Medan vi ojar oss över politisk kris här hemma i Sverige
rullar politisk livet det på som vanligt i Ukraina. Vilket innebär politiska
kriser, bråk, skandaler och demokratiskt tvivelaktiga beslut. Två fenomen är
särskilt tydliga i den ukrainska politiken; kvardröjande sovjetiska
beslutsmodeller och metoder samt å andra sidan ett gatans parlament. Det
präglar den ukrainska, politiska vardagen och får vid jämförelse vår ”lilla”
regeringskris att blekna.
Under hösten har president Porosjenko lanserat en utrensningslag,
på engelska benämnd Law of lustration,
för att komma till rätta med korruptionen inom den offentliga förvaltningen. Jag
har skrivit om den en del tidigare. Den har kritiserats internt och kan
innebära, om den genomförs konsekvent, avskedande av omkring en miljon statligt
anställda vilket för det första skulle kunna bli en total brain-drain av den
statliga förvaltningen och för det andra drabba helt oskyldiga som förlorar
sina jobb på lösa grunder. Den genomförs också som en utrensning av Sovjetkommunister
och tjänstemän under förre presidentens Janukovitj styre. I stort sett räcker
det att ha varit anställd under Janukovitjs tid vid makten för att förlora
jobbet. Det var inte så svårt att lista ut att en lag med denna dåliga
precision snarare skulle bli ett nytt problem än en lösning på ett gammalt.
Nu har också Europarådets Venedigkommission (Venice
Commission) studerat reformen och i ett utlåtande starkt kritiserat denna
utrensningslag.
De huvudsakliga anmärkningarna kan sammanfattas i följande
punkter:
1) Att applicera lagen
på personer som tjänat under det sovjetiska kommuniststyret (före 1991) så
många år efter regimens fall kräver mycket övertygande bevis för hot mot
demokratin från dessa före detta kommunister. Kommissionen finner det mycket
svårt att se att en sådan sen rensning (eng/lustration) kan vara försvarbar.
2) Att applicera
rensningsåtgärder mot personer som tjänat under den förre presidentens
Janukovytj styre bör i förlängningen innebära ett ifrågasättande av det
nuvarande konstitutionella och legala ramverket i Ukraina och dess funktion som
demokratisk rättsstat.
3) Lagen har flera allvarliga
brister som kräver en omprövning åtminstone på följande punkter:
- Rensningen måste
endast gälla positioner som utgör ett genuint hot mot mänskliga rättigheter
eller demokratin; listan av positioner som ska rensas måste omprövas
- Skuld måste prövas i
varje enskilt fall och kan inte endast antas på basis av enbart tillhörigheten
till en speciell kategori av offentliga positioner; kriterierna för rensning
måste omprövas
- Ansvaret för
utförandet av rensningsprocessen måste fråntas justitiedepartementet och bör
anförtros åt en särskilt inrättad, oberoende kommission som aktivt involveras
civilsamhället
- Rensningsproceduren
måste respektera garantier för en rättvis rättslig prövning (rätt till
rättshjälp, en rättvis rättegång och muntlig förhandling); under
rättegångsprocessen bör det administrativa beslutet om utrensning suspenderas
tills dom fallit; Utrensningslagen bör specifikt utformas så att dessa
rättigheter garanteras
- Utrensning av domare
bör inte göras utan full respekt för deras konstitutionella oberoendestatus och
endast Högsta Domstolen bör ansvara för avsättande av domare.
Venedigkommissionen ser dessutom inget som rättfärdigar att alls inbegripa
domare i Utrensningslagen eftersom de redan är föremål för en annan specifik
Utrensningslag som togs för några månader sedan
- Information om
personer som rensats ut bör inte lämnas ut offentligt förrän slutlig dom har
tagits av en domstol
Venedigkommissionen visar här på den ukrainska oförmågan att
ta itu med sitt korruptionsproblem utan att samtidigt äventyra rättssäkerheten.
Som lagen är utformad och används är den mer ett verktyg för de nuvarande
makthavarna att bli av med politiska motståndare snarare än med korrupta
statstjänstemän. Det ironiska är också att de nuvarande makthavarna, i sin iver
att rensa bort arvet från Sovjet, använder metoder som inte skiljer sig
nämnvärt från just de summariska utrensningar och rättegångar som Sovjetunionen
var så ökänt för.
Gatans parlament
Samtidigt pågår en lokal/regional maktkamp i landets olika
städer och oblast (regioner). Smutskastning och anklagelser om brott och
korruption ingår i denna kamp men också mer eller mindre våldsamma
gatuaktioner. Dessa kan beskrivas som folkliga resningar mot korrumperade
och/eller odugliga politiker men kan lika gärna handla om iscensatta kupper av
andra lika korrumperade politiker som genom att mobilisera rena pöbelhorder kan
kasta folkvalda över ända. Just nu pågår en sådan kamp i Vinnytsya där
regionens olika politiska institutioner och ledare är inbegripna i en tvekamp
som det inte är alldeles lätt att hänga med i. OSSE har varit på plats och ändå
gjort ett försök att beskriva konflikten. Enklast är att helt enkelt klippa in
deras rapport här:
”On 6 December, the police informed the SMM that a
group of protestors of approximately 600 people had violently gained access to
the regional administration building in Vinnytsya (300 km north-east of Chernivtsi), which
they occupied for approximately two hours before a police force of 200 officers
regained control of the building. The protest was organized by the
Batkivshchyna and Svoboda parties and aimed to block the planned dismissal of
the head of the regional council by the regional administration. In Vinnytsya,
a representative of the Svoboda party told the SMM that the head of the
regional council was elected by the pro-Maidan groups in Vinnytsya and that the
planned dismissal was linked to the fact that he had actively started to fight
corruption in the medical sector.”
Det är med andra ord en tämligen typisk ukrainsk politisk
soppa/såpa där det inte är lätt att avgöra vem som är den största skurken och
vad som är spontana folkliga protester och vad som är iscensatt. Här framgår i
alla fall att representanter från regeringspartiet Batkivshchyna (Tymosjenkos
parti) och högerextrema Svoboda är ledande figurer för de protesterande. OSSE
rapporterar också att de sett bilar med Aidar-bataljonens emblem fyllda med
militärklädda personer i närheten av demonstrationerna (som pågått i ett par
dagar nu). Ett par hundra demonstranter har också bussats in från närliggande
Khmelnitskyi. Oklart av vem. Under upploppet i lördags lär porträtt av
president Porosjenko ha rivits ned och trampats sönder.
Dagen efter stormningen av Regionrådets byggnad, 7 december,
samlades ett par hundra personer återigen framför byggnaden och utsåg en egen
”folkets guvernör”, Aleksey Furman, från högerextrema Svoboda. Tält slogs upp
kring stadens centrala torg av ”Euromajdan-aktivister”. Det är alltså rörelsen
från Majdan-torget i Kiev som nu anför protesterna i Vinnitsya.
Inrikesministern Arsen Avakov uttalade sig dock kritiskt mot demonstranterna
och Aidar-bataljonen, som är knuten till försvarsministeriet, lär enligt vissa
uppgifter närvara i staden för att lugna ned situationen. Ditkommenderade av
den ukrainska regeringen? Stadens polischef säger sig dock inte känna till
några sådana uppgifter för bataljonen.
Föremålet för mobbens missnöje, guvernören Anatoliy Oliynyk,
lär under måndagen ha sagt till OSSE:s observatörer att det nu var tid för de
lokala politikerna att lägga meningsskiljaktigheterna åt sidan och se till att
gå till beslut om den regionala budgeten. Det är alltså inte bara i Sverige det
är problem med att få igenom en budget. I Ukraina går det emellertid lite
våldsammare till.
Detta gatans parlament var något västvärlden jublade åt i
våras då det centrala Majdan-torget i Kiev ockuperades under flera månader. Det
är dock fortfarande oklart hur mycket av protesterna som var folklig spontan
resning och vad som var politiskt styrda protester som sedan kulminerade i ett
kuppartat maktövertagande. De makthavare som sitter i den nuvarande nya
regeringen för landet har dock en svår uppgift framför sig då detta gatans
parlament återigen kan användas för att uppvigla protester mot de folkvalda.
Det är oftast notoriskt svårt för utomstående bedömare
(OSSE, journalister och vi som följer det hela på avstånd) att avgöra vem det
är som protesterar mot vad, varför och i vilket långsiktigt syfte. Eller om det
ens finns något sådant. Möjligen är desperationen så stor hos folket att det
upplevs som att enda sättet att få till politisk förändring (eller en väg
reparerad) är att demonstrera, ockupera och attackera. Men det kan också ofta
vara så att gatans parlament används som spjutspets för politiska attacker på motståndarsidan.
Propagandakriget bidrar till förvirringen. I ett Youtube-klipp från
Ukraine Today visas bilder från upploppet under lördagen men den engelska
speakerrösten talar om rysk provokation. Demonstranterna som stormar byggnaden
i filmklippet är emellertid samlade under högerextrema Svobodas blå-gula och
röd-svarta ultranationalistiska flaggor och beskrivningen motsäger helt OSSE:s
rapportering som talar om demonstranterna som ”Euromajdan”-aktivister. Ukraine
Today ägs delvis av den judiske oligarken Ihor Kolomoyskyi som också sägs
sponsra det våldsamma högerextrema partiet Högra Sektorn, om nu det gör att
bilden klarnar?
Att vi inte har hört eller sett ett ljud om dessa protester
och oroligheter i svenska medier kan möjligen bero på att de varit fullt
uppslukade av den svenska politiska krisen. Eller också att det är så oerhört
komplicerat att få ordning på vad det hela handlar om ... egentligen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar