Tidigare
inlägg i min serie om Patientens pris:
Sverige har
många läkare per patient. Men när det gäller tillgänglighet ligger vi snarare i
bakvattnet. Maciej Zaremba antar, vilket jag håller för rimligt, att svenska
läkare ägnar alltför stor tid åt att fylla i blanketter och rapporter och till
att räkna priser och volymer istället för att möta patienter och använda sin
läkarkunnighet till vård av dessa.
Det bekräftas
också i Zarembas bok Patientens pris av
överläkaren vid Karolinska, Olle Heimbürger, och av forskare som Martin Wohlin
i Uppsala som menar att denna utveckling innebär en ”avprofessionalisering” av
läkarkåren (och sköterskekåren).
En
utveckling som går tvärtemot en av huvudteserna kring NPM-reformernas
införande; att de skulle minska detaljstyrning och byråkrati.
Produktivitet och effektivitet
Som Zaremba
nämner kan NPM sammanfattas i två trossatser; att fria val av sjukhus,
vårdcentraler och skolor ger mer valuta för skattepengarna samt den andra; att offentliga
verksamheter blir mer effektiva om de uppför sig som entreprenörer på en
marknad. Det är det sistnämnda som, enligt Zaremba, är det mer kontroversiella
antagandet som han också ifrågasätter i sin bok/sina artiklar.
Eftersom
produktivitet i fallet med sjukvården mäts i antalet besök premieras ett
beteende som exempelvis låter patienter boka nya besök för varje åkomma
istället för att ta upp alla på en gång vid samma besök. Det komplicerade
prissättningssystemet för olika behandlingar (DRG-modellen) ger också en mängd
andra beteenden hos vårdgivare som knappast kan sägas gynna varken
effektivitet/produktivitet eller allra minst vårdtagaren eller brukaren som med
det nya styrsystemet var tänkt att ställas i centrum. Zaremba skriver om
läkarnas förakt för denna prissättningsmodell som ger incitament att modifiera
diagnoser och behandlingsmetoder i syfte att ge mer pengar till vårdenheten
snarare än med hänsyn till patientens behov och behandlingarnas verkningsgrad.
Den missvisande statistik som detta beteende genererar – och som blir grund för
beslut om vården på felaktiga grunder – har också kritiserats. Bland annat av
överläkaren Gunnar Akner som menar att prissättningen på det sättet riskerar
att göra medicinska register värdelösa.
Patienter som produkter
Maciej
Zaremba ställer i sin bok frågan varför patienter förvandlats till produkter.
Det
kan vara svårt att skilja på produkt (output) och utfall (outcome). När man i
svensk (och andra länders) resultatstyrning mäter resultat av offentlig förvaltningsverksamhet
är det oftast produkten (eller egentligen prestationen) det handlar om.
Som
exempel på produkt skulle man kunna ta polismyndighens ovan nämnda statistiska
mätresultat av alkoholtester på bilister (Rikspolisstyrelsen,
Polisens arbete med trafiksäkerhet i vägtrafik och terräng, Nationell
handlingsplan 2007).
Ett delmål är att utöka antalet alkoholutandningsprov till två miljoner. Det
går att mäta utan större besvär. Utfallet däremot, blir i bästa fall det som är
en del av huvudmålet, nyktrare bilister på vägarna. Detta är svårare att säkert
mäta, men borde vara det väsentligaste. Risken finns alltså att det blir
antalet utförda tester som uppfattas som det viktiga av polistjänstemännen på
alla nivåer. Detta i sin tur riskerar att leda till att de koncentrerar
insatserna till de tidpunkter då det är lättast att motsvara det kvantitativa
kravet/målet, nämligen under rusningstid, då väldigt många kör bil till och
från arbeten, men sällan onyktra. Det ger ju mer ”betalt” i form av antal
tester än om man utför dem när det är troligast att bilister kör onyktra, på
nätter och helgmorgnar.
Ett mer aktuellt exempel är polisens kontroller av ID i
tunnelbanan och på andra offentliga platser. Det s.k. REVA-projektet som
sjösattes 2009 fick häftig kritik i våras då det framgick hur dessa kontroller
utfördes. Trots detta fortsätter alltså kontrollerna kunde vi konstatera
nyligen. För tunnelbanepolisen sägs ett mål finnas att utföra minst 400 s.k.
inre utlänningskontroller år 2013. De förväntas visa resultat därefter. Mål-
och resultatstyrning i utförandeform.
Som många har noterat (bl.a.
Christopher Pollitt & Geert Bouckaert) är anledningen till fokuseringen på
produkt naturligtvis att utfall sällan går att mäta säkert, då det oftast
saknas säkra indikatorer. I de fall det går är det oftast en dyr, tidsödande
och svår process som ger svårtolkad information, vilket förklarar varför
sökandet efter den inte sker med någon större iver. Denna överfokusering på produkten har också
noterats av både forskare och politiker i Nya Zeeland, trots att de anses ha
det mest sofistikerade systemet för prestationsbaserad mätning av
förvaltningsverksamhet. Fortfarande mäts mest produktion (exempelvis antal
avslutade fall) istället för utfallet för en viss politik/åtgärd (exempelvis friska
patienter/färre brott).
Magnus Lind,
f.d. överläkare vid Karolinska sjukhuset i Stockholm, skriver i ett avsnitt av
Zarembas bok:
”Det största problemet med det
Köp-säljsystem med DRG-poäng som infördes är att priserna i detta
administrativa spel, en pseudomarknad inom varje landsting, helt felaktigt
uppfattas av allt fler som det viktigaste måttet på vårdens värde för den sjuka
människan. Den långvariga och djupa erfarenheten av hur patientens lidande
lindras bäst, den ofta intuitiva kunskapen, läkekonsten, glider undan”.
Han hänvisar
som exempel till TLV:s (Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket) avrådan
(rapporterad i SvD i mars-2013) från att subventionera dyrbara läkemedel mot
prostatacancer för att en ökad överlevnad för den äldsta åldersgruppen ger
”upphov till ökade samhällskostnader”.
Det skulle
förvisso kunna tolkas som att TLV har gjort en bred analys av samhällsnyttan
med sin verksamhet men strider onekligen mot den syn på människovärdet som vi i
Västeuropeiska länder, inte minst Sverige, annars brukar hänvisa till som
överordnat andra hänsyn. Olika värden krockar med varandra men det allt
överordnade tycks vara effektivitet/produktivitet.
Detta är
uttryck för konsekvenser av införandet av resultatstyrning som styrsystem inom
den svenska offentliga sektorn. Resultatstyrningen kommer jag att ta upp i ett
senare inlägg. Det finns en hel del att säga om den och det finns också en hel
del samstämmig kritik mot den som lagts fram under en längre tid men som inte
ruckat nämnvärt på dess ställning som helt dominerande styrform inom offentlig
verksamhet. Dess genomslag skedde under 1980-talet och den kan sägas ha ingått
i det kluster av management- och styrmetoder som brukar benämnas New Public Management, NPM. Om detta
handlar mitt nästa inlägg.
Spana också in:
... och en film från debatten som finns
på Södertörn Högskolas hemsida
Försvar för
införandet av NPM i vården (Klas Eklund i Läkartidningen). Även deltagare i
symposium vid Almedalen.
Pesto Silvestri, blog Michel Silvestri,
om NPM och Zarembas artiklar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar