Den spirande
högerextremismen bekymrar allt fler. Många är bestörta och förvånade. Har vi
inte lärt mer av historien? Utbildning och folkbildning anses kunna motverka
rörelsen mot alltmer högerextrema idéers inflytande över framför allt unga
människor. Det kan säkert ligga en del i det.
Men
samtidigt som förenklingar och rena lögner måste bemötas så är ett av
huvudproblemen det djupa förakt som finns i extremhögerns tankegods för
”eliten”; forskare, intellektuella, politiker och journalister. Alla försök att
bemöta förenklingar, historierevision och falsarier blir då avfärdade som
”mörkande av verkligheten”, ”politisk korrekthet” och ”elitens
översittarfasoner”. En sammansvärjning av maktens innehavare där sanningen slås
i huvudet på det ”vanliga folket”. De som ser omkring sig hur det är i
verkligheten.
Även
etablerade politiker ger (medvetet eller omedvetet) ibland sina bidrag till att
normalisera den här inställningen. Senast Jasenko Selimovic som ger uttryck för
sin misstänksamhet mot forskning och teori. Men vi minns kanske också GöranHägglunds försök att lansera ”verklighetens folk” i motsatsställning till en
radikal elit som blivit ”den nya överheten”.
Själv har
jag i ett antal år ägnat mycket tankearbete åt detta med den växande
högerextremismen. År 2009 skrev jag en C-uppsats i statsvetenskap,
”Socialismens död”, där jag bland annat skrev så här om eventuella konsekvenser
av socialismens bortfall som politiskt alternativ:
”Många i debatten om socialismen uttalar stor osäkerhet om
vad som kommer att ersätta den kollapsade reellt existerande socialismen och
den reformsocialism som fått se sin skapelse välfärdsstaten sakta vittra
sönder. En del har uttryckt en tro på att något annat träder i dess ställe som
alternativ till ”marknadsekonomins lovsång”, men denna framtidsdröm har närt
socialister i minst ett par decennier nu och detta ”något” har inte riktigt
velat träda fram. Under tiden fylls tomrummet av andra alternativ, som i värsta
fall bygger på helt andra värden än demokrati, frihet och solidaritet. En
verklig valfrihet förutsätter alternativ, och ett tomrum är alltid en öppning
för ifyllande. Sverigedemokraternas frammarsch i opinionsmätningarna kan mycket
väl tolkas som ett tecken på en sådan utfyllnad. Särskilt deras framgångar i
det tidigare så socialdemokratiskt präglade Landskrona.
Det
vore troligen välgörande för demokratin och spänsten i den politiska debatten
om det utkristalliserade sig ett samlat och välformulerat alternativ till den
marknadstillvända liberala demokratin som antagit formen av universell lösning
på alla spänningar inom samhällslivet. Det intressanta är inte heller om denna
motbild kan anses vara trovärdig eller hållbar. Det viktiga är att den finns
som ett tydligt politiskt alternativ, kring vilket en debatt om samhällets
motsättningar kan föras. Det behöver, som sagt, för all del inte vara något som
går under beteckningen socialism, men det är svårt att se att det ska ske någon
annanstans än till vänster, om det inte blir i kretsar där demokratins mest
fundamentala institutioner ifrågasätts”.
Föga anade jag då hur snabbt jag skulle få
rätt. Redan i valet året därefter fick vi ett högerextremt parti i riksdagen.
Inget tyder heller på att de gått bakåt i popularitet sedan dess.
Så själv är
jag inte lika förvånad eller bestört som många andra. Jag ser det som en helt
förväntad och logisk utveckling, om än bekymmersam.
En sviken generation?
I en
intressant artikel i Fria Tidningen som ingår i en serie sådana för att
kartlägga den växande europeiska högerextremismen beskrivs en bitterhet mot
68-generationen och det samhälle som den skapat.
En fransk
rörelse, Generation Identitaire,
driver en kampanj där sociala medier används flitigt i kombination med direkta
aktioner. Dessa filmas och läggs ut på Youtube tillsammans med andra klipp där
de uttrycker sina åsikter. Artikelförfattarna Mathias Wåg och Måns Nilsson
beskriver ett av dem;
”Unga arga ansikten stirrar in i
kameran och en speakerröst förklarar hur en hel generation fransmän förlorat
sin identitet. Att de hjärntvättats i skolan av 68-generationen för att sedan
skickas ut till arbetslösheten i ett kollapsande mångkulturellt samhälle. Den
unga franska generationen har blivit andra klassens medborgare i sitt eget
land”.
Detta är
något att ta på allvar. Ett djupt känt missnöje som finns över hela Europa från
Grekland upp till Sverige. Det vore ett stort misstag att avfärda som enbart
demagogisk, populistisk propaganda.
Det är också
intressant att notera de gemensamma nämnare som förbinder just 68-generationens
extremvänster med den nya extremhögern. Bl.a. Gramscis tankar om att skapa en
klassbestämd kultur för att kunna utmana den normerande borgerliga
kulturuppfattningen. Att ta kommandot över problemformuleringar och diskurser
är en nyckel i det sammanhanget. I Fria-artikeln förklarar en företrädare för Bloc Identitaire, Fabrice Robert, vikten
av detta;
”... vi är goda anhängare av Gramsci. Vi tror
att för att kunna ta den politiska makten i ett land är det fortfarande
nödvändigt som ett första steg att totalt erövra folks tankar för att nå
framgång”.
Här kommer
naturligtvis de ”skrivbordskrigare” som Lisa Bjurwald skrivit om i sin bok med
det namnet in i bilden.
Men det
duger inte att bemöta dessa försök att ta över problemformuleringsinitiativet genom
att idiotförklara människor, menar jag. Det måste också finnas en alternativ
berättelse om framtiden. Ett alternativ som attraherar de personer som annars
dras till den förenklade bild som de högerextrema försöker inplantera i deras
medvetanden.
Frågan är om
den finns? När socialismen har förpassats till historiens politiska sophög och
miljörörelsen börjar anamma idéer om ”grön kapitalism” och ”grön konsumtion” så
blir motvikten mot den globala marknadsliberalismen tämligen lätt. I tomrummet
som skapats sticker fascismen upp sitt tryne.
Människors
oro, besvikelse och bitterhet över arbetslöshet, hårdnande konkurrens om jobb,
nedmontering av sociala skyddsnät, bostadsbrist och en tilltagande kommersiell
globalisering måste tas på allvar. När värden som gemenskap och solidaritet
förvandlats till plånboksegoism och individbaserad lyckokonsumtion blir
sökandet efter en sammanhållande identitet fullt logisk.
Motreaktioner
med förbud och förlöjliganden tenderar att förstärka uppfattningen om
elitistiskt åsiktsförtryck. Det är detta som är den svåra nöten att knäcka. Parallellt
handlar det också om vilken politik som ”erbjuds”. Vad har folket att se fram
emot?
Skattesänkning
(för dem som ingen inkomst har) ?
Neddragning
av välfärdssystem (som förstärker känslan av samhällskollaps) ?
Lönesänkningar
(för dem som redan tjänar lite) ?
Är detta
alternativen så tror jag att vi måste börja vänja oss vid de högerextremas
framgångar.
Vill vi det?
Men vilka är
vi?
Och i så
fall; vilka är dom?
Ja, där fick
jag mig en tankeställare...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar