SvD har i
ett antal artiklar granskat skolan och skrivit bl.a. om detta med läxhjälp och
läxhjälpsföretagens framväxt och tillväxt.De har
belyst de problematiska baksidorna av denna utveckling.
Som vanligt har
ledarskribenterna på samma tidning sitt eget sätt att se verkligheten och i
dagens SvD utbrister Siri Steijer att läxhjälpen är ”värd att uppmuntra”. Hon
koncentrerar sig på RUT-avdraget och ser detta som en reform som möjliggör för
flera att köpa dessa läxhjälpstjänster. Hon menar dessutom att de elever vars
föräldrar kan köpa läxhjälp frigör resurser på skolorna som kan användas till
att hjälpa de som inte har samma möjlighet. Att det är helt andra saker som
styr relationen resurstillförsel och behov i skolor har väl inte minst senare
tids effekter av kommunbidragen till elever med särskilt stöd visat. I grunden
finns nog också en övertygelse om att öppnandet av nya marknader alltid är bra eftersom det skapar
tillväxt och det är ju alltid bra
(?).
Själv
funderar jag mycket på behovet av läxhjälp. Som jag
tidigare skrivit menar jag att det är själva undervisningsformen i svenska
skolor som skapar detta. Det handlar inte heller om rena läxor utan om att
fylla igen kunskapsluckor som lämnats vidöppna eftersom eleven själv förväntas
ta reda på fakta och lösa sina uppgifter och inhämta de baskunskaper och
bakgrundsfakta som en lärare hade kunnat ge istället.
Lärartätheten
i mer välmående kommuner har uppenbarligen - enligt SvD:s granskning - gått ned,
vilket nog kan kopplas till möjligheten till läxhjälp. Möjligen övertolkade jag
detta något i mitt förra inlägg.
Lärartätheten
har nämligen legat tämligen stabilt utslaget på hela landet över tid sedan 1980-talet,
med undantag för en dipp under början av 1990-talet. Den är till och med något
större idag än vid början av 1970-talet.
Därför tror
jag snarare att de viktigaste faktorerna istället är just undervisningsformen
samt vad lärarnas tid ägnas åt. Som min gode vän i utvärderingsbranschen
påpekade för mig så visar undersökningar att Finlands goda studieresultat i
skolorna delvis beror på att de ”gav fullständigt fan i sådana metoder”, för
att citera honom. Med vilket han alltså avsåg ”moderna” undervisningsmetoder
där de lärarledda lektionerna fått stå tillbaka för självstudier.
Skolinspektionen har ganska nyligen gjort en undersökning av självstudier i
gymnasieskolan som visar just att eleverna efterfrågar mer stöd och att
lärarnas pedagogiska ledarskap är viktigt.
I Finland lär just hemläxor vara ytterst
ovanligt eller inte finnas alls. Tydligen stannar eleverna kvar i skolan en timme extra om de har läxor och uppgifter att
göra och det ingår i lärarnas tjänst att hjälpa till med dessa. Lärartätheten
är för övrigt i stort sett identisk med den i Sverige.
Det handlar
således om att återupprätta lärarprofessionens status och lärarens auktoritet
som ämneskunnig. Det handlar absolut inte om Björklunds disciplin-mantra
om ”ordning och reda” och betyg i uppförande utan istället om att välutbildade
och bättre betalda lärare ges möjlighet att undervisa, vilket till stor del
handlar om tid, tror jag.
För vad gör
lärare i mål- och resultatstyrningens Sverige? Fyller i formulär och
utvärderingar, bokar föräldrasamtal med x antal elevers föräldrar och genomför
dessa, upprättar åtgärdsprogram och individuella studieplaner, dokumenterar
allt och rapporterar etc etc.
Även nämnde
Björklund har uppmärksammat systemets tungroddhet och kommit fram till att
byråkratin tar alltför stor del av lärarnas tid.
På samma
sätt som svenska läkare (vilket Maciej Zaremba uppmärksammade i vintras i sin
artikelserie i DN, Patienten & prislappen)
ägnar större del av sin tid åt pappersarbete än utländska kollegor.
Sett i ett
bredare perspektiv tror jag detta med marknadiseringen av offentlig service
hänger samman med problemen inom både sjukvård och skola på så sätt att
systemet kräver kontroll och utvärdering och därmed dokumentation och
rapportering på ett sätt som byråkratiserat arbetet för läkare och lärare. Det
är lite ironiskt eftersom den stelbenta byråkratin var ett skäl till att
förändra all offentlig förvaltning en gång i tiden.
I grunden
blir jag alltmer övertygad om att vi måste släppa professionerna fria. Låt
lärare få lära ut! Kanske en väl enkel slogan, men det måste förstås ske genom
utbildning och fortbildning av lärare, höjd status (högre lön) och frigörande
av tid för lärarna att ägna sig åt att undervisa. Men kanske
framför allt förändring av synen på hur barn lär sig saker från grunden genom
lärarens ledning och goda undervisning. Inte på egen hand och genom wikipedia.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar