I veckan som
gick fick kungaparet varsin palestinasjal som gåva vid ett besök i Härnösand.
Detta har upprört en del, inte minst Lisa Abramowicz från föreningen Svensk
israelinformation. Hon ”informerar” om att det kan ses som en markering mot
”den israeliska närvaron runt Jerusalem”.
Det vill
säga, i klartext, den israeliska illegala ockupationen av Östra Jerusalem och
Västbanken. 1967 erövrade Israel den östra delen av Jerusalem och införlivade
den, i strid med internationell rätt, med staten Israel och började anlägga
judiska bosättningar kring de östra förorterna. När det gällde de muslimska
kvarteren kring Gamla Staden och Tempelberget med al-Aqsa moskén gick
exproprieringen försiktigare fram men många hus revs ändå för att ge plats åt
ett stort torg vid Västmuren för dess judiska besökare. Ansvaret för själva
platsen för moskén överläts dock till en waqf (islamisk religiös stiftelse) men
detta hindrade inte Benjamin Netanyahu att i slutet av 1990-talet gräva en
tunnel under moskéinhägnaden och Ariel Sharon att besöka platsen i september
2000 för att utropa den israeliska överhögheten; ”The Temple Mount is in our hands”, vilket utlöste den andra
intifadan och en israelisk återvändo till delar av Västbanken som tidigare
temporärt lämnats.
Det är
ibland slående vilken kraft orden innehar vilket inte minst tydliggörs när det
handlar om Israel-Palestina. Det tog exempelvis flera månader av förhandlingar
under den segdragna fredsprocessen i början av 1990-talet att förmå den
israeliska delegationen att inte tala om det bibliska ”Judeen och Samarien” när
det ockuperade Västbanken fördes på tal.
Vad denna ”närvaro”
innebär rent konkret har miljoner palestinier genom åren fått uppleva. Taktiken
från israeliska armén framgår klart av vittnesmålen i boken Bryt tystnaden – Israeliska soldaters
vittnesmål från de ockuperade områdena. Sammanfattningsvis att all
användning av militärt våld anses förebygga terroristverksamhet, vilket påpekas
i förordet till boken. Att injaga fruktan hos den palestinska befolkningen
innefattar metoder som rivningar av hus, störande av nattsömnen med
chockgranater och skottlossning i byar nattetid, dagligt oprovocerat våld,
användande av människor som mänskliga sköldar, kollektiva bestraffningar av
byar, omotiverade husrannsakningar och bortföranden etc etc. För att inte tala
om alla godtyckliga dödsskjutningar där barn som kastar sten eller förmodas
kunna kasta sten kan avrättas utan vidare. Inte bara så att det sker utan
påföljd för den enskilde soldaten som sätter kulan i barnet utan på direkta
order och uppmuntran från överordnade. Expropieringen och annekteringen pågår
löpande och ingår i en medveten politik att ta kontroll över områden på
ockuperad mark och befolka dem med judiska nybyggare. Bara för några dagar
sedan fattades officiellt beslut om nya bosättningar på ockuperad mark. Därmed
försvåras förstås den tvåstatslösning som det nu åter förhandlas om.
Den
israeliska ”närvaron” utgör alltså en oerhört konkret risk för liv och hälsa
och omöjliggör ett normalt vardagsliv för de palestinier som råkar bo i dessa
ockuperade områden.
Allt det här
kräver Lisa Abramowicz att omvärlden ska förhålla sig neutral till. Det kan man
ju kanske förstå. Det skallrar onekligen lite obehagligare än att tala om
israelisk närvaro runt Jerusalem. Frågan som troligen ingen vågar ställa till Abramowicz
är då om hon menar att omvärlden också borde förhållit sig neutral till den
tyska ”närvaron” i Warszawa och andra europeiska städer?
Du jämställer Israels politik med förintelsen?
SvaraRaderaAnders,
SvaraRaderaJag förstod att den kommentaren kunde komma. Nej, det kan man inte göra. Men det kan ifrågasättas om omvärlden alltid ska förhålla sig neutral till krigsförbrytelser och övergrepp i strid med FN-konventioner och resolutioner. Jag vill påstå att exempelvis Sveriges hållning under andra världskriget var just lite väl neutral om vi ska gå in på judeförföljelsen, eller "Förintelsen". Det är snarare det jag jämställer.