Intresserad
av mål- och resultatstyrning?
Nej, jag
trodde kanske inte det.
Ändå är det
något som berör oss alla dagligen i kontakt med myndigheter och offentliga
såväl som privata utförare av service. Många av de debatter som förts om
problem inom vård, omsorg och skola under senare år berör fenomen som kan
härledas till resultatstyrning. Konsekvenserna av styrmetoden blir ibland lätt
absurda. Ibland tyvärr också rent samhällsfarliga. Detta har DN-skribenten
Maciej Zaremba lyft fram på ett ovanligt grundligt sätt.
Patientens pris
Maciej
Zarembas uppmärksammade artiklar om styrningen av svensk sjukvård (Patienten & prislappen) vållade en
hel del debatt och rönte stor uppmärksamhet. Eftersom jag inte har DN gick mig
själva artiklarna lite förbi. Istället har jag köpt den bok, Patientens pris, som utgavs nyligen med
alla artiklar samt en del bonusmaterial. Det är intressant läsning som i högsta
grad berör mycket av det jag själv tittat närmare på under mina studier i
Offentlig Politik och Organisation vid institutet Score (Stockholms centrum för
forskning om offentlig sektor).
Den
uppsättning styrmetoder som samlas under benämningen NPM (New Public
Management) är sedan länge omdebatterade i forskarvärlden. Det är dock ovanligt
att en journalist ägnar uppmärksamhet åt förvaltningspolitik och
organisatoriska styrformer. Troligen uppfattas det som ett torrt ämne och
alltför komplicerat att reda ut för läsarna. Inte ens politiker anstränger sig
särskilt mycket för att sätta sig in i vad de handlar om vilket också Zaremba
framhåller i sin bok/artiklarna.
Zarembas
artikelserie har med stor konkretion visat vilka konsekvenser en del av dessa
metoder får i verksamheter där kvalitet inte alltid sammanfaller med
produktivitets- eller effektivitetssiffror. Det handlar i mångt och mycket om
vad som är mätbart och vad som inte är det samt vad det man mäter egentligen är
mått på.
Mark Fisher
har, i Kapitalistisk realism , formulerar det mer politisk
tillspetsat än Zaremba när han talar om en ny byråkrati som alltmer syftar till
att skapa ”representation av prestationer och resultat” snarare än de effekter
som själva prestationerna borde ge och att resultatrapportexercisen i
senkapitalismens tidevarv upprepar stalinismens värdeprioritering av ”symboler
för prestationer över faktiska prestationer”.
Under
Almedalsveckan hölls ett seminarie där en av tillskyndarna till NPM-reformerna
inom sjukvården, Klas Eklund, försvarade dem med att de behövdes för att
förändra en stelbent byråkrati. Denna skulle brytas med hjälp av
den marknadisering av offentlig sektor som Zaremba tar upp och som på senare
tid också belysts i friskoledebatten och för något år sedan i Carema-debatten
om äldrevården.
Jag tänker i
en serie inlägg ge mina egna reflektioner över ämnet och i synnerhet marknadiseringen
och den resultatstyrning som är grunden för i stort sett all offentlig
förvaltning och som ser ut att endast ha ersatt en gammal byråkrati med en ny
istället för att minska den, vilket var en av de grundläggande avsikterna med
NPM-reformerna när de infördes under 1980- och 90-talen.
Förvaltningspolitik
i modern mening kan sägas ha sitt ursprung under 70-talet då oljekrisen satte
stopp för välfärdsstatens fortsatta expansion eller bevarandet av dess storlek
och omfång. Den offentliga sektorns försämrade finanser framtvingade alltså
åtgärder för att se över dess storlek och komplexitet.
Ett
kompletterande perspektiv, menar jag, skulle kunna vara att det fanns
ideologiska skäl som - i och med oljekrisen och dess konsekvenser - fick ett
möjlighetens fönster öppnat för införande av lösningar som länge sökt problem. De
s.k. nyliberala teserna om negativ frihet och statens minimala storlek och
intrång i individens privatliv hade under hela efterkrigstiden funnits i den
diskursiva periferin men inte haft tillfälle att bryta dominansen för den
keynesianska välfärdsstatsmodellen eftersom den hela tiden visade på
framgångsrika resultat om man mäter tillväxt och levnadsstandard.
NPM-reformerna
inom offentlig sektor gav alltså nyliberala idéer ett byråkratiskt fotfäste
inom offentlig förvaltning. Det kan alltså finnas en ideologisk motvilja att
förändra systemet eftersom det i så fall skulle kunna rubba tilltron till de
grundläggande idéerna om valfrihet och marknadsprincipernas överlägsenhet.
Den nya byråkratin
Att
nyliberalismen skulle ha inneburit ett avskaffande av byråkrati är med andra
ord en myt. Delvis har detta dolts av att även Socialdemokraterna deltagit i
processen med att förändra styrsystemet.
Staten måste
alltid hålla igång en byråkrati för att disciplinera individer och producenter
av varor och tjänster, offentliga som privatägda. Den resultatbaserade styrning
som införts sedan 80-talet är en ny form av byråkrati som är anpassad till
marknadsekonomins livsmönster och en avreglering av de gemensamma
välfärdsinstitutionerna och dess tillhörande tjänste- och serviceproduktion.
Det handlar nu om utvärderingsinstrument, mål- och resultatstyrning och
självkontroll kombinerat med benchmarking-modeller och kundundersökningar. Det
har skapat en fixering vid mätbara aktiviteter vilket vi alltför ofta får bevis
på. Poliser som räknar pinnar, vårdinstitutioner som utför många operationer
istället för viktiga, lärare som tvingas till omfattande pappersexercis och
”utvecklingssamtalande” med elever och föräldrar istället för att undervisa
etc. etc.
Allt detta
tenderar att, som Mark Fisher påpekar i sin bok Kapitalistisk realism, alltmer syfta till att skapa ”representation
av prestationer och resultat” snarare än de effekter som själva prestationerna
borde ge. Resultatrapportexercisen i senkapitalismens tidevarv upprepar
stalinismens värdeprioritering av ”symboler för prestationer över faktiska
prestationer”, som Mark Fisher uttrycker det.
I mitt nästa inlägg går jag in och reflekterar mer i detalj på det Zaremba skrivit om i sina artiklar.
Zarembas artiklar:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar