Det börjar bli alltmer uppenbart att det i Ukraina är på väg
att utvecklas en alternativ samhällsstruktur som tillhandahåller den service
som det offentliga inte klarar av. Bakom utvecklingen ligger förstås det
missnöje med och misstänksamhet mot politiker och myndigheter som var en viktig
drivkraft hos många demonstranter som samlades på Majdan för ett år sedan. Det
civila engagemanget, inte minst lokalt/regionalt, hade redan före protesterna
börjat formeras i olika organisationer (NGO:s) som då utgjorde viktiga delar av
det organiserade motståndet på Majdan. Behovet av reformer och ett slut på
korruptionen var bland de mest högljudda kraven på torget då och de nya
regimerna ser inte ut att ha minskat behovet eller mättat efterfrågan.
Missnöjet har redan börjat gro med hur landet på många områden fortsätter att
styras enligt gamla mallar.
Civilsamhällets engagemang och initiativkraften hos många
individer och organisationer är förstås något som kan tolkas positivt. Om det
leder till ökat inflytande över olika beslut och ökad decentralisering av
makten. Befolkningens känsla av delaktighet och inflytande bör också vara
positivt för de styrande om det innebär att trycket på dem lättar. Men det
civila engagemanget riskerar också att utveckla en till staten konkurrerande
infrastruktur som i slutändan blir till ett hot mot de styrande. Det finns
onekligen en spänning i det här som kan bli avgörande för hur den politiska
utvecklingen i Ukraina kommer att fortsätta.
Civilsamhället och
Majdan-rörelsen till makten
Det ukrainska parlamentsvalet i höstas gav civilsamhällets
företrädare en möjlighet att träda in i maktens boningar. Det nybildade partiet
Samopomich/Självhjälp blev en av valets stora raketer med över tio procent av
rösterna. Ett stort nätverk av organisationer ligger bakom partiets
tillblivelse och förankringen i civilsamhället är bärande för dess existens.
Samtidigt kommer trycket på partiets parlamentsledamöter bli stort underifrån
om resultaten uteblir. Det anses allmänt att det nya parlamentet har ett halvår
på sig att genomföra reformer innan missnöje och besvikelse börjar sprida sig
bland väljarna och befolkningen i allmänhet. Det dryga halvåret med
interimregering förra året tyder på att tålamodet med politiker numera är kort
hos ukrainarna.
Missnöjet med den interimregim som styrde innan höstens val
började bli högljutt redan under samma vår. Läkaren Olha Bohomolets (Olga Bogomolets
med rysk avstavning) tillhör de stora hjältarna från Majdan och kallas allmänt
för ”vita ängeln”. Hon organiserade sjukvård på torget under de värsta
oroligheterna och ställde senare upp i presidentvalet i slutet av maj ifjol
(fick 1,91 % av rösterna). I en intervju i tyska Der Spiegel gav hon uttryck för misstänksamheten mot den nya
regimen som hon ansåg på många sätt representerade det gamla och visade tidiga
tecken på att vara lika sammanflätade med oligarkerna som tidigare regimer. Hon
erbjöds en post i denna interimregering men när hon ställde ett antal villkor
för att tacka ja spreds istället ryktet att hon tackat nej. I Der Spiegel riktar hon skarp kritik mot den dåvarande nya
regimen och dess regeringschef Jatsenjuk (som är premiärminister även efter
höstens val);
”All they wanted was my face, but they weren´t
interested in real reforms.”
Många bedömare menade att det var bra för henne att inte
ingå i den på många sätt misskrediterade interimregeringen. Nu sitter hon dock
i parlamentet för presidentens parti Porosjenkoblocket. Frågan är alltså hur
mycket inflytande hon och andra parlamentsledamöter med rötter på Majdan kommer
att få och hur eventuellt uteblivna reformer eller resultatlösa sådana kommer
att tas emot av väljarkåren? Under tiden växer emellertid parallellsamhället
vidare.
Frivilligbataljonerna
– armén
De många frivilligbataljoner som har skapats under året som
gick tillkom till stor del som reaktion på den ukrainska arméns brister. Efter
att Krim gavs upp utan strid har missnöjet med arméns insatser fortsatt. Enligt
flera bedömare har inte tillräckliga åtgärder vidtagits för att förbättra
arméns prestanda och en del menar att den ukrainska regeringen bara väntar på
hjälp från väst istället. Dåligt utrustad och med dålig organisation har armén
haft svårt att rå på separatisterna i öst och utan frivilligbataljonernas
insats under sommaren hade sannolikt kriget kunnat vara förlorat redan. Många
av bataljonerna är emellertid knutna till olika ministerier vilket gör dem till
lite märkliga hybrider. Nu höjs en del röster för att införliva dem helt i den
nationella armén men frågan är hur framgångsrikt det projektet kommer att
sluta. De mäktigaste oligarkerna har skaffat sig avgörande inflytande över
frivilligbataljonerna genom att finansiera dem helt eller delvis och de har
därmed blivit mer eller mindre privatarméer för dessa. Många av befälhavarna i
dessa frivilligbataljoner sitter nu i parlamentet och en del menar att de där
snarare företräder sina respektive bataljoner mer än de partier de ställde upp
till val för.
Flera av bataljonerna har dessutom blivit samlingsplats för
diverse högerextrema element av vilka många kommer från utlandet, inklusive
Sverige. Som jag har skrivit om tidigare utgör inte minst Azov- och
Aidar-bataljonerna exempel på sådana. De är också föremål för anklagelser från
flera håll (bland andra Amnesty International) om krigsförbrytelser och olika
former av övergrepp på civilbefolkning.
Dessutom talas det på flera håll om vad som händer om
missnöjet tilltar med den nya regeringen och frivilligbataljonerna vänder sina
vapen mot Kiev? I synnerhet kan man spekulera i vad som händer om regeringen
tecknar ett fredsavtal med separatisterna som de mer nationalistiska och
högerextrema inom bataljonerna uppfattar som en kapitulation? ”En dolkstöt i
ryggen-retoriken” känner vi ju väl till från Hitlers maktövertagande i
mellankrigstidens Tyskland. Det gör förstås även de högerextrema och det är
därför inte osannolikt att den berättelsen ligger och gror i medvetandet hos de
som slåss med SS-emblem på hjälmarna eller har dem som tatueringar.
Självförsvarsenheterna – polis
Att den ukrainska polisen länge varit genomkorrumperad är
väl känt bland ukrainarna själva åtminstone. Ett fenomen som uppstod alldeles
efter Majdan är därför en form av självförsvarsgrupper. En sorts
medborgargarden organiserade lokalt eller regionalt för att patrullera i sina
närområden, ibland tillsammans med poliser men också helt självständigt. Många
av medlemmarna i dessa grupper tillhör högerextrema Högra Sektorn eller äldre
nationalistiska rörelser som Trident och UNA-UNSO (som förvisso sägs ha
integrerats i Högra Sektorn). Vissa grupper finansieras även av det
högerpopulistiska partiet Svoboda. Många medlemmar i grupperna är veteraner från
armén varav en del tjänstgjort i Afghanistan under Sovjet-tiden.
Medborgargarden är ju inget unikt fenomen för Ukraina och
uppstår oftast i ett förtroendegap till den statliga eller lokala
polismyndigheten. Risken med dessa garden är tämligen uppenbar då de tar lagen
i egna händer vilket förstås ibland kan drabba helt oskyldiga. Men i synnerhet
i detta ukrainska fall finns också ett problem om grupperna politiseras och
agerar i lojalitet med en politisk övertygelse snarare än till skydd för ortens
liv och egendom.
Medan fokus tidigt låg på att täcka upp för polisens brister
har det alltmer övergått till att samla in pengar och utrustning till armén och
i viss utsträckning även delta i striderna, då främst i de redan nämnda
frivilligbataljonerna. De kan alltså i viss utsträckning tjäna som
rekryteringsbas och support till dessa bataljoner.
Patriotism och
välgörenhet
Ett stort antal organisationer ägnar sig också åt olika
former av krisrelaterade aktiviteter. Det kan röra sig om att samla in pengar
till de som tjänstgör vid fronten eller att ta hand om flyktingar från öst och
bland annat se till att de får tak över huvudet. En uppgift som man kanske
skulle förvänta sig att statliga myndigheter tog hand om. I detta har de
uppenbarligen brustit vilket inte enbart kan förklaras med ointresse utan
kanske lika mycket av ekonomiska skäl i ett land på randen till ruin. Så
kallade volontärer tar nu hand om många uppgifter som offentliga myndigheter
helt enkelt inte mäktar med eller där den offentliga organisationen brister.
Det här framgår bland annat av en artikel i Fria Tidningen nyligen.
Patriotism är ett
nyckelord bland dessa organisationer och insamling av utrustning och
förnödenheter till armén förekommer överallt. Ett stort skäl till detta är
misstron mot staten och distributionslinjen går därför direkt till
frontsoldaterna och kanaliseras inte via statliga organ.
Patriotism har också på sina håll blivit ett ämne i skolan
och en del organisationer verkar för patriotisk ukrainsk uppfostran. Ett
exempel är Patriotic Community of Bukovina som bildades i somras i sydvästra
Ukraina (provinsen Bukovina) och ägnar sig åt att egga befolkningens patriotism
genom att måla nationalsymboler på broar, lyktstolpar och andra föremål på
offentliga platser. Ett annat exempel är the Union of Ukrainian Women (fanns
förvisso även före Majdan) som bland annat arrangerar söndagsskola med
undervisning i patriotism för flickor i 12-13-årsåldern.
Många organisationer har också tagit på sig olika
tillsynsuppgifter och ägnar sig åt övervakning av myndigheter och offentliga
funktioner och personal. Antikorruptionsarbetet har hög prioritet hos många av
aktivisterna från Euromajdan och oron är naturligtvis stor att allt ska gå
tillbaka till gamla hjulspår när politikerna har satt sig tillrätta i parlament
och stadshus. Så kallade ”lustration committees” tävlar med varandra om att
vara de rättmätiga övervakarna av Majdan-agendan. Före parlamentsvalet i höstas
var en aktivitet som bedrevs av dessa organisationer att sammanställa
”svartlistor” över kandidater som ansågs korrupta eller med förflutet i förre
presidenten Janukovitjs parti eller på annat sätt stod för den gamla regimens
maktstruktur. En del av de uppgifter som samlats in av vissa ”lustration
committees” har sedan analyserats och publicerats och offentliggjorts. En annan
grupp sammanställde inför valet partiernas namnlistor och markerade vissa
kandidater med en soptunna och drev en kampanj som ibland resulterade i rent handgripliga tolkningar vilket framgår av klippet nedan.
Det rättssäkra i detta förfarande kan starkt ifrågasättas
även om syftet säkert oftast är välvilligt. Dessutom kan säkerligen all denna
uppmärksamhet och uppvaktning verka hämmande på olika myndigheters arbete
vilket kanske inte heller ligger i allmänhetens intresse.
Det finns också en mängd olika lokala, mer eller mindre
organiserade, initiativ som riktar fokus mot mer specifika problem och
intressen. Vägarnas underhåll, eller snarare brist på detsamma, engagerar många
och vägblockader och ockupationer för att pressa myndigheter eller politiker
att agera är inte ovanliga. Gemensamt har de emellertid en sak, bristen på
förtroende för offentliga institutioner och myndighetspersoner.
Tålamodet hos befolkningen börjar visa tendenser till att
bli alltmer sluttänjt. De hårdnande striderna i öst kräver alltmer av
civilbefolkningen och den krisartade ekonomin blir alltmer kännbar för vanligt
folk. Mobiliseringsorder som utfärdas regionvis är en annan oroshärd. En ny
sådan har just kommit i Chernivtsi och det finns stor risk att den skapar än
mer spänning vilket man såg tecken på redan i somras då vägspärrar upprättades
på sina ställen med upprörda mödrar inte minst. Det handlar inte bara om
inkallelser av manskap utan också fordon av olika slag som kan rekvireras av
armén. Den allmänt kända oron i form av våldsamheter visar redan tecken på att
sprida sig västerut till ställen där det tidigare varit relativt lugnt.
En styrka och ett hot
All denna aktivitet kan givetvis tolkas som positivt.
Medborgares engagemang och aktiva deltagande i samhället är något som ofta
efterfrågas i EU-länder och decentralisering av makt brukar sällan ses som
något negativt i västvärldens liberaldemokratier. Decentraliseringsidealet
sträcker sig ju ofta så långt som ned till individnivå. Det kan inte heller
vara negativt om de ukrainska medborgarna värnar om sitt land och sin lokala omgivning
och agerar för att motverka korruption och makthavares inkompetens. Potential
finns att civila rörelser kan få stor betydelse för minoriteters rättigheter
och för jämställdhetsarbetet som i krigskrisen annars riskerar att bli
bortglömda punkter på agendan för parlament och regering. Civilsamhällets
organisationer tillhör till största delen den progressiva Majdanrörelsen och
kan sägas representera ”vanligt folk” och deras behov och intressen till
skillnad från de ultranationalistiska eller fascistiska element som är de som
ofta väcker rubriker.
Men det finns också en risk att de bromsar utvecklingen av
offentliga institutioner och mer permanent undergräver dessas auktoritet. Det
blir då än mer diffust vilka som egentligen styr och vilka som egentligen äger
olika frågor lokalt och regionalt. I värsta fall uppstår rivalitet mellan
organisationer (som mellan olika ”lustration committees” ovan) med lika höga
anspråk på autencitet och att äga problemformuleringsinitiativet. Vad gör
oligarkerna om deras regionala maktposition hotas?
När det gäller de paramilitära organisationerna är hotet än
mer skrämmande. Den potential till social dialog som det civila engagemanget
innefattar kan i det instabila läge som råder lätt övergå till vrede och en ny
omgång våldsamma missnöjesyttringar. Då finns väl beväpnade bataljoner på
fötter, redo att vända sina vapen mot centralmakten. Kravallerna i Kiev i februari 2014 visade att dessa element inte är att leka med. Låt oss hoppas att scenerna i klippet nedan inte behöver upprepas snart igen.
Tror du förser oss med den mest allsidiga informationen om Ukraina. Vad fan gör SVT-s Elin Jönsson där egentligen? Hon ser ju bara en sida ändå.
SvaraRaderaTack för det, Vikingen. Kul att du uppskattar inläggen. Det är inte alls lätt att ge en allsidig bild då det förekommer mycket propaganda och vinklade storys och en hel del ren "bullshit". Men jag håller med om att framför allt statliga televisionen borde kunna åstadkomma mer än en länk till Moskva för att beskriva vad som händer i Ukraina.
Radera