SvD har gjort en granskning av lärartätheten i
grundskolan och funnit att rikare kommuner har lägre lärartäthet. Det kan ju
möjligen ha flera orsaker. Enligt kommunernas egna företrädare visar resultaten
att de har bäst skolor och att det av det skälet inte behöver satsas så mycket
på fler lärare. De anser inte heller att sambandet mellan många lärare per elev
och goda skolresultat. Lärarförbundets Anders Almgren är emellertid bekymrad
för de elever i de rikare kommunerna som inte får den lärarhjälp de behöver.
Själv tänker jag att det har att göra med den
tendens som Fria Tidningen skrivit om på sistone med en enorm ökning av antal
läxhjälpsföretag. Eller rättare sagt kanske detta ska ses som en konsekvens av
neddragningen av antal lärare. En europeisk undersökning från 2011 visar att ”skuggutbildningssystemet”
spritt sig utan större uppmärksamhet och att det är främst högutbildade
föräldrars barn som får denna form av privatundervisning.
I grunden finns den undervisningsform som jag
själv (med två barn fortfarande i skolan och ett som gått ut gymnasiet för ett
år sedan) länge reagerat emot, nämligen att den traditionella
katederundervisningen dömts ut till förmån för elevens eget arbete. Det vill
säga eleven får själv ta reda på fakta, reda ut sammanhang och perspektiv. I
vissa fall har jag stött på att eleven till och med får lägga upp sin
studieplan själv i ett visst ämne så långt ned i ålder som 10-11 år. Jag har
länge tänkt och i lärarsamtal hävdat att eleverna inte klarar detta själva. De
uppgifter barnen kommer hem med som läxa är ofta oerhört komplexa och även för,
som i vår familj, föräldrar med akademiska examina svåra att bena ut. Dessutom
finns stora kunskapsluckor som hela tiden måste lappas igen. Hur ska exempelvis
fackliga rättigheter i Nicaragua jämföras med fackliga rättigheter i Sverige när
barnet inte ens vet vad en fackförening är för något (en uppgift från
verkligheten för åk 8)?
”Det är egentligen missvisande att
kalla det för läxhjälp när det handlar om att fylla i kunskapsluckor”, säger Rasmus Ornstein Fredlund (Stockholmsansvarig
för den ideella läxhjälpsföreningen Mattecentrum) i en av artiklarna i Fria
Tidningen.
När barnen själva inte klarar av läxor och
skoluppgifter finns inte (eller satsas inte?) resurser att hjälpa dem och
ansvaret läggs över till föräldrar. I kommuner där det finns många med
akademisk examen eller god ekonomi så att akademisk hjälp kan köpas så får
barnet den hjälp som krävs och kan prestera ändå, utan skollärares assistans.
Praktiskt och billigt för kommunen. Tidskrävande och/eller kostsamt för
föräldrarna. Dessutom alltså en orättvisa för barn som inte har föräldrar som
mäktar med att reda ut svåra läxor eller har råd att anlita dessa
läxhjälpsföretag.
I ett bredare perspektiv ser jag detta som en
yttring av trenden att individualisera ansvaret för välfärden. Olof Olsson
skrev på bloggen Huddingeperspektiv nyligen hur trött han är på denna trend där
föräldrar exempelvis förväntas borra ner sig i privatägda skolors bokföring för
att kunna välja ”rätt” skola.
Det här är, enligt mitt sätt att se, en allvarlig
tendens som ökar ojämlikheten i samhället, befäster strukturella hinder och lämnar
en stor grupp barn utan rättvis chans att klara sin skolgång. Den
socialdemokratiska tanken om en likvärdig skola var en gång en hörnsten för att
ge möjligheter till högre utbildning för alla. En chans till klassresa för
arbetarbarn. Vi är på glid ganska långt bort ifrån den grundprincipen nu. Jag
tycker det är oroande och beklämmande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar