Den 9 november firas 25-årsminnet av dagen då Berlinmuren
fick sin första stora spricka genom vilken tusentals östtyskar kunde strömma
mot väst och därmed oåterkalleligen bäddade för murens totala fall. Vi som är
gamla nog minns känslan av häpnad när det hände och av overklighet när scenerna
vid Brandenburger Tor, med lyckliga östberlinare som förenades med lika
lyckliga västberlinare, utspelades på tv-rutan. Själv minns jag också hur jag
vid ett besök i Östberlin ett par år tidigare stod just där paradgatan Unter
den Linden på östra sidan slutade vid muren och detta Brandenburger Tor och
funderade över om jag skulle leva länge nog att få uppleva dess fall. Det tog inte
många år alls alltså och skedde helt oväntat och utan egentlig förvarning eller
tecken på något sådant beslut från DDR-regimen. Formaliteterna blev helt
undanröjda av folkets längtan efter frihet. Denna händelse i den tyska
historien kallas ofta för Die Wende, vändpunkten.
Med vilket det åsyftas främst den politiska omvälvningen för Östtyskland från
planekonomi till marknadsekonomi och från enpartistat till demokrati.
Nu, 25 år senare, är Tyskland återförenat och EU är på väg
att införliva en efter en av de forna östeuropeiska staterna som då befann sig
bakom järnridån. Om det här skrivs det flitigt förstås under dessa
jubileumsdagar. Just på dagen 9 november kommer 8000 ballonger att släppas
längs med murens tidigare sträckning och minnesdagens slogan är ”mod till
frihet”.
Den ”antifascistiska skyddsvallen” 1986. Foto: Wikipedia
|
Men nya murar har också rests, vilket SvD just nu
uppmärksammar i en artikelserie om fästning Europa och om murar kring romer i
Slovakien och Rumänien eller den osynliga mur som utestänger invandrare i
Schweiz från att beträda vissa ”sensibla zoner”. Indignationen från Västeuropa
över Berlinmurens existens före dess fall har nu visat sig vara främst
politisk. Någon principiell ståndpunkt mot murar i Europa förefaller det således
inte handla om.
Carl Schmitt, tysk statsrättsteoretiker, hävdade följande
tes;
”Varje ny tidsålder
och varje ny epok i samlivet mellan folk, imperier och länder, mellan härskare
och maktordningar av allehanda slag, grundas på nya rumsliga uppdelningar, nya
inhängningar och nya rumsliga ordningar för jorden” (Ur Der Nomos der Erde, 1950).
Schmitts kanske mest kända tes är att den verklige suveränen
är den som bestämmer över undantagen. Det vill säga undantag från de förment
universella friheterna och de demokratiska regelverken. Något som kan vara
användbart att fundera över i detta globaliseringens tidevarv då frihetsklockorna
sprider sin sköna klang mer selektivt än det rådde förhoppning om hos många när
Berlinmuren fallit och det kalla kriget blåstes av i början av 1990-talet.
Översättningen av Schmitt-citatet ovan finns i Wendy Browns
bok ”Inhägnade stater, avtagande
suveränitet” (2010, i svensk översättning 2011) i vilken hon också påminner
oss om denna motsägelsefulla utveckling efter Berlinmurens fall;
”Löftet om en globalt
sammanbunden mänsklig värld som badar i liberala friheter förefaller motsägas
av en värld där betong, taggtråd, säkerhetskontroller och övervakning blir
normen”.
Israels ”skyddsbarriär”. Foto: Marc Venezia, Publ: Wikipedia
|
Muren som växer medan
vi ser på
Inte heller höjs det särskilt högljudda protester mot den mur
som av Israel uppfört längs gränsen mot palestinskt område. Den började byggas
2002 och har tillåtits växa sig mycket lång och på sina håll högre än
Berlinmuren. På vissa sträckningar så hög som 8 meter. På andra avsnitt består
den istället av stängsel med vakttorn och elektroniska övervakningssystem.
Planen är att dess slutliga sträckning ska bli 72 mil lång vilket är ungefär 60 mil längre än den
så förhatliga Berlinmurens. Den israeliska s.k. ”skyddsbarriären” (jmf den
östtyska benämningen på Berlinmuren som den ”antifascistiska skyddsvallen”) är
dessutom till största del uppförd på ockuperad mark, dvs. utanför Israels
officiella gränser och till dess system hör också ett vägnät som är reserverat
för israeler endast.
FN:s generalförsamling uppmanade 2003 Israel att omedelbart
upphöra med uppförandet av muren på ockuperat område och gav senare i uppdrag
åt Internationella domstolen i Haag att komma med ett konsultativt
uttalande. I juli 2004 levererades detta
uttalande (Legal Consequences of the
Construction of a Wall in the Occupied Palestinian Territory) i vilket det
fastslogs att uppförandet av muren på ockuperad mark bryter mot internationell
rätt. Enligt en FN-rapport (OCHA) från 2007 har dragningen bestämts av de
israeliska bosättningarnas geografiska lägen och bidrar därmed till att
permanenta dessa genom att omringa dem och koppla dem samman med Israel genom
de vägar som reserverats för israeler. I en senare rapport från OCHA (2008)
lämnade FN-organet en redogörelse för de humanitära konsekvenserna av murens
existens och specifika dragning. I denna konstaterades att muren; bidrog till
fragmenteringen av Västbanken och skapandet av isolerade enklaver, utgjorde ett
för försörjningen avgörande hinder för rörelsefriheten, hade en negativ effekt
för åtkomst av och utnyttjande av Västbankens mest produktiva jordbruksmark och
vattentillgångar och bidrog till områdets allmänt negativa ekonomiska
utveckling.
Själva tanken om Israel som en barriär eller civilisationens
utpost mot asiatiskt barbari är dock inte ny. Den utvecklades bl.a. av
sionistledaren Theodor Herzl som använde denna tanke som argument för att vinna
stöd hos stormakterna, vid sekelskiftet 1800-1900-tal, för bildandet av en
judisk stat i Palestina. Därmed anknöt han sig till det kolonialistiska
tänkesätt som dåtidens europeiska kolonialmakter närde för att motivera sin
expansionistiska iver på andra kontinenter.
Numera svär sig de europeiska staterna fria från ovan nämnda
tänkesätt och bedyrar den fria rörlighetens välsignelser och hävdar ambitionen
att sudda ut gränser och hinder för kontakter människor emellan. Så vad vore då
en lämpligare tidpunkt än nu för EU att på allvar visa att murar mellan
människor skapar spänningar mer än de utestänger faror?
Studenter på väg från skolan till hemmet i Abu Dis genom
muren som skär genom staden. Foto: Brian Duss, publicerad av B´tselem
|
Sverige har tagit initiativ till att få till stånd en sådan
”game-changer” genom erkännandet av Palestina. Ett beslut som väckt kritik inte
minst från liberala ledarskribenter som ojar sig över att beslutet kommit för
tidigt, vilket jag skrev om igår. Ett erkännande av Palestina hindrar förstås
inte Israel från att behålla sin mur men skulle väcka krav på att justera dess
dragning och kunna bli den spricka som långsiktigt får spänningen att lätta och
normalisera förbindelserna mellan Israel och Palestina.
Tidpunkten för att riva murar bör väl inte kunna bli bättre
än nu vid detta jubileumstillfälle?
Eller har acceptansen för murar blivit större ju längre
tiden gått sedan euforin över Berlinmurens fall?
Statistik om Israels ”skyddsbarriär” från B´tselem
Se filmen ”Muren” just nu på bio
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar