Hemmets student är avfirad. Kläderna har torkat och öldoften
från skorna börjar gå ur. Blev minst sagt orolig när flak efter flak av öl
lastades upp på det stora flaket (lastbilens) innan jag förstod att ölen numera
sprutas på allt och alla istället för att drickas upp. Hälsosammare för
ungdomarna men förödande för kläder och skor.
Hela studentyran var nogsamt arrangerad av skolan (Nacka
gymnasium). Klass efter klass slussades ut på skolgården, klev upp på en liten
scen under jubel och klang från skolorkestern, och fortsatte sedan till
väntande anhöriga vid särskilt angivna samlingsplatser för respektive
avgångsklass. Därefter satte de nybakade studenterna av till väntande lastbilar
och andra fordon som radat upp sig på parkeringsplatsen en bit bort. Mycket väl
organiserat alltså och det hela flöt på bra trots tusen studenter med säkert
minst 4-5 anhöriga i mottagningskommittérna. De välrepeterade ramarna för
firandet skulle kunna ställas som kontrast till hur själva undervisningen verkar
bedrivas numera.
Jag frågar studenten, när yran lagt sig, vad som fungerat
dåligt i gymnasiet nämner han i första hand avsaknaden av ramar. Friheten att
lösa uppgifter skapade en känsla av förvirring och osäkerhet om vad som krävdes
och förväntades. Den här friheten kan säkert uppfattas som en välkommen
utveckling från den korvstoppning som präglade den ”gamla” skolan. Men min
erfarenhet, med tre skolbarn i olika åldrar, är att friheten tenderar att leda
till att ansvaret för kunskapsinhämtning och lärande nästan helt lämnas över
till eleven och därmed även till föräldrarna.
Det går säkert bra för våra barn. Med två högskoleutbildade
inom hemmets väggar finns hjälp att få för de famlande studenterna. För andra
är det mindre givet. Färska siffror visar också att kunskapsklyftorna ökar.
Den ramlösa skolan överlämnar åt eleven att välja verktyg
för att lösa uppgifterna. Vilka metoder ska användas? Vilka finns det? Hur
lägger man upp ett projekt? Vilken litteratur finns att tillgå? Vilka kriterier
gäller för att få ett bra omdöme? Det sistnämnda hänger samman med de omvittnat
flytande och diffusa betygskriterier som lärarna själva har svårt att använda.
Konkurrensen om elever som följt av friskolereformen skapar
också ett tryck på lärare att ge godkända betyg trots att kunskaperna
egentligen inte räcker till. Denna etableringsfrihet som nu lett till att många skolor,
både kommunala och friskolor, har akut elevbrist och måste göra sig av med
lärare.
Däremot läggs pengar
och energi på marknadsföring och attraktiva resor till utlandet eller datorer
till nya elever etc. Konkurrensen om elever leder fokus från undervisningens
kvalitet till skojiga sidoaktiviteter som förvisso är trevliga för eleverna men
som får långsiktiga konsekvenser för den generella kvaliteten men framför allt
likvärdigheten sett över hela riket.
”Skolorna vill ju köpa oss”, som en elev uttrycker det i en
SvD-artikel om gymnasievalets baksida. Eleverna i artikeln beskriver mängden
många program och skolor som lockade och pockade på deras uppmärksamhet inför
gymnasievalet var ”som en djungel”.
Vilket leder
oss tillbaka till den ramlösa skolan. Det är alldeles för många val. Kanske är
det just det, Jan Björklund, som är flumskolan?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar