Tidigare
inlägg i min serie inlägg om Patientens
pris:
”Förlåt oss, ni som fuskar med
uppföljningar och rapporter. Förlåt, livsmedelinspektörer, som varje december
ränner från korvkiosk till korvkiosk för att uppfylla kvoten av tillsyn, och ni
poliser som skickas ut att patrullera de lugnaste gator för att få ihop nog med
”utetid”. Förlåt oss, ni läkare som kallar patienter till onödiga besök. Vi
ville verkligen ingenting av detta. Men vi borde ha förstått vad det var för
slags krafter som vi släppte loss” (Citat ur Maciej Zarembas bok Patientens pris).
Så låter den
avbön som danska regeringstjänstemän vid finansdepartementet avlade i en
artikel i Politiken 27 mars 2007. De
NPM-reformer som de drev igenom på 1990-talet hade omformat den danska
offentliga sektorn till samma låtsasmarknad med mål och resultatstyrning som
den svenska.
Här i
Sverige har däremot politiker och tjänstemän varit väldigt sparsamma med kritik
mot systemet. Zaremba är inne på ett spår som säkerligen bär på mer än korn av
sanning. Att Socialdemokraterna har en grundidé om att samhället är formbart
med hjälp av social ingenjörskonst och som en maskin som kan manipuleras genom
styrning emedan be borgerliga partierna berusats av framgång och ”tycks ha
glömt att om man låter marknaden invadera värdesfären, upphör man att vara
liberal”, för att låna hans formulering.
Det går nog
också att hävda att det har skapats ett system som har blivit så vitt förgrenat
och inarbetat i all offentlig verksamhet att det betraktas som ett sisyfosjobb
att försöka förändra det. Det skulle behövas väldigt mycket tankearbete och
krafttag för att göra djupgående förändringar av styrsystemen och därtill är
politiker som regel alltför ointresserade eller okunniga i ämnet. Det är en
inställning som gränsar till lättja eller möjligen i ideologisk stelbenthet.
Ingen kan ju längre säga att marknadstänkandet och resultatstyrningen är
nyheter.
I
forskningsvärlden däremot är NPM-reformerna sedan länge satta under lupp och
det finns en hel del att hämta för den som söker en vetenskaplig grund för sin
kritik. När politiker konfronteras med denna kritik är det dock vanligt,
exempelvis enligt Ahlbäck Öberg & Widmalm i Patientens pris, att de slår ifrån sig genom att påstå att kritikerna
vill införa gamla, utdaterade styrmodeller. Ett bemötande som de två
statsvetarna vid Uppsala Universitet menar är både ”reducerande och
intellektuellt ohederligt” mot såväl de kritiska debattörerna som mot
medborgarna som ”får ta smällen ”.
Förvaltningsforskaren
Göran Sundström skriver i sin avhandling ”Stat på villovägar” på liknande sätt
att tillskyndarna av resultatstyrningen ofta lägger bevisbördan på kritikerna
och säger: ”Vad skall vi göra istället?”. Han menar att ”när kritikerna inte
svarat med att presentera en detaljerad alternativ styrmodell – lika enkel och
stringent som den rationalistiska styrmodellen – tycks det ha tagits till
intäkt för att kritiken är ofruktbar”.
Tystnadens kultur
En annan
orsak till att förändringar inte kommer till stånd är rädsla. Dels den
politiska rädslan som jag redan varit inne på, men också gräsrotsbyråkraternas,
lärarnas, sjukvårdarnas och läkarnas rädsla för sina jobb och karriärutsikter.
Zaremba
stödjer sig på sociologen Rasmus Willig när han framhåller att NPM-reformerna
skapat en ”tystnadens kultur” inom offentliga verksamheter. Enligt Willig är
det därför vi kan notera hur missförhållanden får pågå så länge innan de
uppmärksammas och blir s.k. ”vårdskandaler” exempelvis. Lojalitet mot ledningen
för ”resultatenheten” väger tyngre än etik och yrkesstolthet. Lön och
anställning ligger i farozonen för den enskilde medarbetaren vilket blir
särskilt känsligt för dem som är privatanställda och inte omfattas av
meddelarskydd på samma sätt som offentliganställda. Ett faktum som
aktualiserats i samband med debatten om vinster i välfärden.
En annan
forskare som skrivit mycket om detta är Lennart Lundquist, bl.a. i Tystnadens förvaltning i Utan fast punkt (Socialstyrelsen, 2001)
Han ställer
den politiska demokratin emot ekonomismen. Kännetecknande för den politiska
demokratin sägs vara öppenhet,
diskussion, ömsesidighet och ansvar.”
I öppenheten ingår skyldigheten att säga ifrån när makthavare företar sig
något olagligt, oetiskt eller olämpligt”, menar han.
I stark
motsättning till den politiska demokratin ställer han alltså ekonomismen som i
grunden enbart beaktar ekonomivärden som funktionell rationalitet,
kostnadseffektivitet och produktivitet samt betonar organisering och chefskap
med privat näringsliv som föredöme.
Han menar
vidare att ekonomismen nu dominerar formuleringen av samhällsproblemen och att
det i detta ingår medveten manipulering av demokratibegreppet och andra begrepp
relaterade till den politiska demokratin; ”Fokuseringen på ekonomivärden har
bl.a. lett till att demokrativärdena mer eller mindre tappats bort. Sannolikt
är detta en viktig orsak till tystnaden i förvaltningen”.
Värden som
bör styra den offentliga verksamheten innefattar både demokrativärden och
ekonomivärden men ”under ekonomismens herravälde har tyngdpunkten alltmer
förskjutits till fördel för ekonomivärdena”, anser han.
Han betonar
vidare att ämbetsmännen befinner sig i en svår situation då de måste samtidigt
beakta samtliga värden enligt ovan samt vara lojala mot överordnade, lyda lagen
och ta hänsyn till medborgarna. Dessa hänsyn kommer ofta i konflikt med
varandra men ekonomismen förutsätter då att ämbetsmännen ska vara lojala mot
makthavarna, menar han och tillägger att ekonomismen likställer myndigheter med
privatföretag och reducerar därför ämbetsmannens position på ett sätt som utgör
en fara för den politiska demokratin.
Han
framhåller vidare att det är farligt att säga ifrån. Makthavarnas instrument
för att tysta ämbetsmännen har blivit allt effektivare. Anställningstryggheten
har försämrats, den individuella lönesättningen bestraffar den som säger ifrån
och befordringsinstrumentet erbjuder möjlighet att sortera bort misshagliga.
Lundquists
förslag för att motverka tystandet av ämbetsmännen är främst att avskaffa den
individuella lönesättningen som han menar inte hör hemma alls i offentlig
verksamhet. Den används i repressivt syfte, t.ex. för att straffa nejsägare,
menar han.
Han anser
också att det måste inledas en förändring av organisationskulturen så att den
uppmuntrar nejsägare istället för att bestraffa, men menar att det inte är lätt
att få gehör för i dagens situation då ekonomismen ser lojalitet mot
överordnade som enda acceptabla reaktion för en ämbetsman. De flesta fogar sig
också i detta.
Detta
framhöll han alltså för över tio år sedan. Inte mycket har förändrats sedan
dess kan vi nog konstatera.
Olösliga problem?
Som tidigare
nämnt läggs ofta kritik åt sidan med motiveringen att det inte finns några
bättre alternativ eller att kritikerna längtar tillbaka till gammal obsolet
hierarki. Det börjar bli dags att ge svar på tal och presentera lösningar som
kan ge en rimligare styrning av offentliga verksamheter som lyfter fram
kvaliteten och tonar ned kvantiteterna. Dessa finns och märkligt nog har de
presenterats för politiker av egna utredningar och förvaltningsmyndigheter. På
detta tittar jag närmare i mitt nästa och sista inlägg i min serie om
”Patientens pris”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar