlämnade en krans med ”Till minne av de stupade judiska soldater, som i tvenne krig tappert kämpa och fallit för sitt land”. En gest som dessutom besvarades av rabbinen enligt följande: ”Finlands behandling av dess judiska medborgare under de ödesdigra åren kommer att med gyllene bokstäver upptecknas i det judiska folkets och de övriga nationernas historia såsom en ljusglimt i en mörk och bister tid och som en symbol för att lag och rätt alltid segrar över mörkrets krafter” (Donner s 93).

När tyskarna ville internera judar i Finland för vidare transport till deras läger ska han ha sagt: ”Det tillåter inte Finlands ära” (Stenbacka s 108). Avseende utlämning av judar är det riktigt att det bara var ett fåtal som, delvis i ren byråkratisk blindo, utvisades till Tyskland. Däremot fanns fångläger längst i norr som tyskarna kontrollerade och där de sållade ut judar bland de sovjetiska krigsfångarna för särskilt dålig behandling (Blomster s 187). Dessutom led alla sovjetiska krigsfångar illa i dessa läger. Enligt Arnstad ska Mannerheim ha sagt att ”den ryska befolkningen skall fängslas och sändas till koncentrationsläger". Själv har jag inte funnit källan till detta citat men Mannerheims antibolsjevism är i alla händelser oomtvistad och med emfas bekräftad av honom själv.

Mannerheim accepterade förvisso det demokratiska styrelseskicket men enligt Henrik Meinander och de flesta andra var han ”absolut ingen stor beundrare av det” (Meinander b s 270). Han var stöpt i den militära beslutsordningen som bygger i mycket högre grad på befallningar och snabba, ibland helt spontana, beslut till skillnad från demokratins jämkande, kompromissande och tålmodigt manövrerande.

Hans balansgång bland högerextrema rörelser, som Lappo-rörelsen, under mellankrigstiden reser också frågor om hans inställning till demokratiska spelregler och om hur han agerat vid en lyckad högerextrem statskupp i Finland. Planer på sådana smiddes ju under hela 1930-talet och fram till krigsslutet 1944 (se inlägg om Mannerheim del 2).


Slaktaren Mannerheim

Mest kontroversiell är han dock än idag för sin insats i inbördeskriget, eller Frihetskriget som han var mycket noga med att kalla det. Mannerheimstatyn med den ridande generalen står ungefär där han red vid segermarschen efter inbördeskriget den 16 maj 1918. Denna placering var länge omtvistad med tanke på att han då av många betraktades som ”slaktargeneralen”. Men den har fått stå orörd och inga allvarliga försök har gjorts att sabotera den.

Däremot blev statyn i Tammerfors som skulle uppföras redan i slutet av 1930-talet i stadens centrum starkt kritiserad och projektet avbröts vid Vinterkrigets utbrott för att efter världskriget återupptas. Men av hänsyn till vänsterns kritik fick statyn stå på ett skogbeklätt berg i Vehmais i östra utkanten av staden. Trots denna mer diskreta placering utsattes den för vandalisering vid ett par tillfällen (Meinander b s 288), bland annat vid Mannerheims 100-årsdag den 4 juni 1967 då den blev försedd med tjära och fjädrar (Ibid).

Till och med i St. Petersburg avtäcktes sommaren 2016 en väggskulptur av Mannerheim men fick så kraftig kritik från vänstern och från nationalistiska kretsar att den fick nedmonteras samma höst (Meinander b s 290).

För en del är och förblir han ändå ”slaktargeneralen”, eller kort och gott ”slaktaren”.

I detta sammanhang är det på sin plats att påminna om det direktiv som den 25 februari gavs till den Vita armén av Överbefälhavaren Mannerheim inför anfallet mot Tammerfors i mars 1918. Det har ibland kallats ”Nedskjutas på stället”-direktivet. Enligt detta skulle de fångar som ansågs ofarliga släppas medan de som gjort sig skyldiga till mord, sabotage och döljande av vapen skjutas på stället ”som nödvärn”. Detta gällde också personer som ertappats bakom fronten med sabotage eller som motsatte sig krigsmakten eller gömde vapen. Fiender som sträckt vapen kunde antingen tas som fångar eller skjutas. Beslutet överlämnades till närmaste befälhavare att ta på plats och ställe. Direktivet lämnade med andra ord i stort sett öppet för tolkning och bedömning och ”närmast obegränsade möjligheter” att skjuta fångar, konstaterar Aapo Roselius (Roselius s 63-64 & Ylikangas s 142). I ett brev skriver också Aatu Åkerberg, som var medlem i den rådgivande kommitté som skötte samverkan mellan det vita högkvarteret och skyddskårerna att ”direktivet för behandlingen av de gripna är redan klart. Det har sammanställts av vår Delegation och godkänts av överdomare Oscar Procopé och Överbefälhavaren [Mannerheim/min anm.]. Principen: skjuta så många som möjligt innan någon tillfångatas” (Ibid).

Mannerheim lät senare skicka ut ett telegram till befälhavarna den 26 mars som löd som följer:

”Vid Tammerfors intagning bör man noga se till att en fiende som ger sig skall behandlas som fånge och att intet dåd får smutsa ett rent anseende för det Vita Finlands armé. Det finns för närvarande i Tammerfors hundratals människor från olika ambassader i St. Petersburg, som nu själva får se hur våra unga trupper kämpar och på vars uppgifter vårt lands anseende som kulturfolk i stor grad beror” (Citerat i Ylikangas s 298).

Det visar endast att han månade om arméns rykte internationellt, inte om fångarnas liv eller tillämpning av en rättsligt korrekt behandling av krigsfångar.

Mån om sitt yttre, om bilden av sig själv inför världen lät han också, som riksföreståndare 1919, påbörja en insamling av bevis för att han som överbefälhavare för de vita styrkorna motsatt sig arkebuseringarna under kriget. Bevis som motsade detta ignorerades förstås. Den vite generalen tog heller aldrig något ansvar för terrorn och i den personkult som följde kring honom lyser frågan med sin frånvaro. I sina memoarer berör han inte heller dessa händelser med ett ord.

Mån om sitt yttre, mån om bilden av sig själv, sin image som hjälte och nationell ikon. Bilden av sig själv så som han själv ville ha den.




Eftervärldens biografier och forskning

Under det självständiga Finlands 100 år lär det ha skrivits omkring 700 biografier om Carl Gustaf Mannerheim.

Tidiga biografier i stort sett hagiografier, som Kai Donners och Herman Gummerus som utkom redan på 1930-talet (Meinander b s 273). Ett antal festskrifter i samma stil författades under hans levnad i en andra som speglade den personkult som uppstått på borgerligt håll (Meinander b s 274).

Arvi Korhonens anonymt utgivna biografi 1948 hade som primärt syfte att putsa Finlands anseende i västvärlden (Meinander b s 274).

Den tyske förbindelseofficeren Waldemar Erfurths och Helsingforssändebudet Wipert von Blücher stod för liknande skildringar av den tyska alliansen som von Blücher försåg med metaforen om drivved, att Finland viljelöst följt med stormaktspolitiska strömningar under 2vk (Meinander b s 275).
 
Erik Heinrichs skildringar som gavs ut 1957 och 1959 medgav en del av Mannerheims felbedömningar och på dessa följde flera verk där Finlands mer aktiva roll i samarbetet med Tyskland avslöjades, bland andra amerikanske historikern C. Leonard Lundins ”Finland och andra världskriget” 1958 och britten Anthony Uptons ”Finland in Crisis, 1940-41” som kom 1964 (Meinander b s 275) samt amerikanske Hans Peter Krosbys ”Finlands val 1941” som utkom 1967. I Finland var denna fråga fortfarande känslig så det är typiskt att alla dessa verk författades utomlands. Det första större verket som anslöt sig till denna kritik av ”drivvedsteorin” författades först 1986, ”Upptakten till fortsättningskriget” av Mauno Jokipii (Meinander b s 276).

En berömd biograf var Stig Jägerskiöld som gav ut åtta band mellan 1964-1981. Han höll benhårt fast vid drivvedsteorin. Han hade ensamt tillgång till Mannerheims privata korrespondens och arkiv vilket gjorde att hans verk blev uttömmande och riktgivande. Först 1994 överfördes hans material till finska riksarkivet enligt överenskommelse med Mannerheim själv som krävt att materialet skulle förseglas i femtio år (Meinander b s 276). Han hade också förstört en del material för att inte rubba den bild han själv önskade att eftervärlden skulle ha av honom. Jägerskiölds personliga beundran av Mannerheim gav också böckerna en okritisk blick som färgade alla bedömningar av hans handlingar (Meinander b s 277).

Två brittiska författare som har gjort stora biografiska verk av Mannerheim är också J.E.O. Screen samt Jonathan Clements som båda står för klart mer kritiska teckningar av Mannerheim (Meinander b s 277).

En av de mest okritiska biografiförfattarna är ryske Leonid Vlasov som mellan 1994 och 2007 publicerade ett tiotal verk om Mannerheims liv och karriär i Ryssland. De innehåller förvisso en del unikt material men också stora överdrifter eller rena falsarier och onyanserade hjälteberättelser (Meinander b s 279).

En annan okritisk biografi står svenske Herman Lindqvist för i sin Mannerheim: marsken, masken, myten (2017) som Henrik Arnstad i sin recension (se referens i min lista) kallar ett ”idolporträtt”.

På senare tid har dock ett antal finska författare stått för en betydligt mer kritisk personskildring av Mannerheim. I mina inlägg har bland annat nämnts Teemu Keskisarjas Hulttio – Mannerheimin Painava Nuoruus (2018). Han försöker utröna varför Mannerheim blev som han blev. Det vill säga, enligt Keskisarja, en ”värsting”, ”suput”, ”odåga”, samt eventuellt ”homosexuell”.

En annan kritisk biografi är Martti Turtolas Mannerheim (2016).

Av de verk jag själv använt mest i mina inlägg om Mannerheim är Dag Sebastian Ahlanders Gustaf Mannerheim den mest okritiska och väldigt trogen Mannerheims egna memoarer. Dock en välskriven biografi med intressanta detaljer. Henrik Meinanders biografi Mannerheim – Aristokrat i vadmal är däremot den kanske mest balanserade och analyserande.

Jörn Donners Anteckningar om Mannerheim är mer fritt kåserande och tämligen lättläst och underhållande, skriven på Donners lite förströdda vis.

En genomgång av Mannerheim-skildringar på scen och film finns för övrigt i Hufvudstadsbladets artikel ”Myten om Mannerheim är seg” för den som är intresserad av dessa (https://www.hbl.fi/artikel/myten-om-mannerheim-ar-seg/).





Mannerheims militära titlar och politiska poster:
General vid kavalleriet i Finlands armé (1918)
Överbefälhavare för Finlands krigsmakt (1918-19)
Finlands statschef som riksföreståndare (1918-19). Riksföreståndare var en sorts tillförordnad monark och han fick titeln i väntan på att den tyske prinsen Friedrich Karl av Hessen skulle tillträda 1918. Nu blev det ju inte så. Finland blev republik och en president valdes 1919 vilket avslutade riksföreståndarens uppgifter i den färska nationalstaten.
Försvarsrådets ordförande och överbefälhavare i krigstid (1931)
Fältmarskalk i Finlands armé (1933)
Överbefälhavare för Finlands försvarsmakt (1939-1944)
Marskalk av Finland, hederstitel (1942)
Republiken Finlands president (1944-46)





Huvudsakliga källor:
Mannerheimmuseet hemsida:
Republiken Finland igår och idag – Finlands historia från inbördeskriget till 2012, Henrik Meinander, 2012 (Meinander a som referens)
Mannerheim – Aristokrat i vadmal, Henrik Meinander, 2017 (Meinander b som referens)
Kekkografi och andra historiska spånor, Henrik Meinander, 2008 (Meinander c som referens)
Führerns trogna följeslagare, Henrik Ekberg, 1991
Svart gryning – fascismen i Finland 1918-44, Aapo Roselius/Oula Silvennoinen/Marko Tikka, 2016
Över branten – Bröder i krig 1917-1918, Annvi Gardberg, Anders Gardberg, Aapo Roselius, 2018
I bödlarnas fotspår – Massavrättningar och terror i Finska inbördeskriget 1918, Aapo Roselius, Leopard, Stockholm, 2009
Frihetskriget i Finland år 1918, Hannes Ignatius och Kaarle Soikkeli, 1924
Hufvudstadsbladet den 1/10-2016, artikel av Jonas Blomqvist, Mannerheims oroliga ungdomsår – marskalkens farmor: ”Han har en dyster framtid”
Hufvudstadsbladet den 15 /9 2017, artikel av Staffan Bruun, Värstingen som blev krigshjälte.
Databasen Krigsdöda i Finland 1914-1922:
Vägen till Tammerfors – Striden mellan röda och vita i finska inbördeskriget 1918, Heikki Ylikangas, Helsingfors, 1993
Anteckningar om Mannerheim, Jörn Donner, 2011
Gustaf Mannerheim, Dag Sebastian Ahlander, 2016
Carl Gustaf Mannerheim – Spjuvern som blev Marskalken av Finland, Red. Björn Stenbacka, 2017
Gustaf Mannerheim – Marskalk af Finland, Kjell Blomster, 2015
Marskalkens minnen, Gustaf Mannerheim, 1993, Faksimilutgåva av 1954 års upplaga
Tidningen Östnyland den 5/11-2016, artikel av Birgitta Ehrstén, Odågan som gjorde en hisnande karriär
Göteborgs-Posten den 5/9-2017, artikel av Henrik Arnstad, Beklämmande läsning om Mannerheim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar