Morgontidningen
damp ned med en ovanligt tung duns. Den store S-ledaren har satt ned foten i
debatten om (mot?) Omar Mustafa som blev invald i Socialdemokratiska
partistyrelsen på kongressen nyligen. Han måste välja, sa Löfven igår, mellan
Socialdemokraterna och Islamiska Förbundet.
Omar Mustafa
gjorde snart sitt val och avsade sig igår kväll alla uppdrag för
Socialdemokraterna. Drevet hade lyckats och förmått Löfven ta ställning och
göra en markering som kommer att kännas av långt bortom den förhållandevis
lilla ankdammen som den socialdemokratiska partitoppen utgör.
Precis som
Omar Mustafa själv antyder i sin motivering till sitt avhopp blir den stora
frågan hängande i luften; hur förmå muslimer att engagera sig i
Socialdemokraterna?
Den ännu
större frågan är hur muslimer ska förmås att engagera sig politiskt över huvud
taget? Att Omar Mustafa också ställde in ett framträdande han skulle gjort idag
på Fryshuset om svenska muslimska ungdomars engagemang i det civila samhället.
Jag skrev
igår ett inlägg om det farliga i att exkludera stora grupper från en engagerad
samhällsdebatt. Det handlade då om extremhögern. En ökad polarisering kommer
inte att gagna någon, menar jag. Den här signalen från Löfven bär på liknande
vis ett budskap som innebär att en annan stor grupp, muslimer i Sverige,
exkluderas från det politiska samtalet. Inte explicit naturligtvis men signalen
är tydlig och visar också ett avsteg från den Sahlinska devisen ”alla ska med”.
Mona Sahlin som förvisso uttalat sig märkligt avvisande mot Mustafa. Kanske var
det bara en bra slogan?
I själva
sakfrågan är det få som har rört sig. Några som kämpat tappert för Omar Mustafa är Föreningen Hjärta –
troende socialdemokrater i Stockholm på vars hemsida det finns åtskilliga kloka
ord, från bland andra Anna Ardin och Lovisa Arvidsson, att läsa.
Även den
rikstäckande Tro och Solidaritet (f.d. Broderskapsrörelsen för kristna
socialdemokrater) har, framför allt genom Peter Weiderud, uttalat sitt stöd för
nomineringen av Mustafa och försökt styra debatten till ett balanserat samtal.
Men mediedrev
har en annan logik och får ofta ett eget liv och sätter en agenda där främsta
målet är att fälla ett villebråd. Ett av de värsta exemplen är Expressensartikel om Omar Mustafas inkomst. Vem läser den lilla rättelsen som inkom
senare där de erkänner att de haft fel? Det är de stora rubrikerna som
människor minns och det är precis vad som är syftet med sådana här
drev-artiklar. De ska spä på en negativ bild av villebrådet; det som ska
fällas. Då finns inga som helst tankar om publicistiskt ansvar eller
press-etik.
Min spontana
reaktion är att det blir svårt att få muslimer att engagera sig politiskt,
åtminstone inom Socialdemokraterna.
Men också
att jag tycker vi börjar se hur det ”politiskt korrekta” har blivit att vara ”islamkritisk”.
Efter enträget trummande i sociala medier och med hjälp av den parlamentariska representationen
genom SD har diskursen sakta men säkert kunnat vridas mot en alltmer intolerant
inställning till muslimer och islam.
Det är
alltså numera OK att, som Expressen gör, kalla English Defence League för
islamkritiska medan det fortfarande nog anses hårresande att kalla nazister för
judekritiska, som Lisa Bjurwald påpekat i sin bok ”Skrivbordskrigarna”.
Det är också
OK att ställa alldeles särskilda krav på muslimska partimedlemmar inom S. Jag
tolkar det som att partiledningen gör en populistisk markering som syftar till
att vara mer ”politiskt korrekt”. Kanske börjar det uttrycket få en ny
innebörd?
Grattis
Sverigedemokraterna!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar