En solig men kylig februarisöndag beger vi oss från centrala
Lviv till den lilla staden Zolochiv, cirka 6 mil därifrån, på jakt efter det
förflutna. Jag får följa med Jan Czajkowski och hans fru Ulla på deras sökande
efter släktingar till Jan. Han har aldrig tidigare besökt sin pappas gamla hemtrakter
och vet inte särskilt mycket om eventuella kvarvarande släktingar men har
anlitat Lviv Ecotours för att få stöd med chaufför/guide, Serhiy, som också
översätter och hittar i Zolochiv. Det kommer att bli en resa i sökandet efter
ett förflutet som har begravts i nya lager av historisk fernissa, som en ny
befolkning fört med sig, men också en resa i det nya och instabila Ukraina. Jans
berättelse om hur hans pappa Jozef kom till Sverige är dock mycket speciell och
spännande i sig och kräver ett visst utrymme till att börja med.
Till Sverige i ubåt
Ungefär hälften av de totalt ca 169 sjömännen begav sig dock
hem till Polen igen efter kriget, för att möta ganska osäkra öden. Den andra
hälften däremot stannade i Sverige, och bland dem Jans pappa Jozef. Han bosatte
sig i centrala Stockholm och levde där fram till sin död 1996. Till Polen åkte
han först 1963 men blev besviken över vad han såg och om jag förstått rätt blev
det hans enda besök till det gamla hemlandet. Dessutom hade den gamla hemorten
Zloczow blivit Zolochiv efter kriget och en del av den ukrainska
sovjetrepubliken. Dit begav han sig aldrig.
Här i Sverige gifte han sig och fick tre barn, två döttrar
och så sonen Jan. De lärde sig aldrig polska riktigt (fanns ingen
hemspråksundervisning då) och fick inte reda på särskilt mycket om Polen. Jozef
talade inte gärna om det gamla hemlandet. Mycket är alltså fortfarande höljt i
ett dunkel för Jan och hans systrar.
Zolochiv/Zloczow
Vad Jan ändå visste var att farfar också han hette Jan och
var skomakare i det då polska Zloczow, utanför det då likaså polska Lwow
(faktum är att han också levde medan det hette Lemberg och tillhörde
Österrike-Ungern). Farmor hette Marta och började arbeta som piga åt Jan Sr men
gifte sig med honom efter en tid och fick tre söner, varav Jozef var
mellanbrodern. Hon var mer än 40 år yngre än Jan Sr och enligt ryktesuppgifter
lär hon ha haft en kärleksaffär med deras inneboende, en ukrainare vid namn
Adam Zagrobelny. Enligt dessa rykten skulle denne Adam till och med kunna vara
den biologiska pappan till Jozef. Sanningen blev aldrig klarlagd och gick
kanske i graven med mamma Marta, som dog i början av 1960-talet. Hon hade då
för länge sedan lämnat Zloczow. Hon och Jozefs två bröder tvingades flytta till
västra Polen efter kriget, då Zloczow alltså blev Sovjet-ukrainska Zolochiv.
Egna bilder. Längst upp Jan och sedan stan. En märklig blandning av lantlig idyll, sliten sovjetisk håla och ståtliga Habsburg-residens. |
Vi skulle med andra ord hålla utkik efter både Czajkowskis
och Zagrobelnys namn i sökandet efter eventuella anförvanter vilket blev ett
ganska chansartat företag. Det fanns inga som helst garantier att arkiv och
andra uppgifter skulle finnas intakta i Zolochiv.
- This is not like in Western countries, skrattade guiden
Serhiy, som också berättade för oss om sin farfar som hann bli inkallad till
fyra arméer under sin livstid, först den österrikiska under första
världskriget, sedan ukrainska under den korta tid efter 1vk då den kortlivade
Väst-ukrainska Republiken utropades, sedan den polska armén och slutligen den
sovjetiska. Gränstrakter har ofta en komplicerad och lätt schizofren historia.
Det gäller inte minst västra Ukraina.
Vi började hur som helst på ortens stora begravningsplats.
Där fanns både enkla gravar med träkors och ståtliga sarkofager och
minnesstenar med foton, som brukligt var i Sovjetunionen, ryska namn blandade
med polska och ukrainska och en del tyska. Där hade vi dock ingen lycka med oss
men fick en fascinerande promenad bland gravarna som framkallade fantasier om
vilka människoöden som dolde sig bakom stenarnas namn och datum för födslar och
dödsfall.
Egna bilder. Zolochiv begravningsplats. Det förekommer gravplundring, vilket framgår av bilden längst ned. |
Strax intill begravningsplatsen finns också en av alla de
otaliga monument över fallna soldater som fortfarande står i snart sagt varje
stad i Ukraina. När Lenin och andra sovjetiska kommunistledare fallit i och med
den lag som togs för knappt ett år sedan (Decommunization laws) bevaras
fortfarande monument över kriget.
Nya tider, nya krig
Efter vandring i snålblåst på begravningsplatsen är det dags
för lunch på en av ortens krogar. Vi tar deras specialitet, en sorts gryta med
kött, grönsaker och pommes frites (!). Lite udda men smakar bra och
Nescafe-kaffet värmer gott. Vi får också tillfälle att lära känna guiden Serhiy
lite bättre. Han är en väldigt sympatisk, lugn och öppen människa och berättar
att han är inkallad till det militära egentligen sedan 13 månader och att han
göra dessa turer på ”fritiden”. Som 46-åring och pappa blev han förvånad över
sin inkallelse och förbittrad över att inte ha fått avsluta tjänstgöringen ännu
trots att kontraktet skulle löpa över ett år. Det är dock ont om kunniga
soldater och Serhiy är så pass gammal att han hunnit göra militärtjänst i
Sovjetunionen och sedan varit reservofficer och är tydligen en duktig instruktör
och det är som sådan han gör sin tjänst, i Yavoriv alldeles intill polska
gränsen. Det är där NATO brukar hålla sina gemensamma övningar med ukrainska
armén. Långt ifrån fronten i öst åtminstone. Men han avskyr livet i det
militära och längtar till det civila livet på heltid. ”Männen där är inte helt
normala”, säger han ungefär.
Egen bild. Guiden Serhiy och Jan Czajkowski lägger upp planen för dagen (?) |
Efter avslutad lunch beger vi oss till den katolska kyrkan i
staden där det bör finnas dokument som skulle kunna ge ledtrådar Jans
släktingars öden. Vi får vänta en stund eftersom det pågår en gudstjänst i
kyrkan och kyrkoherden med andra ord är upptagen. Den tar dock slut rätt snart
och den unge kyrkoherden tar emot oss. Han har dock inte tillgång till arkiven
visar det sig och hänvisar istället till en person med administrativa uppgifter
som Jan kan ta kontakt med senare. Det blir alltså inga personliga möten eller
arkivträffar den här dagen. Jan får göra ett återbesök senare, mer förberedd
och kanske i sällskap med sina systrar.
Katolska kyrkan i Zolochiv. Från 1726. Längst ned en minnestavla över offren i Katyn , Miednoje och Charkow. |
Vi beger oss istället till slottet i Zolochiv.
Zolochiv Slott och pogromen
1941
Slottet i Zolochiv ligger nästan mitt i staden och är
ursprungligen anlagd under 1400-talet. De nuvarande byggnaderna är dock av
senare datum men har en intressant historia. Den som är förknippad med andra
världskriget är emellertid en mycket mörk sådan, pogromen 1941. Vid denna
tidpunkt användes slottet som fängelse och de sovjetiska ockupanterna låste där
in en mängd politiska fångar, varav många var ukrainare. När tyskarna
avancerade i slutet av juni 1941 fanns inte tid att evakuera fängelset och de
sovjetiska vakterna och soldaterna avrättade helt sonika fångarna. Flera hundra
lik mötte den anländande tyska SS-divisionen Wiking och de övriga förband som
anlände till staden den 3 juli.
Vad som sedan hände finns det en del olika versioner av men
helt klart är att en fruktansvärd pogrom utbröt där judar och en del
kvarvarande ryssar, inklusive kvinnor och barn, slogs ihjäl på öppen gata eller
slängdes levande i en massgrav. Enligt en historiker, Bernd Boll, som undersökt
händelsen närmare, lär ett stort antal män ur den ukrainska befrielsearmén OUN
däri ha slängt handgranater för att ta död på de som fortfarande levde. SS-divisionen
Wiking vid sidan av Einsatzgruppe C (vars huvuduppgift enligt dess ledare Erich
von dem Bach-Zelewski var att ”förinta judar, zigenare och politiska
kommissarier” på östfronten) lär ha
deltagit men också ett stort antal civila ukrainare som varit ute efter hämnd
för avrättningarna i slottsfängelset. Det sägs att en del judar varit
officerare i sovjetiska säkerhetsstyrkan NKVD och därmed kunde ha varit
inblandade i fängelseavrättningarna vilket spädde på den antisemitism som
funnits lagrad sedan hundratals år och troligen varit en förklaring till den
grymhet som utspelade sig under dessa julidagar i Zolochiv med omnejd. En
grymhet som finns skildrad på film i ett Youtube-klipp som åtminstone påstås
vara ifrån dessa händelser.
Enligt Bolls uppgifter ska officerare ur reguljära arméns
295:e infanteridivision ha satt stopp för massakern, beordrat återställande av
ordningen och förklarat de få överlevande stå under tyska krigsmaktens beskydd.
Det varade nu inte så länge men det är ändå intressant att notera att det är en
tysk överstelöjtnant (vid namn Otto Korfes) är den som avbryter massdödandet
och att det förutom soldater ur SS-divisionen Wiking är ett stort antal
OUN-aktivister inblandade som enligt Boll visade prov på en ”brutalitet
överskridande det normala”.
Idag är slottet emellertid en fridfull plats med sitt
Kina-slott och gröna vallar, som gjorda för picknick under soliga vårdagar.
Egna bilder. Slottet i Zolochiv. |
De mörka händelserna finns dock ingraverade i minnestavlor
på väggen vid slottsporten. Beskrivningen visar dock spår av förnekelse då
tavlorna endast talar om ”bolsjeviker” och ”nazister” som skyldiga till
dödandet. Det finns en hel del skuldbearbetning att gå igenom för Ukraina. Något
som givetvis försvåras av de lagar som togs för knappt ett år sedan och som
förbjuder andra beskrivningar av OUN-UPA än de som följer hjältenarrativet av
dessa rörelser. Som Göran Rosenberg en gång sagt är historieförnekelse ”ingen
god tradition” och den gör att vi inte vet vart vi är på väg eftersom vi inte
vet varifrån vi kommer. Boll är en tysk historiker men om hans ukrainska
kollegor skulle upprepa hans ovanstående beskrivning av OUN-aktivisterna i
Ukraina idag skulle den möjligen betraktas som ett lagbrott.
Egen bild. Minnestavla vid Zolochiv slott. Endast nazister och bolsjeviker ligger bakom pogromen på judar... enligt vad man vill att vi ska minnas. |
På vägen från slottet stöter vi ihop med flera hundra
soldater ur livgardet. Troligen på väg till en filmföreställning, eller kan det
möjligen vara en stor dragning. De marscherar hur som helst alla in i Folkets
Hus som står där och minner oss om Sovjettiden. Jag hinner fundera över vad
dessa unga män vet om vad som skedde i denna stad under 2vk och på vilket sätt
det har beskrivits. Dödandet fortsätter och historierevision är ett sätt att
hålla det igång.
Egna bilder. Livgardet på väg till... filmvisning? |
Mera slott
Vi hinner med ytterligare ett slottsbesök. Bara ett par mil
från Zolochiv finns Pidhirtsi med sitt en gång mycket ståtliga slott, byggt
mellan 1635-40. Det liknar numera ett spökslott men det är lätt att ana dess
forna prakt och utsikten från baksidan ned mot dalgången är magnifik. Den siste
privata ägaren packade ihop allt av värde och flydde till Rumänien vid
krigsutbrottet 1939 och det har sedan dess varit bland annat
tuberkulossanatorium. Det står nu under Lvivs Konstgalleris jurisdiktion men
det finns inte pengar att göra några större renoveringar. Ett monument över
fallna krigshjältar står framför slottet som minne från Sovjettiden. Ett slitet
och förfallet slott är ett annat sådant.
Egna bilder. Pidhirtsi slott. Samt det nästan obligatoriska krigsmonumentet. |
Egen bild. Ett eget litet kapell hör naturligtvis ett slott av rang. Pidhirtsi slott tillhör detta. |
Det judiska
Sasiv/Sassov och sovjetiska rymdkrigslämningar
Vägen tillbaka till Lviv från Zolochiv finns ytterligare ett
slott, Olesko, som ingen riktigt vet hur gammalt det är men som är nämnt i
skrift så tidigt som på 1200-talet. Detta hinner vi tyvärr inte se närmare på
men det finns en del andra intressanta lämningar från förr av lite ovanligare
art.
I närheten av byn Sasow/Sasiv finns en judisk
begravningsplats, eller rättare sagt fanns. Det är nu inte mer än en inhägnad
gräsmatta, men det står två märkliga vita byggnader kvar mitt ute i det gröna.
Där vilar två Chassidiska rebbes/tzadiker av Sasow-dynastin enligt vår guide. Vi har dock svårt att se från vägen de speciella chassidiska typer av gravhus som kallas för Ohel. Själva byn beboddes före 2vk till cirka 40 % av judar. En församling som förintats på samma sätt som så oerhört många i byarna runt omkring här i Ukraina och i Polen. Det mer kända Brody ligger bara någon mil från denna plats exempelvis.
Egen bild. Inte lätt att se men ska vara gravplats för Sasov-tzadiker. En Ohel. |
Den chassidiska Sasow-dynastin tillblev emellertid här 1775
under rebbe Moshe Leib Erblich av Sassov. Dessa dynastier grundades av
lärlingar till Chassidismens grundare Baal Shem Tov och brukar bära namnet
efter platsen där dynastiernas grundare residerar. Sasow-dynastin är bara en av
alla dessa som fanns i det som nu är Ukraina. Utanför Tjernivtsi finns
exempelvis residenset för Sadagora-dynastin, vilken jag skrev om för ett par
veckor sedan. Att besöka en tzadiks grav är en helig handling för chassidiska
judar och pilgrimer brukar resa till dessa platser för att be. Bönerna ska få
extra kraft vid dessa gravplatser.
Inte långt därifrån står lämningar av modernare snitt men
som jag inte heller blir riktigt klok på vad de egentligen är. Vår guide säger
att de uppfördes under den del av kalla kriget som brukar kallas ”Star Wars”, då USA - under Ronald Reagan - lät projektera SDI, ett
rymdförsvar för att slå ut sovjetiska missiler. Således tror jag att detta är sovjetiska så kallade ”Early Warning-radar” av något slag. Svar på Reagans "Star Wars". Men jag kan inte härleda på
nätet om detta stämmer och i så fall exakt vilken typ detta rör sig om. Kanske
även här någon läsare känner till dessa monument över kalla krigets sista
dagar?
Egen bild. Sovjetisk Star Wars-radar? Utanför Sasiv. |
Tillbaka till Lviv kommer vi alltså utan att ha fått några
svar på så många frågor om sin släkt. Men vi har fått en intressant tur genom
västra Ukraina, tidigare Sovjet, tidigare Polen, tidigare Österrike-Ungern.
Lager på lager av historiskt damm ligger över dessa trakter och gör dem så
oerhört intressanta att besöka. Det förflutna ligger där under dammlagret och inte sällan pekar det mot framtiden på ett sällsamt och skrämmande sätt som jag tycker är påtagligt här i Ukraina.Till slut hittar vi faktiskt också en namne
till Jan. Förvisso med lite annan stavning och knappast släkt. Men det får duga
som avslutning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar