Jag har
ägnat mycket tankearbete åt att få ordning på liberalismen av idag. Jag har så
svårt att koppla ihop ideologins texter med den politiska agitationen och de
politiska åtgärderna. Jag tycker mig se att liberalismen blivit en förnekelsens
ideologi som inte vill ha något att göra med verkligheten utan istället vill
måla verkligheten i egna önskade färger och skapa symboler av klassisk
liberalism. Dagens liberalism bottnar faktiskt inte helt i denna klassiska
liberalism utan är en sorts variant av nyliberalismen. Åtminstone som den ser
ut i Sverige, representerad främst av Folkpartiet och Moderaterna och de stora
morgontidningarnas ledarsidor (DN, SvD).
Förnekelsens ideologi
När
varningarna duggar tätt om klimathot och totalt ekologiskt sammanbrott är det
liberala svaret att satsa på ännu mer tillväxt. Trots att forskning och empiri visar
att tillväxt och växtgasutsläpp hör samman.
Att måla upp
en bild av hur fint vi i Sverige klarar klimatmålen tillhör den förnekelse av verkligheten
som dagens liberaler gärna ägnar sig åt. Det är representationen av
verkligheten som lyfts fram. Då kan illusionen av ”den enda vägens politik”
också legitimeras och reproduceras ännu en tid.
Detsamma
gäller de ekonomer som i åratal varnat för hur den globala ekonomin är på väg
att braka samman. De kallas i SvD för domedagsprofeter. Det är
trevligare att vara optimist och därför tas i stort sett inget intryck av dessa
kritiker trots att de ständigt visar sig få rätt i sina profetior. Den moderna
liberalen vill inte ha dystra framtidsutsikter. Det ska vara glatt och
optimistiskt. - Det är roligare att säga Ja, var ju en banal slogan under
folkomröstningen om EU-inträdet.
Vi har naturligtvis,
i liberalens värld, inte heller något problem med arbetslöshet eller
nyfattigdom. Dystra siffror borstas gärna bort som vänsterpropaganda eller med
underliga uttalanden om att problemen blir mycket mindre om man begränsar
analysen till svenskfödd medelålders medelklass.
Representation av verkligheten
Detta med
representation av verkligheten är mycket viktigt i den moderna liberalismen. Att
nyliberalismen skulle ha inneburit ett avskaffande av byråkrati är en myt. Vad
som införts sedan 80-talet är en ny form av byråkrati som är anpassad till
marknadsekonomins livsmönster och en avreglering av de gemensamma
välfärdsinstitutionerna och dess tillhörande tjänste- och serviceproduktion.
Det handlar
nu om utvärderingsinstrument, mål- och resultatstyrning och självkontroll
kombinerat med benchmarkingmodeller och kundundersökningar. Det har skapat en
fixering vid mätbara aktiviteter vilket vi alltför ofta får bevis på. Poliser
som räknar pinnar, vårdinstitutioner som utför många operationer istället för
viktiga, lärare som tvingas till omfattande pappersexercis och
”utvecklingssamtalande” med elever och föräldrar istället för att undervisa
etc. etc.
Allt detta
tenderar att, för att låna Mark Fishers ord, alltmer syfta till att skapa
”representation av prestationer och resultat” snarare än de effekter som själva
prestationerna borde ge.
Resultatrapportexercisen
i senkapitalismens tidevarv upprepar stalinismens värdeprioritering av
”symboler före prestationer över faktiska prestationer”, som Mark Fisher
uttrycker det.
Det är ingen
slump att det är så utan ett resultat av en reformvåg som hämtade idéer från
management- och styrningsmetoder som brukar rubriceras med samlingsnamnet NPM (New Public Management) som i sin
tur innefattar idéer huvudsakligen sprungna ur Milton Friedmans nyliberala
Chicagoskola. Det är alltså därför som dagens debatt om vinster i välfärden
handlar om att kontrollera kvaliteten bättre. En kör som även socialdemokrater
och, sorgligt nog enligt min åsikt, miljöpartister numera stämmer in i.
På samma
sätt försöker man skapa en representation av vad det är att vara svensk.
Tandemparet Ullenhag/Selimovic försöker nu lansera en medborgarskapsdiskussion
där det ska formuleras ett antal krav som ska uppfyllas för att få svenskt
medborgarskap. Det är ännu mycket luddigt vad dessa krav ska innehålla men de
är i alla fall ute efter någon sorts symbolik. Jasenko Selimovic, som är
statssekreterare åt Ullenhag på arbetsmarknadsdepartementet säger i en
DN-artikel nyligen (som han skriver i egenskap av folkpartist enligt egen
utsago) att invandraren ”måste ta steget och tänka sig en framtid i detta land”
och att ”varken återvändandemyten eller diskrimineringsberättelsen kan vara
dominerande berättelser”. Det vill säga att han vill inte höra talas om att
diskriminering kan vara ett dominant inslag i invandrarens liv eller att
flyktingar kanske faktiskt längtar efter att få återvända till det land där de
är födda och uppväxta. Hellre då en
”konstitutionell solidaritet” som ”preciserar i medborgarskapskontraktet vad en
invandrare bör göra och bli en del av samhället”, menar Selimovic.
Det är
alltså invandraren som måste ändra på sig för att slippa bli diskriminerad
måste man tolka det som. Alltså ungefär vad som hävdas i sverigedemokraternas
programförklaringar men formulerat på ett mycket snyggare sätt. Ett visst
gillande av dessa delar av hans artikel hörs för övrigt också från just det hållet.
Representationen
av att vara svensk är viktig att framhäva. Inte hur Sverige faktiskt ser ut,
vilket förstås är på väldigt många olika sätt. En komplex bild som kan ses ur
många perspektiv.
Bort från de klassiska liberala
idealen
I ivern att
hävda de klassiska liberala idealen rör sig liberalismen av idag allt längre
ifrån dem. Det blir väldigt tydligt i integrationsdebatten men också när det
gäller jakten på terrorister, ekonomin och fördelningen av välståndet som
skapas genom det kapitalistiska systemets ackumulation eller exempelvis
friheten på nätet, där kommersiella hänsyn väger mycket tyngre än individens
frihet att uttrycka sig och ta del av information. I debatten om FRA och datalagringsdirektivet
blev en sådan röst som Fredrik Federleys hårt nedtryckt.
Av
liberalismens stoltaste deklarationer om frihet för individen mot en
förtryckande överhet och de mänskliga rättigheterna har det bara blivit egendomsskyddet kvar, om man ska
hårdra det.
En som har
skrivit mycket roligt och intressant om denna kontrast är Birger Schlaug vars
inlägg om liberalismen, Hej liberal, del
1 och 2, formulerar det hela som att dagens liberalism handlar mer om
Herbert Spencer än John Stuart Mill åtminstone.
Det kanske
är dags för en rejäl ideologisk inomliberal debatt där den moderna liberalismen
formuleras på ett trovärdigt sätt och dessutom kopplas ihop med en aktiv
politisk gärning som är konsekvent i enlighet med denna ideologi. Det vore
ärligare och mer lätthanterligt för oss som vill kritisera liberalismen men som
svar får de stolta förklaringarna från förr.
Hej liberal,
vem är du egentligen!?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar