Tillväxt är
den nya religionen som präglar snart sagt allt vi gör i dagens samhälle. Den
allt överskuggande tillväxten inkräktar på vår fritid och våra intressen och
pockar på uppmärksamhet. När vi lägger ut familjebilderna på Facebook, när vi
köper ny exklusiv fiskeutrustning eller nya joggingskor etc etc. Kärleken till
fotboll och andra sporter är också något som kapitalintressen noterat vilket
har lett till en allt djupare kommersialisering av idrotten. Ett EM i fotboll
eller OS-arrangemang som är de stora sportevenemangen denna sommar kostar många
miljarder men inbringar också miljarder för inblandade företag och städer. Det
genererar flyg- och bilresor, omfattande byggnationer och bidrar tveklöst till
en del bra investeringar i infrastruktur, men ändå mer i klimatpåverkande
utsläpp och annan miljöpåverkan.
De stora
arrangemangen blir allt större. När fotbolls-EM avgjordes i Sverige 1992 deltog
bara 8 lag mot det dubbla idag. Nästa EM, 2016, kommer att hållas med 24
deltagande lag. Tre befintliga arenor användes 1992 och därtill en blygsamt
tillbyggd arena i Norrköping. Jämfört med nu pågående EM i Polen/Ukraina där 4
helt nybyggda arenor och 3 renoverade kompletteras av en befintlig, Donbass
Arena i Donetsk. När OS arrangerades i München 1972 var antalet sporter det
dittills största, 23 stycken, jämfört med 31 vid OS i Beijing 2008 och antalet
deltagande nationer 121 jämfört med 204 i Beijing. En miljard tv-tittare följde
OS i München 1972 jämfört med 4,3 miljarder 2008.
Kommersialiseringen
av idrotten hotar i värsta fall att skapa en alienation mellan idrotten och det
breda folklagret. Elitidrottare och elitklubbar uppträder för en elitpublik. En
verklighet som på flera håll redan är här. Numera är det inte ens säkert att tv-sändningarna
räcker till som tröst för mindre bemedlade idrottstörstande eftersom de stora
evenemangen och ligamatcherna bjuds ut till högstbjudande kanaler som sedan tar
betalt rejält från sina konsumenter.
Den andra
delen av problemet är att storleken på evenemangen lämnar större och större
ekologiska fotavtryck.
Alternativa fotbollsklubbar
Kommersialiseringen
av idrotten är inte minst tydlig inom fotbollen. I synnerhet i de länder där de
stora ligorna finns. Övergångssummor och budgetar för de stora
fotbollsklubbarna och spelarnas löner blir alltmer astronomiska och
biljettpriserna vid engelska Premier League-matcher är numera hiskeliga vilket
har fått en del fotbollsälskande britter att reagera.
FC United of Manchester bildades 2005 av fans till Manchester United i protest mot den
amerikanske affärsmannen Malcolm Glazers ägarövertagande av storklubben. Inte
långt dessförinnan hade de lyckats avstyra tidningsmagnatens Rupert Murdoch köp
av klubben. Glazers övertagande av Manchester United blev droppen som fick en
del fans att ta saken i egna händer och bilda en alternativ Manchester-klubb
som arbetade efter helt andra, mer socialt hållbara principer. En klubb för
fotbollsälskare, med närhet mellan ledning och supportrar och med biljettpriser
som den ”vanlige” engelsmannen hade råd med. Den nya klubben, FC United of
Manchester, ägs av gemensamt av supportrarna och man röstar om alla viktiga
beslut.
“We are bringing football back to the
community. This is purely about providing cheap, enjoyable football. If we
don't win the European Cup within the next twenty years then so be it. I am fed
up of families having to spend half their weekly wage just to see their team.
My only dream is to get football back to what it should be.” (Luc
Zentar, en av grundarna av FC United of Manchester)
En annan
förening som prövar nya vägar men helt i en grön riktning är Forest Green Rovers, vars ägare Dale Vince (även ägare av det gröna elbolaget Ecotricity)
bygger en arena med en helt hållbar profil. Egen elförsörjning från solpaneler
på läktartaken, bevattningssystem som tar hand om regnvatten och eldrivna
gräsklippare är konkreta åtgärder som väckt uppmärksamhet i England. De är
också på god väg att få världens första (?) organiska fotbollsplan. Ingen
konstgödsel, bara kodynga. Mer kontroversiellt kanske ändå har varit införandet
av vegetariska matprodukter i matstånden på arenan. Inget rött kött alls finns
till försäljning så hungriga matchbesökare får hålla till godo med vegoburgare.
Planer finns
också på ett eko-center som en sorts sidoverksamhet där fotbollsklubben agerar
som en projektionsyta för idéer som Dale Vince vill ska genomsyra hela
samhället.
Dale Vince
och Sustainability in Sports
Dale Vince
är en ovanlig entreprenör. Hoppade av skolan vid 15 års ålder, levde ett tag
som hippie och driver nu sitt helägda gröna elbolag Ecotricity, är
majoritetsägare av fotbollslaget Forest Green Rovers och en av Englands rikaste
personer. Han är också en av initiativtagarna till en organisation, Sustainability in Sports, som arbetar
för att främja idrott inom engelska kommuner (communities) men samtidigt minska sportutövandets miljöeffekter. En
annan av initiativtagarna är före detta Manchester United-stjärnan och engelske
landslagsbacken Gary Neville, numera också assistent till engelske
förbundskaptenen Roy Hodgson.
De ser
utmaningen i att verka för en växande idrottsrörelse i en värld med ändliga
resurser och ökade levnadskostnader för supportrar och utövare.
“Sport needs to strategically address the
threat of this imbalance and plan the fulfilment of its aspirations, whilst
ensuring that sport is accessible to all, irrespective of background. Sustainability
in Sport has been created to support the transition required to protect the
future of sport. We passionately believe in the importance of sport, but
recognise that without tackling the issue of environmental sustainability
strategically, sport at all levels faces the possibility of becoming a pastime
for the select few, rather than the community as a whole”. (Hemsidan
Sustainability in Sports, An Introduction)
Här finns
säkert mycket att hämta för dem som efterfrågar föredömen och modet att gå före
för att visa på alternativ. Under Earth Summit-mötet i Rio (Rio +20) är fokus
på just hållbarhet inom idrottens värld en fråga som kommer att debatteras.
Frågan är
bara om några konkreta åtgärder kommer att genereras? Någonting säger mig att
ambitionerna kommer att stanna vid ytterligare en flod av ”statements” för alla
att läsa på de stora idrottsförbundens hemsidor.
Därför
behövs sådana som Dale Vince. För det är ju i första hand genom att agera som
du visar vad du står för, inte vad du säger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar