Illegala
flyktingar är ett begrepp som används flitigast av Sverigedemokrater och andra
högerextrema partier och nätforum. Men det förekommer också hos etablerade
politiker och medier.
På senare
tid har REVA-debatten kastat ljus över situationen för ”papperslösa” som lever
sina liv under jorden för att undvika att kastas hem till en osäker tillvaro i
de länder de flytt ifrån. Men hur har det nu blivit så egendomligt flera
miljoner människor som tillhör de mest utsatta i världen har kommit att bli
”illegala” och jagas med sådan frenesi när samma stater som leder jakten införlivat
FN:s principer om allas rätt till liv, frihet och personliga säkerhet i sina
nationella lagstiftningar?
Flyktingars status
FN:s flyktingkonvention, eller
”Convention relating to the status of Refugees”, togs 28 juli 1951 och trädde i
kraft 22 april 1954. Från början tänkt som en överenskommelse för att hantera
problem efter andra världskriget med personer som satt i fångläger i väst. Dess
utformning fick därför den diskursiva karaktären av ett ideologiskt instrument
i kalla kriget. Sovjet och de östeuropeiska staterna skrev aldrig under. Texten
formulerades med politiska flyktingar i åtanke och det var repatriering av
personer från östeuropeiska stater som västmakterna ville förhindra genom att
ge skydd, med hänvisning till denna överenskommelse.
Meningen var att UNHCR, som bildats
1950, med hjälp av denna överenskommelse och de undertecknande staterna skulle
lösa ett tillfälligt problem, som andra världskriget utlöst. Så småningom
tvingades man dock inse att antalet flyktingar i världen snarare ökade än
tvärtom. Först 1967 togs, genom det s.k. New York-protokollet, den geografiska
begränsningen (till Europa) bort ur ursprungstexten samt den tidsmässiga, som
gällde orsaken till flykten (före 1 januari 1951).
Den bortglömda debatten
1990 användes striktare tillämpning av paragrafen gällande andra skyddsskäl (s.k. de facto-flyktingar) riktat mot en grupp, bulgarienturkar. Regeringsbeslutet ("13 december-beslutet" eller "Luciabeslutet") var förvisso generellt för alla asylsökande, men fick bitvis hård kritik.
"Vi har tyvärr deltagit i europeiska s.k. kapprustningen mot flyktingar t.ex. när det gäller avskaffandet av de facto-flyktingskyddet, de ökade sanktionerna mot flygbolagen och skärpningen av viseringspolitiken som instrument för att hindra människor från att komma till Sverige" (Maria Leissner (fp) i riksdagsdebatt 31 maj 1991).
Den borgerliga Regering som tillträdde
hösten 1991 upphävde detta beslut och inrättade dessutom Utlänningsnämnden
1992, men hamnade ändå i samma beslutsdilemma som den förra Regeringen. I juni
1993 infördes visumtvång för bosnier exempelvis. Maria Leissner och hennes
partikamrater fick då äta upp en del av de humanistiska förmaningarna. Gudrun
Schyman skrev, i en motion till Riksdagen 25 januari 1994, exempelvis:
"Användandet av viseringsinstrumentet bl.a. när det gäller att hindra bosnier från att söka skydd i Sverige kritiseras starkt i motionen. Vänsterpartiet instämmer i denna fråga med den syn som Folkpartiet gav uttryck för i en partimotion i januari 1991. Folkpartiet fördömde då detta missbruk av viseringsinstrumentet"
Muren tätas
Under 90-talet växte en medvetenhet om
vikten av europeiskt samarbete alltmer stark och accentuerades av Sveriges
inträde i EU 1995. Därefter har svensk migrationspolitik till väsentlig del
utformats med hänsyn till EU-harmonisering och Schengen-samarbetet. Viseringsinstrumentet
är en viktig del av detta samarbete.
I Amsterdamfördraget, som slöts 1997, beslutades att
införliva Schengensamarbetet i EU-samarbetet. Kommissionen gavs en starkare
roll och man öppnade upp för majoritetsbeslut, det vill säga man förde över
invandrings- och flyktingfrågor från tredje till första pelaren. Inom Schengen slopades inre gränskontroller.
Istället enades man om polisiärt samarbete, yttre gränskontroller och
gemensamma informationssystem samt viseringskrav och hårda transportörkrav. Transportör
som för med en person till ett Schengen-land ska ha kontrollerat pass och
visum, annars får denne transportör bekosta och ombesörja avvisningsresan, sedermera
dessutom bötfällas.
Visumkravet som ställs för medborgare av över 100 länder är
ett effektivt medel för att avstyra många från inresa i Schengen-området, och
därmed även Sverige. Eftersom asyl måste sökas på plats, men visum endast
utfärdas i hemlandet, kan personer, som misstänks ha andra skäl för vistelse i
landet än tillfälligt besök, nekas visum och därmed hindras från inresa. Debatten
om de afghanska tolkarna har belyst vilka absurda konsekvenser denna ordning
får.
Frontex är EU-myndigheten som vaktar gränserna och modern
teknik framställs som framtidens melodi för att få ett säkert, smidigt och
kostnadseffektivt gränsskydd. Inte mot invaderande arméer alltså utan skydd mot
flyktingar som tvingas söka sig i trygghet på okonventionella vägar. Eftersom
”gränsskyddet” är så effektivt.
Västvärldens
janusansikte
Man
kan se flyktingfrågan ur två huvudperspektiv. Dels från mottagarländernas och
dels från de enskilda migranternas. De sistnämnda kommer helt naturligt från en
mängd olika situationer i sina ursprungsländer, men drivs av det gemensamma
behovet av skydd och nödtvungna viljan att söka sig ut från dessa länder. För
mottagarländerna finns alltså, som vi konstaterat, ett behov av att kunna styra
mängden personer som ”bjuds in” för att få detta skydd. Men opinionen i dessa
mottagarländer är inte entydig, vare sig bland allmänhet eller ansvariga
politiker. Viljan att göra gott och hjälpa människor i nöd kolliderar med
kontrollbehovet. För EU-ländernas del ser lösningen ut att vara att gemensamt
anpassa lagstiftning efter relativt generösa principer, där FN-konventionen
ingår som en viktig grund, samtidigt som man tätar sprickorna i Schengen-muren
så att allt färre kan ta sig över den. Man kan säga att det finns en formell
generositet men en reell restriktivitet. På så sätt tillfredsställs både den
goda viljan och kontrollbehovet på ett raffinerat sätt.
Men det
skapar också ”illegala” människor. Människor som tvingats fly otrygga
förhållanden i sina ursprungsländer tvingas av västvärldens stater och EU att gå
under jorden för att få behålla sina liv och sin hälsa. Det för oss ganska
långt från andemeningen i de universella mänskliga rättigheter som de
flesta av oss retorisk bekänner oss till. Som fastställer rätten till liv,
frihet och personlig säkerhet, med andra ord artikel 3 i FN:s förklaring om de mänskliga
rättigheterna från 1948.
Källor förutom länkade artiklar/hemsidor:
Andersson, Hans E., Flyktingpolitiken i
framtidens EU, Svenska institutet för europapolitiska studier
(SIEPS), Stockholm, 2003
Dacyl, Janina
W, Den
internationella flyktingregimen i Jervas, Gunnar (red.), Migrationsexplosionen: bakgrund och alternativ
till den felslagna flyktingpolitiken, 1. uppl., SNS (Studieförb.
Näringsliv och samhälle), Stockholm, 1995
Hemsidor om
asylrätten och migranter:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar